Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobil se na slunci v autě neuvařil, ale baterie může začít hořet

  14:31aktualizováno  14:31
Teplota mobilu za sklem auta může vystoupat nad 60 stupňů Celsia. Náš telefon sice i poté pracoval bez problémů, ale v ruce ho nešlo udržet. U jiných přístrojů ovšem podobné teploty mohou znamenat problémy s nabíjením nebo dokonce s poškozením baterie.

Mobil se v autě přehřívá, největší riziko představuje baterie. | foto: Mobil iDNES.cz

Pro mobil je v současných horkých dnech nejrizikovější palubní deska auta. Teplota procesoru mobilu v našem testu vyskočila za 15 minut z 31 stupňů na téměř 75 stupňů Celsia. Ale to není zase tak neobvyklé, takových teplot může procesor dosáhnout i při hraní náročnějších her. V těchto režimech má problémy s přehříváním například výkonný procesor Snadragon 810 (více zde). 

Testovali jsme telefony Samsung Galaxy A5 a HTC One M8 a oba nadále fungovaly bez problémů, respektive bylo pozorovatelné drobné zpomalení a zadrhávání systému. Ale opět platí, že do podobné situace se můžete dostat i náročnější prací s přístrojem.

Praktický problém byl jiný: telefon po patnácti minutách na sluníčku pálil tak, že jej v podstatě nešlo udržet v ruce, takže v dlani s ním nešlo pracovat. Na držáku ano, protože displej tak horký nebyl. Oba testované přístroje mají kovový kryt, takže u mobilů s plastovým krytem to bude o trošku lepší. Zahřátý mobil v podstatě nešlo ihned dát ani do kapsy kalhot, nepříjemně pálil.

Fotogalerie

Teplotní test s pomocí aplikací Cooler Master, CPU Temp (nefunguje u všech modelů) a Temperature Guard (všechny bezplatně v Google Play) jsme prováděli s telefonem v pohotovostním režimu a také v režimu spuštěné navigace, která sama o sobě vytěžuje procesor. Teplota procesoru se však lišila jen o pár stupňů.

Největší riziko při přehřátí mobilu představuje baterie. Lithiové články (Li-ion a Li-pol), které se v mobilech používají, mohou při přehřátí začít hořet a nebo vybuchnout. Podobných případů bylo u mobilů už několik. Pokud je baterie v pořádku, je v ní zabudovaná elektronika, která při přehřátí baterii odpojí a třeba znemožní nabíjení. Ale pokud je elektronika poškozená, riziko vzplanutí i výbuchu je reálné (více zde).

Některé země například neumožňují přepravu lithiových baterií v odbaveném zavazadle, musí cestovat s pasažérem. Platí to například v Číně, kde si na to na kontrolách dávají velký pozor. Známé jsou i problémy s lithiovými články použitými přímo v letadlech. Třeba nový Boeing 787 byl na mnoho měsíců odstaven z provozu, protože baterie použitá v letadle několikrát začala hořet (více zde).

V případě našeho testu nás aplikace upozornila, že po 15 minutách na slunci baterie překročila teplotu 50 stupňů Celsia. Zkusili jsme v tuto chvíli mobil zapojit do autonabíječky a baterie se začala nabíjet. To samé pak při opakování testu mimo automobil a při zapojení do běžné nabíječky.

Na sociálních sítích si však hodně lidí stěžuje, že v současných vedrech se přehřátý mobil odmítl nabíjet. Obvykle v autě u předního skla a při puštěné navigaci. Řešení je snadné, stačí mobil sundat z držáku a nechat ho vychladnout, navigaci vypnout, shodit všechny běžící procesy a chvíli počkat. Teplota klesne na přijatelnou úroveň během deseti minut.

Nejrizikovější je situace, kdy je v mobilu neoriginální baterie od neznámého výrobce, která může mít nefunkční ochrannou elektroniku nebo ji nemusí mít vůbec. Pak hrozí riziko vzplanutí nebo i výbuchu. A to může být především v jedoucím autě velmi nebezpečné.

Autor:




Nejčtenější

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Další z rubriky

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.