Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní internet pořád skomírá

aktualizováno 
O mobilním internetu už slyšel každý. Jeho používání už ale tak rozšířené není. Uživatelé, kteří nepoužívají některý z neomezených tarifů jako jediné připojení k internetu, si s mobilním internetem nijak zvlášť netykají. Chytne internet přes mobil druhý dech?

Mobilní internet se u nás ještě stále používá jako nouzové řešení připojení v místech, kam ještě nedosáhlo ADSL. To je ovšem hlavně specifikum postkomunistických zemí.

Dokazují to i kroky našich operátorů. Eurotelu spustil své datové CDMA a český T-Mobile - navzdory zvyklostem z okolních zemí - spouští UMTS TDD, což je rychlá datová mobilní síť, se kterou chce konkurovat ADSL. "Česká republika je v oblasti internetu dosti specifickým trhem," řekl na tiskové konferenci T-Mobile Roland Mahler.

V zahraničí ale mobilní internet používají zákazníci jen okrajově a jeho ceny odpovídají business klientele. Není výjimkou tarif s gigovým limitem v přepočtu za 3700 korun. Nejoblíbenější je mobilní přístup k e-mailu, který využívá necelých pět procent uživatelů. Vyplývá to z červnového výzkumu americké agentury Telephia. Dvanáct set respondentů se účastnilo panelových diskusí na téma mobilní internet. Výsledek by měl být podle agentury relevantní pro 191 milionů mobilních uživatelů.

Je zajímavé, že mobilní portály, s výjimkou těch operátorských, se nesetkaly s žádným velkým ohlasem - přístup uživatelů k mobilnímu a "klasickému" internetu se v tomto ohledu diametrálně liší. Data z výzkumu také ukazují, že uživatelé používají mobilní internet spíš kvůli informacím než zábavě. Ani vymoženosti, které nabízí multimediální mobilní telefony, nepřekonaly potřebu praktických informací.

Po e-mailu zkuste počasí

“Dostupnost informací z webových stránek, které se zobrazují na malém displeji a jednoduše se ovládají jsou klíčové pro další rozvoj mobilního internetu," řekla Kanishka Agarwal z firmy Telephia. Konkrétní výsledky výzkumu ukazují, že hned na druhém místě za emaily, používají uživatelé mobilní internet ke zjišťování počasí a vyhledávání.

Počasí využívají hlavně lidé, kteří nestihnou předpověď počasí v rádiu. "Třeba přeslechnou kvůli křičícímu dítěti," řekla s úsměvem Kanishka Agarwal. Výhodou takové předpovědi je její dosažitelnost. Poskytovatelé ji dodávají v přehledném, jednoduchém formátu.

  podíl uživatelů  18-24  25-34  35-54  55+ 
 e-mail  4,8 %  19 %  29 % 41 %  11 % 
 počasí 3,9 %  20 %  28 % 43 %  10 % 
 vyhledávání  2,9 %  24 %  30 % 32 %  14 % 
 sport  2,5 %  18 %  30 % 41 %  12 % 
 zpravodajství  2,1 %  14 %  22 % 45 %  18 % 
 zábava  2,1 %  18 %  42 % 33 %  6 % 
 mapy a průvodci  2,1 %  23 %  34 % 36 %  8 % 
 hry 2,1 %  21 %  40 % 34 %  5 % 
 portály 1,4 %  4 %  47 % 33 %  17 % 
 obchodní informace 1,2 %  20 %  17 % 41 %  21 % 

zdroj: Telephia Mobile Internet Report, červen 2005

Sami operátoři se s nárůsty uživatelů mobilního internetu rási chlubí. Problém je, že málokdy uvedou skutečně přesná čísla, kolik jich doopravdy mají. Mnohem častěji se objeví vyjádření typu "Počet uživatelů stoupl o čtyřicet procent," nebo "Provoz v datové síti se ztrojnásobil." Jindy se zmíní, kolik uživatelů má službu aktivovanou namísto toho, kolik z nich ji skutečně někdy použilo. 

Mobilní internet a další nové služby, které umožňují nové multimediální telefony a sítě třetí generace jsou zatím přijímány rozpačitě. Poslední velká témata pro mobilní telefony je digitální televize a hudba do mobilů. Minulou středu představila Motorola první mobilní telefon s podporou iTunes a to je jen první krok k dalšímu propojování MP3 přehrávačů a mobilů.

Televize už pomalu rozjíždí operátoři v Evropě. Zatím jde ale jen o pilotní programy. Naostro už funguje v Koreji, kde si ji během půl roku od květnového spuštění předplatilo už přes padesát tisíc uživatelů.

Autor:




Nejčtenější

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Další z rubriky

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.