Namísto výrazů Paegas a RadioMobil začnou možná čeští mobilisté již brzy skloňovat slovo T-Mobile. Stejnojmenný většinový majitel druhého největšího českého mobilního operátora totiž začal ve snaze prosadit se na mezinárodní scéně sjednocovat názvy firem, které mu po světě patří. Oznámil to na tiskové konferenci firmy člen jejího představenstva Kai-Uwe Ricke.
T-Mobile je jedním ze čtyř “strategických pilířů” německého obra Deutsche Telekom, čtvrté největší telekomunikační společnosti v Evropě. Kromě RadioMobilu má majetkový podíl i v dalších operátorech po celé Evropě, v okolí ČR například v Polsku, Rakousku a na Slovensku. Motivem změny je snaha o vytvoření globálně známé značky, která by mohla úspěšně konkurovat zejména francouzskému Orangi a britskému Vodafonu. Firmy ve skupině Deutsche Telekomu provozují služby pro více než 60 miliónů uživatelů mobilních telefonů.
Doma Paegas, venku T-Mobile?
Spolu s názvem se bude měnit i logo RadioMobilu, v němž by se měl výraz “T-Mobile” objevit, přesná podoba změn ani jejich načasování nejsou dosud přesně známy. “Bude nutno ještě stanovit, kdy a jak se bude značka T-Mobile představovat,” řekl mluvčí (stále ještě) RadioMobilu Jiří Hájek. “Pravděpodobně ale nebude hned přejmenována celá síť.”
Není také jisté, jestli se bude měnit pouze název sítě, nebo jestli nové pojmenování přijme i sám operátor. “Možná budeme zavádět nové služby, určené například pro podnikatelskou klientelu, které nové označení ponesou,” říká Hájek. “Jednou z možností je i zachování názvů RadioMobil a Paegas pro Českou republiku a používání nového názvu v zahraničí.”
Ohlášené změny mají proběhnout postupně během příštího roku.
Světový trend
Stejný postup jako T-Mobile zvolily i jiné velké světové telekomunikační firmy, nabízející mobilní služby v několika evropských nebo dokonce světových zemích. Orange se pro sjednocení názvů svých operátorů rozhodl před pěti týdny a strategii jednotného loga a jména teprve bude naplňovat. Nebude to však lehké, přestože jde o změnu jména pouze u čtyř operátorů - německého MobilComu, nizozemského Dutchtonu, italského Windu a belgického Mobistaru. Například v Nizozemí je již jiný Orange.Touhou Orange je podle šéfa France Orange Didiera Quillota “vytvoření značky, která bude stejně proslavená jako Coca-Cola, Nike nebo Apple”.
Blíže k tomuto snu však má největší světový operátor Vodafone, který má vlastnické vztahy s 29 mobilními operátory po celé zeměkouli. Z toho celých patnáct má "pod palcem", tedy drží v nich majoritní podíl (více než 50 procent). Z těchto patnácti jen jeden nemá v názvu slovo Vodafone. Ostatní však nejsou slovem Vodafone úplně omezeni a mají i vlastní identitu, např. portugalský Telecel Vodafone. Podobně by nakonec mohl dopadnout i Paegas, nebo možná RadioMobil. I když, spojení odkazující na dřívějšího majoritního vlastníka (České Radiokomunikace) a zároveň na nového "velitele" by bylo přeci jen poněkud úsměvné - RadioMobil T-Mobile. Trochu přemobilováno.