Mobilní internet pořád skomírá

  • 15
O mobilním internetu už slyšel každý. Jeho používání už ale tak rozšířené není. Uživatelé, kteří nepoužívají některý z neomezených tarifů jako jediné připojení k internetu, si s mobilním internetem nijak zvlášť netykají. Chytne internet přes mobil druhý dech?

Mobilní internet se u nás ještě stále používá jako nouzové řešení připojení v místech, kam ještě nedosáhlo ADSL. To je ovšem hlavně specifikum postkomunistických zemí.

Dokazují to i kroky našich operátorů. Eurotelu spustil své datové CDMA a český T-Mobile - navzdory zvyklostem z okolních zemí - spouští UMTS TDD, což je rychlá datová mobilní síť, se kterou chce konkurovat ADSL. "Česká republika je v oblasti internetu dosti specifickým trhem," řekl na tiskové konferenci T-Mobile Roland Mahler.

V zahraničí ale mobilní internet používají zákazníci jen okrajově a jeho ceny odpovídají business klientele. Není výjimkou tarif s gigovým limitem v přepočtu za 3700 korun. Nejoblíbenější je mobilní přístup k e-mailu, který využívá necelých pět procent uživatelů. Vyplývá to z červnového výzkumu americké agentury Telephia. Dvanáct set respondentů se účastnilo panelových diskusí na téma mobilní internet. Výsledek by měl být podle agentury relevantní pro 191 milionů mobilních uživatelů.

Je zajímavé, že mobilní portály, s výjimkou těch operátorských, se nesetkaly s žádným velkým ohlasem - přístup uživatelů k mobilnímu a "klasickému" internetu se v tomto ohledu diametrálně liší. Data z výzkumu také ukazují, že uživatelé používají mobilní internet spíš kvůli informacím než zábavě. Ani vymoženosti, které nabízí multimediální mobilní telefony, nepřekonaly potřebu praktických informací.

Po e-mailu zkuste počasí

“Dostupnost informací z webových stránek, které se zobrazují na malém displeji a jednoduše se ovládají jsou klíčové pro další rozvoj mobilního internetu," řekla Kanishka Agarwal z firmy Telephia. Konkrétní výsledky výzkumu ukazují, že hned na druhém místě za emaily, používají uživatelé mobilní internet ke zjišťování počasí a vyhledávání.

Počasí využívají hlavně lidé, kteří nestihnou předpověď počasí v rádiu. "Třeba přeslechnou kvůli křičícímu dítěti," řekla s úsměvem Kanishka Agarwal. Výhodou takové předpovědi je její dosažitelnost. Poskytovatelé ji dodávají v přehledném, jednoduchém formátu.

  podíl uživatelů  18-24  25-34  35-54  55+ 
 e-mail  4,8 %  19 %  29 % 41 %  11 % 
 počasí 3,9 %  20 %  28 % 43 %  10 % 
 vyhledávání  2,9 %  24 %  30 % 32 %  14 % 
 sport  2,5 %  18 %  30 % 41 %  12 % 
 zpravodajství  2,1 %  14 %  22 % 45 %  18 % 
 zábava  2,1 %  18 %  42 % 33 %  6 % 
 mapy a průvodci  2,1 %  23 %  34 % 36 %  8 % 
 hry 2,1 %  21 %  40 % 34 %  5 % 
 portály 1,4 %  4 %  47 % 33 %  17 % 
 obchodní informace 1,2 %  20 %  17 % 41 %  21 % 

zdroj: Telephia Mobile Internet Report, červen 2005

Sami operátoři se s nárůsty uživatelů mobilního internetu rási chlubí. Problém je, že málokdy uvedou skutečně přesná čísla, kolik jich doopravdy mají. Mnohem častěji se objeví vyjádření typu "Počet uživatelů stoupl o čtyřicet procent," nebo "Provoz v datové síti se ztrojnásobil." Jindy se zmíní, kolik uživatelů má službu aktivovanou namísto toho, kolik z nich ji skutečně někdy použilo. 

Mobilní internet a další nové služby, které umožňují nové multimediální telefony a sítě třetí generace jsou zatím přijímány rozpačitě. Poslední velká témata pro mobilní telefony je digitální televize a hudba do mobilů. Minulou středu představila Motorola první mobilní telefon s podporou iTunes a to je jen první krok k dalšímu propojování MP3 přehrávačů a mobilů.

Televize už pomalu rozjíždí operátoři v Evropě. Zatím jde ale jen o pilotní programy. Naostro už funguje v Koreji, kde si ji během půl roku od květnového spuštění předplatilo už přes padesát tisíc uživatelů.