Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní hudba zabíjí trh s vyzváněcími melodiemi

aktualizováno 
Éra klasických vyzváněcích melodií končí. Tvrdí to nejen nejnovější výzkumy, ale i samotní prodejci mobilního obsahu. Mohou za to stále širší možnosti mobilních telefonů. Ty totiž dokáží přehrávat i běžné hudební soubory.
Univerzal mobile music

Univerzal mobile music | foto: Sony Ericsson

Moderní mobilní telefony se již nespokojí s běžným vyzváněním. Stále populárnější je použít jako vyzváněcí melodii běžnou hudební skladbu neboli reálný tón. Nové telefony tak vychází vstříc nahrávacím společnostem, které v mobilní hudbě vidí svou záchranu. - více zde

Popularizaci stahování hudebních souborů pomocí mobilní sítě (Over-The-Air | OTA) potvrzuje i výzkum agentury Telephia. Ta tvrdí, že průměrný Brit si do svého mobilu stáhne čtyři skladby měsíčně, přičemž více než polovina z nich alespoň jednou kouzlo mobilní hudby okusila.

Nastávající trend potvrzují i čeští operátoři. "V současné době zaznamenáváme nárůst stahování reálných vyzvánění oproti polyfonním," říká Martin Žabka z Eurotelu. Rostoucí poptávku přitom přisuzuje právě rozšířenému portfoliu multimediálních telefonů.

Mono už je out

Monofonní melodie tak mají svou slávu za sebou. Dnes je využije jen hrstka uživatelů, jelikož přístroje, pro které jsou jediným způsobem zvonění, již dávno opustily ruce mladých lidí. Dostávají se stále více mezi starší generace, které o mobilní obsah nejeví sebemenší zájem.

"Svůj starý mobil jsem věnovala babičce," potvrzuje opačnou dědičnost telefonů Petra Mikešová, studentka z Prahy. Sama si pořídila nový telefon podporující polyfonní melodie, ale dle jejích slov si nikdy žádnou nekoupila. "Vlastní melodii mám, ale nic jsem za ni neplatila. Přítel mi ji objednal díky speciální akci," dodává.

Ani telefony s podporou polyfonního vyzvánění se ale na výslunní příliš neohřály. Již v době jejich nástupu přicházely první modely s podporou MP3 skladeb, které poté šly použít i k upozornění na příchozí hovor. A zatímco sehnání polyfonní melodie zdarma bylo obtížné, skladeb ve formátu MP3 se šlo dopídit snadno.

Hlavně co nejlevněji

Lehce se tak rozšířil jiný způsob získávání nového vyzvánění než za pomoci mobilního operátora či jiného prodejce melodií. Díky jednoduché možnosti nahrát požadovanou skladbu pomocí počítače přímo do telefonu, mohli uživatelé ušetřit i několik desítek korun. "Nehodlám platit za skladbu, kterou mohu na internetu sehnat zcela zdarma," říká automechanik Radek Novotný z Úval u Prahy.

Telephia: Na britském trhu dominuje z pohledu stahování reálných melodií použití počítače, přičemž celých 46 procent Britů používá za tímto účelem překonvertované skladby ze své domácí kolekce, patnáct procent se spoléhá na získávání hudby z peer-to-peer sítí a čtrnáct procent si skladby kupuje přes web. Pomocí sítí mobilních operátorů stáhne skladby jen patnáct procent Britů.

Proti němu ale stojí druhá skupina lidí, kteří v nákupu skladby přes distributora vidí podporu své oblíbené kapely. "Kdyby se na internetu prodávaly skladby mých oblíbených kapel, rád si je zakoupím. Alespoň tak podpořím své oblíbené interprety," říká pražský student Luboš Bittner. Sám přitom nevlastní telefon, který reálné melodie podporuje. "V tomto smyslu jsem konzervativní," dodává.

Exkluzivita zabírá

Aby na oblíbenosti MP3 vyzvánění vydělali i operátoři, snaží se o získání exkluzivních práv na nová alba. Ta většinou nabídnou i dříve než se vůbec dostanou na pulty hudebních obchodů. Takový přístup jim naláká nové zákazníky a podpoří prodeje ostatních melodií. Příkladem může být nové album Red Hot Chilli Peppers, které nabídl Eurotel ke stažení o den dříve, než bylo oficiálně uvolněno.

"Zařazení atraktivních exkluzivních novinek (jako například Red Hot Chilli Peppers) se těší velkému zájmu," komentuje situaci Žabka. Díky těmto akcím si lidé pomalu zvykají na možnosti svého mobilního telefonu a stále častěji jej využívají i k přehrávání své oblíbené hudby. Nové skladby si přitom jsou ochotni i zaplatit, zatímco staré songy stahují přes počítač a příslušné programy.

Budoucnost je slibná

Prim hraje i fakt, že se po vyzkoušení reálné melodie ke klasickým zvoněním vrátí jen hrstka konzumentů. "Už si nedovedu představit, že by mi telefon zvonil jako má stará Nokia 3310, ač měla své nesporné výhody," dodává Mikešová. Netají se ani svou touhou po novém přístroji, který by ji na příchozí hovor upozornil ještě kvalitněji - třeba její oblíbenou skladbou.

Mnohá čísla poukazují i na fakt, že se mobilní hudba těší u uživatelů velkému zájmu. Například v Americe roste rok od roku poptávka po telefonu, který by byl schopen nahradit i kultovní přehrávač iPod. Kladen důraz je přitom na možnost online nákupu hudby, která by zvýšila přidanou hodnotu moderních telefonů.

Autor:


Témata: iPod, Nokia, Nokia 3310


Nejčtenější

Motorola Moto C Plus
Moto C bude nejlevnější motorola, verze Plus bude mít obří baterii

Lenovo se vrací ke značce Motorola a chystá zatím nejlevnější smartphone s tímto legendárním logem. Existovat bude několik variant, jedna s obří baterií....  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Novou verzi mobilních Windows dostalo jen sedm smartphonů

Novou verzi systému od Microsoftu dostane jen sedm v Evropě prodávaných chytrých telefonů. Podporované smartphony mohou nová mobilní Windows využívat od 25....  celý článek

Honor 8 Pro
První dojmy: Honor 8 Pro je dokonalý zabiják nejlepších smartphonů

Ještě před představením Honoru 8 Pro na českém trhu jsme dostali šanci žhavou novinku vyzkoušet. Smartphone má nekompromisní výbavu a řadí se k nejlepším...  celý článek

T- Mobile.
Polské ceny likvidují trh. Deutsche Telekom možná prodá polský T-Mobile

Německá telekomunikační společnost Deutsche Telekom není spokojena s hospodářskými výsledky polské divize T-Mobilu. Její vedení má pár měsíců na zlepšení...  celý článek

Samsung Galaxy S II a Samsung Galaxy S8
Tento Samsung považujeme za nejpovedenější. Kdysi změnil trh

Samsung začíná prodávat nejnovější topmodel S8. V redakci jsme si sehnali všechny jeho předchůdce a ten nejzajímavější z nich je Samsung S II. I po šesti...  celý článek

Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel
Bazarový výprodej dětských kol a odrážedel

Nepropásněte šanci a pořiďte vašemu dítěti kvalitní kolo za zlomek ceny.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.