Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobil se na slunci v autě neuvařil, ale baterie může začít hořet

  14:31aktualizováno  14:31
Teplota mobilu za sklem auta může vystoupat nad 60 stupňů Celsia. Náš telefon sice i poté pracoval bez problémů, ale v ruce ho nešlo udržet. U jiných přístrojů ovšem podobné teploty mohou znamenat problémy s nabíjením nebo dokonce s poškozením baterie.

Mobil se v autě přehřívá, největší riziko představuje baterie. | foto: Mobil iDNES.cz

Pro mobil je v současných horkých dnech nejrizikovější palubní deska auta. Teplota procesoru mobilu v našem testu vyskočila za 15 minut z 31 stupňů na téměř 75 stupňů Celsia. Ale to není zase tak neobvyklé, takových teplot může procesor dosáhnout i při hraní náročnějších her. V těchto režimech má problémy s přehříváním například výkonný procesor Snadragon 810 (více zde). 

Testovali jsme telefony Samsung Galaxy A5 a HTC One M8 a oba nadále fungovaly bez problémů, respektive bylo pozorovatelné drobné zpomalení a zadrhávání systému. Ale opět platí, že do podobné situace se můžete dostat i náročnější prací s přístrojem.

Praktický problém byl jiný: telefon po patnácti minutách na sluníčku pálil tak, že jej v podstatě nešlo udržet v ruce, takže v dlani s ním nešlo pracovat. Na držáku ano, protože displej tak horký nebyl. Oba testované přístroje mají kovový kryt, takže u mobilů s plastovým krytem to bude o trošku lepší. Zahřátý mobil v podstatě nešlo ihned dát ani do kapsy kalhot, nepříjemně pálil.

Fotogalerie

Teplotní test s pomocí aplikací Cooler Master, CPU Temp (nefunguje u všech modelů) a Temperature Guard (všechny bezplatně v Google Play) jsme prováděli s telefonem v pohotovostním režimu a také v režimu spuštěné navigace, která sama o sobě vytěžuje procesor. Teplota procesoru se však lišila jen o pár stupňů.

Největší riziko při přehřátí mobilu představuje baterie. Lithiové články (Li-ion a Li-pol), které se v mobilech používají, mohou při přehřátí začít hořet a nebo vybuchnout. Podobných případů bylo u mobilů už několik. Pokud je baterie v pořádku, je v ní zabudovaná elektronika, která při přehřátí baterii odpojí a třeba znemožní nabíjení. Ale pokud je elektronika poškozená, riziko vzplanutí i výbuchu je reálné (více zde).

Některé země například neumožňují přepravu lithiových baterií v odbaveném zavazadle, musí cestovat s pasažérem. Platí to například v Číně, kde si na to na kontrolách dávají velký pozor. Známé jsou i problémy s lithiovými články použitými přímo v letadlech. Třeba nový Boeing 787 byl na mnoho měsíců odstaven z provozu, protože baterie použitá v letadle několikrát začala hořet (více zde).

V případě našeho testu nás aplikace upozornila, že po 15 minutách na slunci baterie překročila teplotu 50 stupňů Celsia. Zkusili jsme v tuto chvíli mobil zapojit do autonabíječky a baterie se začala nabíjet. To samé pak při opakování testu mimo automobil a při zapojení do běžné nabíječky.

Na sociálních sítích si však hodně lidí stěžuje, že v současných vedrech se přehřátý mobil odmítl nabíjet. Obvykle v autě u předního skla a při puštěné navigaci. Řešení je snadné, stačí mobil sundat z držáku a nechat ho vychladnout, navigaci vypnout, shodit všechny běžící procesy a chvíli počkat. Teplota klesne na přijatelnou úroveň během deseti minut.

Nejrizikovější je situace, kdy je v mobilu neoriginální baterie od neznámého výrobce, která může mít nefunkční ochrannou elektroniku nebo ji nemusí mít vůbec. Pak hrozí riziko vzplanutí nebo i výbuchu. A to může být především v jedoucím autě velmi nebezpečné.

Autor:




Nejčtenější

iPhone 7 Plus
Pořiďte na dovolené lepší fotky pomocí mobilů s dvěma fotoaparáty

Čas letních dovolených nadešel a snad každý si chce ze své cesty přinést alespoň pár fotek na památku. Vybrali jsme mobily s dvěma fotoaparáty, které vám v...  celý článek

Samsung Galaxy J5 (2017)
Toto je jeden z nejlevnějších nových samsungů. Stojí 7 tisíc

Samsung se potichu rozhodl změnit image i zaměření své „nejlevnější“ řady J. Zatímco ještě nedávno to byly dostupné telefony, nově se z nich stává dražší, lépe...  celý článek

Apple iPhone 5s
Češi mají téměř milion iPhonů. Nejčastěji letitý model 5s

Počet iPhonů v Česku se blíží jednomu milionu, na prodeji nových telefonů mají zhruba desetinový podíl. Nejrozšířenější je téměř čtyři roky starý model 5S....  celý článek

Aktuální tarifní nabídka na stránkách T-Mobilu postrádá možnost zobrazení...
Operátoři ukrývají tarify bez závazku. On-line si je nezřídíte

V souvislosti s nedávno představenými tarify operátoři kromě jiného aktualizovali i nabídku na internetových stránkách. V některých případech z nich ovšem...  celý článek

WhatsApp brzy umožní posílat libovolné soubory
Přes WhatsApp brzy pošlete libovolný soubor. Klidně velký i sto mega

WhatsApp uživateli kromě textových zpráv nebo volání přes internet nabízí také zasílání fotek, videí nebo zvukových vzkazů. V budoucnu přibude možnost sdílet...  celý článek

Další z rubriky

Společnost ARM představila nová jádra Cortex-A75 a A55 spolu s grafikou...
Nové procesory slibují vyšší výkon a nižší spotřebu energie

Společnost ARM představila novou generaci procesorů i grafického akcelerátoru. Hlavním vylepšením je o poznání vyšší výkon a navzdory tomu nižší energetický...  celý článek

Ještě před nedávnem se stály fronty na žhavé novinky Applu, teď se tvoří kvůli...
Nedávno se takto čekalo na iPhony, teď se stojí fronty na mobil z Číny

Mobilní fanoušky nadšení pro několikahodinové čekání na horké novinky neopouští, namísto Applu je k tomu ovšem naposledy vyburcoval nový čínský supersmartphone.  celý článek

Whatsapp bude umět zpětně vymazat odeslané zprávy
WhatsApp se naučí vrátit čas. Odeslané zprávy půjde do pěti minut smazat

Co jednou bylo vyřčeno, už nejde vzít zpátky - platí to téměř pro jakoukoli formu běžné komunikace, dialogy naživo počínaje, telefonními hovory či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.