Sedm operátorů, tři řady monitorů a stěna složená z LCD displejů. Tak vypadá hlavní místnost dohledového centra, které sleduje chod sítě Eurotel. Na tomto místě se sbíhají informace ze všech prvků sítí GSM i NMT. Eurotel toto centrum označuje NMC - Network Management Center.
Operátoři problémy neřeší, ale dohlížejí na ně a analyzují je
Operátoři jsou v dohledovém centru po celý den, každý den v týdnu. Přes den je přítomný jeden vedoucí směny (koordinuje jednotlivé operátory), pět operátorů pro síť GSM a jeden operátor pro síť NMT a ostatní technologie. V noci pozorují monitory a velkou zobrazovací stěnu dva operátoři a jeden vedoucí směny. V případě potřeby samozřejmě může za monitory zasednout mnohem více specialistů.
Dohledové centrum není od toho, aby problémy v síti přímo řešilo, ale aby je sledovalo, vyhodnocovalo a upozorňovalo technické oddělení. Zajišťuje také technickou podporu pro zákaznické infolinky. Všechny problémy v síti, které prostřednictvím infolinky nahlásíte, se dostanou na stůl pracovníkům dohledového centra. Dohledové centrum má také kontakty na podobná oddělení jiných operátorů (nejen mobilních). Když vznikne problém při komunikaci s jinými sítěmi, komunikují operátoři přímo se svými kolegy u konkurence - problémy tak vyřeší mnohem rychleji.
Na velké zobrazovací stěně je zobrazena struktura sítě Eurotel. Když se někde objeví problém (existuje několik úrovní závažnosti), rozsvítí se postižené místo červeně. Příslušný operátor si na svém monitoru ihned zobrazí informace o závadě. Po vyhodnocení situace pošle technika z pohotovostní služby (ti jsou v regionálních centrech Eurotelu) přímo na místo poruchy.
Na monitorech několika počítačů, které má každý operátor k dispozici, se používá několik softwarových prostředků pro monitoring sítě. Jsou to Nokia Network Monitoring System, systém pro Network Data Warehouse, WatchMark Pilot a WatchMark Control.
Pro každou závadu, která je signalizována v dohledovém centru a která vyžaduje zásah technika, vystavuje operátor záznam - v hantýrce Eurotelu Trouble Ticket. Zasahující technik potom doplní informace o způsobu řešení. K dispozici má svoje pracoviště s osobním počítačem, přístup do systému přes internet, nebo může použít i wapový telefon. Vždy když se na stejné části sítě objeví porucha, má obsluha dohledového centra nebo zasahující technik k dispozici informace o problémech v minulosti. Tímto způsobem se také dá odhalit například základnová stanice, kde se problémy objevují příliš často - znamená to, že je třeba něco změnit nebo vyměnit, případně nakonfigurovat jinak. Každý pátek má dohledové centrum Quality meeting, kde se vyhodnocuje uplynulý týden a analyzují se problémy v síti.
Jednotka rychlého nasazení
Pod pohotovostní službu Eurotelu spadají regionální technici a techničtí specialisté. Obě složky jsou ve službě po 24 hodin denně. Regionální technici mají limit pro odstranění závady jednu hodinu; techničtí specialisté musí vyřešit problém do dvou hodin. Tyto časy samozřejmě platí pro ideální stav - povětrnostní i dopravní. Když je někde dopravní zácpa nebo přerušená doprava z důvodu havárie, případně zuří sněhová vánice, limity se ruší.
Pohotovostní služba nejčastěji vyjíždí kvůli výpadků napájení z důvodu problému na straně energetických rozvodných závodů. Tyto případy tvoří až 70 % všech výjezdů. Časté výjezdy také způsobují poruchy způsobené špatným počasím. Silné bouřky a hustý déšť totiž dokážou přerušit komunikaci mezi BTS (základnové stanice) a BSC (jejich kontrolery) prostřednictvím mikrovlných spojů.
Někdy totiž mají dešťové kapky velikost shodnou s vlnovou délkou některých frekvencích používaných mikrovlnými spoji - přes takovou kapku pak neprojde žádná elektromagnetická vlna. Také bouřky dokáží rušit mikrovlnnou komunikaci natolik, že je nepoužitelná. Pracovníci dohledového centra nám prozradili, že dvakrát až třikrát za léto mohou pozorovat pohyb silné bouřky po území České republiky - to když se na mapě sítě pohybuje oblast z červených indikátorů, signalizajících nefungující mikrovlnnou komunikaci.
Napájení důležitých center sítě
Všechny místa v síti Eurotelu, která jsou označena jako lokality NSS (obsahují MSC, HLR apod.), dokáží napájet baterie Chloride 1500 VA až osm hodin. Lokality NSS obsahují i dieselové generátory s automatickým startem, díky kterým může centrum běžet až 30 hodin bez zásahu obsluhy. Místa s BSC nebo SDH (páteřní síť) mají slabší baterie - Chloride 250 VA. Jenže díky menší energetické spotřebě s nimi vydrží až 12 hodin provozu. Vedle toho jsou i na těchto místech dieselové generátory schopné až 48 hodinového provozu bez zásahu obsluhy.
Poslední v napájecí hierarchii jsou základnové stanice. Ty mají baterie, se kterými vydrží v provozu dvě až dvacet hodin po výpadku vnějšího napájení. K základnovým stanicím je možné připojit mobilní generátory. Zálohované je samozřejmě i dohledové centrum. To ale není pro chod sítě kritické - když by přestalo fungovat, je možné zřídit provizorní centrum na kterékoliv ústředně. Ze všech je totiž možné získávat stejné informace o zbytku sítě, které mají k dispozici operátoři v dohledovém centru.
Několik technických údajů o síti Eurotel.