Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsme otroky mobilů. Na displej se podíváme průměrně 150krát za den

aktualizováno 
Průměrný uživatel se podívá na svůj mobil až 150krát za den a je pravděpodobné, že toto číslo v budoucnu ještě poroste. Podle bývalého manažera Nokie jsou nejčastějšími důvody, proč telefony upoutají naši pozornost, stále textové zprávy a hovory.
Nejčastěji se na mobil díváme kvůli textovým zprávám, v průměru 23x za den.

Nejčastěji se na mobil díváme kvůli textovým zprávám, v průměru 23x za den. | foto: Profimedia.cz

Mobilní telefony již dávno neslouží jen k volání či psaní textovek. Internetové připojení, podpora hudebních a videosouborů či nespočet aplikací i her z nich dělají multimediální záležitost. A tím i nedílného společníka většiny z nás. Sáhnout po mobilu je mnohdy rychlejší než hledat dálkový ovladač k televizi nebo čekat na start počítače.

Nokia uskutečnila v roce 2010 studii, v níž zjistila, že průměrný uživatel soustředí pohled na svůj mobil až 150krát za den. Pokud průměrný člověk naspí denně 8 hodin, podívá se ve zbývajících 16 hodinách na displej svého telefonu v průměru každých 6,5 minuty.

Ke stejnému zjištění jako dříve Nokia došla loni i americká pobočka T-Mobilu, která provedla srovnatelný průzkum na tamním trhu. Výhradně na uživatele smartphonů se pak soustředila obdobná britská studie. Britům sklouzne pohled na telefon v průměru 200krát denně.

Analytik Tomi Ahonen, bývalý manažer Nokie, se na svém blogu Communities Dominate Brands rozhodl prokázat, že Nokií publikovaný výsledek není nereálný. Vycházel přitom nejen z dostupných statistik, ale také z vlastních zkušeností a z diskusí s odborníky.

Nejčastějším důvodem jsou stále SMS a hovory

Prokazatelně největší podíl na výsledném čísle mají stále textové zprávy a hovory. Není to nic překvapivého, přeci jen k těmto účelům mobilní telefony slouží. Z těchto důvodů tak lidé soustředí pohled na mobil celkem 45krát za den (textovky 23krát, hovory 22krát).

Ze statistik však vyplývá, že průměrný uživatel odešle denně šest SMS a stejný počet za den obdrží. Dostáváme se tedy na číslo dvanáct. Zbývající případy podle Ahonena připadají především na minimálně jednu rozepsanou zprávu denně, kterou pak jen uložíme. Často se také vracíme k již dříve přečteným zprávám a podíl na upoutání naší pozornosti mají i reklamní zprávy. Často také telefon sledujeme jen kvůli kontrole, zda jsme nepřeslechli důležitou SMS.

Podobné je to i s hovory, kdy podle statistik denně uživatel uskuteční i přijme po třech hovorech. Zbývajících šestnáct případů pak připadá nejen na neúspěšně uskutečněné, zmeškané či záměrně odmítnuté hovory, ale také na kontrolu jejich ukončení. Až pětkrát denně pak podle Ahonena kontrolujeme telefon kvůli očekávanému hovoru.

Dalším nejčastějším důvodem je kontrola času (celkem 18krát denně). Děje se tak například ráno, abychom včas odešli do práce, ale také během dne při schůzkách, v práci či ve škole. Hodiny na mobilu kontrolujeme o to častěji, čím blíže je čas odchodu zpět domů.

Ahonen také zmiňuje, že ověření času je často podvědomým činem. Například při dotazu na aktuální čas jsme nuceni se na mobil podívat, přestože jsme si čas zjišťovali před chvílí.

Budík či fotoaparát strhnou naši pozornost k mobilu průměrně až osmkrát za den. Že to není v případě budíku možné? Omyl. Zapnutí, kontrola jeho nastavení, funkce vícenásobného buzení či opakované odkládání budíku tento počet bez problému naplní. Ahonen poukazuje i na využití budíku k upomínkám, které je opět nutné nastavit a pak vypnout.

Podobné je to s fotoaparátem, přestože spotřebitelské průzkumy prokázaly, že průměrný majitel mobilního telefonu pořídí pouze jeden snímek za den. Analytik však poukazuje na to, že fotoaparát je opět nutné spustit, zaostřit a pořídit snímek. Mezi jednotlivými kroky totiž náš pohled upoutá i okolní dění.

