Zpráva o problémech s GPRS roamingem v Dánsku vyvolala bouřlivé diskuse čtenářů. Objevily se v ní rozdílné názory, na jedné informaci se však diskutující i pisatelé e-mailů do redakce shodli: Nikomu z našich čtenářů se nikdy nepodařilo využít GPRS roaming, který pro T-Mobile poskytuje dánský operátor Sonofon. V Dánsku přitom nelze počítat s jiným rozumným řešením mobilního internetu, předplacené karty místních operátorů GPRS nepodporují.
T-Mobile nejprve 11. srpna panu Vošickému, který se jako první ozval s problémem, zaslal vysvětlení s omluvou a dobropisoval mu polovinu nákladů na komunikaci Infolinkou a Internet via T-Mobile. Pracovníci T-Mobile se však domnívali, že se jednalo o izolovaný incident: "Jedná se o první obdobný problém; patrně šlo o krátkodobý výpadek GPRS signálu na straně dánského operátora."
Stížnosti dalších zákazníků jsme opět konzultovali s T-Mobile, ten nás ale ústy Martiny Kemrové ujistil, že při testech na žádost T-Mobile zástupci dánského partnera nezaznamenali žádné problémy. Problémy však oba operátoři prověřovali i nadále.
Když blokovat, tak pořádně
Nakonec nás mluvčí T-Mobile Jiří Hájek informoval o bizarní příčině potíží: Když začal Sonofon připravovat roaming pro český T-Mobile, měl k dispozici testovací simkartu. Pro všechny ostatní simkarty T-Mobile bylo GPRS zablokováno. Sonofon posléze spustil roaming pro T-Mobile naostro, zrušit blokaci všech karet kromě testovací však jaksi zapomněl... Ukazuje se, že mobilní operátoři jsou do určité míry rukojmími svých roamingových partnerů.
Zajímalo nás, zda podobný problém v Dánsku potkal i zákazníky Eurotelu, který v poslední době začal nabízet GPRS roaming v Dánsku prostřednictvím stejného operátora. Mluvčí Eurotelu Diana Dobálová nám však potvrdila, že jejich zákazníci GPRS roaming v Dánsku využívají úspěšně a Eurotel doposud nezaznamenal žádné stížnosti.
Jeden ze čtenářů popsal problém svého známého z Německa, který jej navštívil se simkartou německého T-Mobile. Ani jemu roaming nefungoval, přestože v Německu WAP přes GPRS běžně používal a podle informací od německého T-Mobile si jeho zákazníci nemusejí GPRS roaming zvlášť aktivovat. Ukázalo se však, že německý T-Mobile využívá pro roaming služeb jiného dánského operátora, není tedy jisté, kde byl v tomto konkrétním případě problém. Je ovšem zajímavé, že různé pobočky T-Mobile mají různé roamingové partnery.
Konec dobrý, všechno dobré?
Zdálo by se, že problém byl uspokojivě vyřešen, několik zádrhelů však přetrvává. Je zvláštní, že T-Mobile nezaregistroval nulový tok dat přes GPRS a nulové vyúčtování za přenesená data v rámci dánského roamingu. Sonofon nicméně tvrdil T-Mobile, že zákazník GPRS využíval, i když to není pravda. Infolinka T-Mobile se v případě problémů s GPRS roamingem naprosto neosvědčila po obsahové i formální stránce, zákazníkům nedokázala pomoci a naopak některá vyjádření pracovníků T-Mobile byla velmi neprofesionální. Dva ze tří poškozrných zákazníků obdrželi omluvu od T-Mobile, třetí z nich pouze tučnou fakturu za roaming...
Zarážející je, že T-Mobile uznal problém, až když zákazníci kontaktovali média. Otázkou zůstává, kolik neodhalených kostlivců ve skříni ještě českým mobilním operátorům zůstalo.