Výsledky prodeje smartphonů za třetí čtvrtletí 2009

Výsledky prodeje smartphonů za třetí čtvrtletí 2009 | foto: compareindia.in.com

Mobilní Windows ztrácejí na popularitě, světu chytrých mobilů vládne Symbian

  • 17
Prodeje smartphonů za třetí čtvrtletí vykazují oproti předchozímu kvartálu opět mírný růst. Celé čtyři pětiny všech prodaných zařízení má na svědomí čtveřice výrobců: Nokia, RIM, Apple a HTC.

Globální ekonomická krize sice není ani zdaleka zažehnána, přesto trh s chytrými telefony i ve třetím čtvrtletí tohoto roku sílil. Celková situace mezi výrobci a použitými operačními systémy se mění jen pozvolna. Z pohledu výrobců je jasnou jedničkou finská Nokia, která celkově prodala na 16 milionů symbianových telefonů. Postupně ji ale dohání americká společnost RIM, daří se i Applu.


Tabulka 1: prodané smartphony podle regionů (Q3 2009, Q3 2008)

Oblast prodeje Q3 2009 [mil.ks] % podíl prodeje Q3 2008 [mil.ks] % podíl nárůst Q3 ´09/Q3 ´08
Asie/Pacifik 13,226 32,0 % 10,470 26,3 % 26,3 %
EMEA 13,950 33,7 % 14,808 37,2 % -5,8 %
Severní Amerika 12,164 29,4 % 11,618 29,2 % 4,7 %
Latinská Amerika 2,051 5,0 % 2,951 7,4 % -30,5 %
Celkem 41,394 100,0 % 39,850 100 % 3,9

Porovnáme-li počty prodaných smartphonů meziročně, zjistíme, že uplynulý kvartál byl v porovnání s Q3 2008 plodnější o téměř 1,5 milionu kusů chytrých telefonů, což představuje téměř čtyřprocentní nárůst.

Nejvíce přitom prodeje rostly v oblasti Pacifiku (východní Asie a Austrálie), kde se prodalo více než 13 milionů telefonů s operačním systémem. Po srovnání se stejným obdobím minulého roku to znamená šestadvacetiprocentní nárůst, což je v porovnání s ostatními monitorovanými oblastmi jasně nejvíc.

Diametrálně odlišná je situace v Latinské Americe, kde šly prodeje dolů volným pádem. Meziroční propad přesáhl hranici třiceti procent. Méně se smartphony prodávaly i v oblasti EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika), kde se tržní podíl propadl meziročně o téměř čtyři procenta.

Oproti loňskému třetímu čtvrtletí si smartphony o trochu lépe vedly v Severní Americe, kde si našly cestu k více než 12 milionům uživatelů.

Tabulka 2: prodeje smartphonů podle výrobce (Q3 2009, Q3 2008)

Výrobce prodeje Q2 2009 [mil.ks] % podíl prodeje Q2 2008 [mil.ks] % podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Nokia 16,713 39,7 % 15,485 38,9 % 6,0 %
RIM 8,521 20,6 % 6,051 15,2 % 40,8 %
Apple 7,362 17,8 % 6,899 17,3 % 6,7 %
HTC 2,179 5,3 % 2,308 5,8 % -5,6 %
Fujitsu 1,394 3,4 % 1,093 2,7 % 27,5 %
ostatní 5,522 13,3 % 8,011 20,1 % -31,1 %
Celkem 41,394 100,0 % 39,850 100 % 3,9 %

Z pohledu podílů jednotlivých výrobců se toho moc nemění. Nokia si stále drží první místo s obrovským náskokem a v porovnání s druhým kvartálem minulého roku dokonce globálně posiluje o 6 %. Srovnáme-li však počty prodaných Nokií se Symbianem s Q2 2009, zjistíme, že si finský výrobce zhruba o 5 % pohoršil; jinými slovy se v uplynulém čtvrtletí prodalo asi o 500 tisíc kusů telefonů méně.

Doslova raketový téměř 41% meziroční nárůst ovšem zaznamenala americká společnost RIM se svými telefony BlackBerry. Zatímco v Q2 2008 se těchto zařízení prodalo lehce nad 6 milionů, v právě uplynulém kvartálu to bylo více než 8,5 milionu, což společnosti připisuje druhou příčku a zhruba pětinový podíl.

Tradičně bronzovou pozici společnosti Apple zajistilo duo modelů iPhone 3G a 3GS, jenž se dostal na trh právě v průběhu třetího kvartálu roku. V minulém čtvrtletí Apple s 13,7% podílem rovněž zaujal třetí příčku, v Q3 2009 se ale podíl zvýšil na bezmála 18 %.

Trendy na poli telefonů s operačním systémem:

Trh s chytrými telefony ve třetím čtvrtletí zaznamenal meziroční 4% růst, celkem se prodalo 41,4 milionu kusů smartphonů.
Nokia, RIM, Apple a HTC kontrolují 80 % trhu se smartphony.
Nejvyšší růst prodejů byl zaznamenán v oblasti Asie a Pacifiku a to 26%, naproti tomu v oblasti EMEA (Evropa, Střední Východ, Afrika) se prodeje mírně snížily.
Podíl smartphonů s dotykovým displejem je stále větší, aktuálně je to 45 %, což je v porovnání se stejným obdobím minulého roku téměř třetinový nárůst; v druhém čtvrtletí tohoto roku takovým přístrojům patřil 40% podíl.
Více než 4/5 všechny smartphonů nyní disponují integrovanou GPS, wi-fi modul pak najdeme u 75 % z nich.