Následuje i kontrola fotografie, kdy často dojde k jejímu odstranění a poté k pořízení nového snímku. Po kontrole nové fotky se k ní uživatel podle statistik ještě během dne minimálně jednou vrátí. Na displej telefonu se tak ve spojení s pořízením jednoho snímku podíváme až osmkrát.

Jelikož se studie týkala všech uživatelů mobilních telefonů, a nesoustředila se tedy jako britská studie pouze na uživatele smartphonů, tak nepřekvapí relativně nízký počet případů, kdy se na displej telefonu podíváme kvůli sociálním sítím. Průměrný uživatel z tohoto důvodu soustředí svůj pohled na mobil pětkrát za den.

Ahonen ve svém rozboru upřesňuje, že byli zohledněni běžní uživatelé, tedy ne jen mládež, která je na sociálních médiích téměř závislá. Jediným omezením pro mladé mobilní uživatele je často jen datový objem jejich tarifu.

Co nejčastěji upoutá pohled uživatele na mobilní telefon
Průměrný počet případů za den
Textové zprávy23
Hlasové hovory22
Hodiny18
Hudební přehrávač13
Hry12
Sociální média9
Budík8
Fotoaparát8
Zprávy (novinky)6
Video6
Kalendář5
Webový prohlížeč3
Vyhledávání na internetu3
Nabíjení baterie3
Hlasová schránka1

Smartphony průměr výrazně zvýší

Tomi Ahonen se svým vlastním rozborem dostal ke 140 důvodům, kdy během dne sklouzne pohled uživatelů na displeje jejich mobilů. Sám přitom poukázal, že je zde i řada dalších případů, kdy se lidé podívají na displej telefonu. Nokií zjištěných průměrných 150 případů denně je tak podle jejího bývalého manažera naprosto reálných.

Zmínil například aktivování wi-fi připojení, kontrolu stavu baterie, přenosy souborů přes Bluetooth, ale také stahování map, mobilní platby nebo také přepínání mezi SIM kartami u dvousimkových telefonů.

Jakkoli se tak v počátku jevilo 150 případů denně jako nereálných, bude toto číslo v následujících letech vlivem rostoucí oblíbenosti smartphonů zřejmě ještě výrazně růst. Brzy tak může být málo i průměrných 200 případů z britské studie mezi uživateli chytrých telefonů.

Autor:




Nejčtenější

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Samsung Galaxy S8 Active
Toto je nový špičkový „tank“ od Samsungu. Dočkáme se ho i v Evropě?

Modelová řada Galaxy S se odolného provedení dočkala poprvé ve své čtvrté generaci. Top modely s přídomkem active doplňují nabídku Samsungu již od roku 2014,...  celý článek

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Samsung Galaxy S7 a S7 edge
Ceny padají i v létě. Vybrali jsme nejzajímavější slevy mobilů

Hned několik zajímavých slev můžete najít u českých prodejců na různé telefony, od těch opravdu levných až po prémiové modely. Levněji seženete třeba iPhone...  celý článek

Ilustrační snímek
Podvodníci útočí na česká čísla. Prozvánějí a položí

Čeští operátoři varují, v posledních dnech podvodníci prozvánějí desetitisíce náhodně vybraných čísel a doufají, že jim lidé zavolají zpět. Vydělají na drahém...  celý článek

Další z rubriky

Qualcommu Samsung vyrábí špičkové čipy. Příští už má vyrábět konkurenční TSMC
Samsung ztrácí zakázky. Po Applu se ke konkurenci přesunul i Qualcomm

Samsung na svých linkách od loňského roku vyrábí pro americký Qualcomm špičkové Snapdragony 835. Jejich nástupce však bude vyrábět konkurenční TSMC. Pro...  celý článek

Chatovací aplikace Line
Ignoroval její textovky, tak požádala o rozvod. Soud dal ženě za pravdu

Ženě z Tchaj-wanu vyhověl soud s žádostí o rozvod, když jako důkaz nefungujícího manželství předložila snímky z chatovací aplikace Line. Její manžel si textové...  celý článek

Pád vystavených děl v galerii v Los Angeles zaznamenaly bezpečnostní kamery.
Chtěla se vyfotit a shodila díla za miliony. Podstavce padaly jako domino

Škodu za přibližně 4,5 milionu korun způsobila žena v galerii v americkém Los Angeles. Při focení selfie snímku vrazila zády do podstavce, což vyvolalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.