Společnost HTC si meziročně pohoršila, přesto se ve třetím kvartálu napříč kontinenty prodalo téměř 2,2 milionu telefonů této značky. Zajímavá je pátá příčka pro společnost Fujitsu, která svá zařízení prodává zejména v oblasti Pacifiku. Poměrně velký počet, více než 5,5 milionů smartphonů, pak připadá ostatním výrobcům.

Nokia tedy zůstává v oblasti smartphonů celosvětovým lídrem a ačkoli se jí třeba v oblasti EMEA nedařilo a byl zde zaznamenán 10% propad, masivní téměř 30% nárůst pro oblast Asie a Pacifiku byl pro finského výrobce dostatečnou injekcí, která Nokii celkově zařídila nadprůměrné tržní výsledky.

"Značnou část tržního růstu v oblasti chytrých telefonů mají na svědomí špičkové modely z řad jednotlivých výrobců; jmenovitě je to Nokia N97, Apple iPhone 3G i 3GS a BlackBerry Bold. Zajímavým segmentem se ukazují být i low-endové modely, které běží na operačním systému (např. Nokia 5230). Ty mohou být díky nižší ceně lákavé především pro uživatele, kteří chtějí chytrý telefon, ale zároveň za něj nechtějí utratit moc peněz," komentuje situaci na trhu analytik společnosti Canalys Rachel Lashford.

Tabulka 3: prodeje smartphonů podle použitého OS (Q3 2009, Q3 2008)

Výrobce prodeje Q3 2009 [mil.ks] % podíl

prodeje Q3 2008 [mil.ks]

% podíl nárůst Q2 ´09/Q2 ´08
Symbian 19,107 46,2 % 18,583 46,6 % 2,8 %
BlackBerry 8,521 20,6 % 6,051 15,2 % 40,8 %
OS X 7,362 17,8 % 6,899 17,3 % 6,7 %
Windows Mobile 3,631 8,8 % 5,425 13,6 % -33,1 %
Google Android 1,455 3,5 % - - -
ostatní 1,316 3,2 % 2,89 7,3 % -54,5 %
Celkem 41,394 100,0 % 39,850 100 % 3,9 %

Při pohledu na téměř 40% podíl prodaných smartphonů značky Nokia není překvapením, že z hlediska použitého OS je na špici Symbian s podílem 46,2 %. Q3 2009 tak přineslo uživatelům zhruba 19,1 milionů symbianových telefonů a to je v porovnání se stejným obdobím minulého roku asi o 600 tisíc přístrojů více a tedy růst 2,8 %. Srovnání s minulým čtvrtletím ale vykazuje mírný pokles, jelikož za toto období byl podíl telefonů se Symbianem více než 50%, což v řeči prodaných kusů znamenalo 19,2 milionů.

Jelikož RIM rovná se BlackBerry, jsou statistiky těchto telefonů naprosto identické, jako v předchozí tabulce. Naprosto shodná situace je v případě OS X, jelikož mobilní telefony s tímto systémem produkuje samozřejmě pouze Apple.

"Výsledky amerických gigantů RIM a Apple jsou opravdu pozoruhodné," říká Pete Cunningham, analytik společnosti Canalys. "Zejména iPhone 3GS je velmi žádaným telefonem, u něhož poptávka zdaleka převyšuje nabídku. Navíc očekáváme další nárůst prodeje tohoto modelu, jelikož například v Británii skončí exkluzivita O2. A navíc předpokládáme, že se iPhone v nadcházejících 3-5 letech významně rozšíří i mezi firemní klientelu. Naše říjnová studie, v rámci níž jsme oslovili na 600 středních a velkých podniků, se pětina z nich vyslovila, že iPhone by mohl být dominantním chytrým telefonem pro provoz podnikových aplikací," doplňuje Cunningham.

Bramborovou příčku z minulého kvartálu obhájily Windows Mobile; telefony s tímto OS si v uplynulém čtvrtletí pořídilo na 3,6 milionu uživatelů, což systému připisuje 8,8% podíl. Pohled na data z minulého roku je ale pro Microsoft trochu bolestivý, jelikož jde o meziroční propad o 33,1 %; ve třetím kvartálu minulého roku si totiž WM zařízení zakoupilo téměř 5,5 milionu lidí. Ve třetím čtvrtletí tohoto roku se prodalo asi o 200 tisíc WM zařízení více než v kvartálu druhém, přesto ale celkový podíl oslabil z 9,0 na 8,8 %.

Pátá pozice patří platformě Google Android, který byl ve třetím čtvrtletí instalován do 1,45 milionu prodaných zařízení. Podíl 3,5 % sice není nijak přesvědčivý, ale připomeňme, že data společnosti Canalys z minulého čtvrtletí ukazují, že v tomto období nová platforma přesvědčila ke koupi 1,1 milionu uživatelů. Mezikvartálně jde tedy o zhruba 31% nárůst, což jsou pro Android vyhlídky, když ne růžové, pak přinejmenším hodně slibné.

Zdroj: Canalys