Mobil můžete používat i v telefonní budce (téma týdne)

Telefonní budky stále nabízejí mnoho možností využití. Řada lidí je považuje za záložní možnost spojení ve chvíli kdy jim nefunguje mobil, jiní je vnímají jako pohotovostní úkryt proti nepřízni počasí. Kromě toho mají budky i další praktické vlastnosti. Co si myslíte vy?
Diskuze o možné budoucnosti telefonních budek přilákala celkem 80 čtenářů. Zároveň 240 návštěvníků našeho serveru hlasovalo ve dvou anketách na podobné téma. Obě ankety se zabývaly možnostmi rozšíření služeb veřejných telefonních automatů (VTA). V té první celkem 170 účastníků odpovídalo na otázku, zda VTA stačí takové jaké jsou dnes. Celých 77% hlasujících mělo za to, že budky v této podobě stačí. Ovšem 22% čtenářů bylo přesvědčeno, že budky v současné podobě jsou nedostatečné. V druhé anketě jsme se ptali, zda má smysl, aby Český Telecom zaváděl nové typy telefonních automatů, které umožní posílání SMS či přístup k WAPu. Výsledek byl - při účasti sedmdesáti hlasujících - podobný, jako v předchozím hlasování: 27% hlasujících si myslí, že to smysl má, 72% má opačný názor.

Český Telecom v současnosti zavádí nové modely VTA a v nejbližších týdnech, podle našich informací, chystá spuštění SMS a přístupu k WAPu z telefonních budek. V souvislosti s tím musíme připomenout, že zprávy o zákazu používání mobilních telefonů v budkách Telecomu jsou jen zdařilým žertem Mobilu Namodro.
Každý zájemce tedy může klidně stát v telefonní budce a telefonovat ze svého mobilu. Třeba za deště nebo velkého větru je taková možnost docela příjemná. Pokud však dojde ke střetu majitele mobilu, volajícího v budce a majitele telefonní karty, která chce použít VTA umístěný tamtéž, měl by člověk s mobilem vyklidit pole. Ostatně déšť je jedna z často uváděných příčin, proč ani ortodoxní příznivci mobilních telefonů nezavrhují veřejné telefonní budky.

Jako již mnohokrát se i v tomto případě projevila jistá řevnivost mezi těmi, kteří preferují mobil a těmi, jež připouštějí i jiné formy telefonování. V tomto případě je však podstatně mírnější, protože řada diskutujících připouští, že VTA je záložní komunikační kanál, pokud selže mobil. Stejně tak nikdo neupírá výhodnost volání z budky pro cizince. Řada diskutujících také uvádí vlastní zkušenosti ze zahraničí, kdy pro ně byla telefonní budka nejlevnější možností spojení s domovem. Opakovaně zde čtenáři uváděli výhodné použití „X karty“ Českého Telecomu.

Dalším důvodem, proč by jinak ztrátová služba VTA měla zůstat zachována, je volání z oblastí, které operátoři GSM pravděpodobně nikdy nepokryjí dokonale. Komu by se chtělo šplhat na kopec za signálem operátora, když má na návsi telefonní budku? Nejen v této souvislosti řada čtenářů považuje VTA za nezastupitelné při volání na tísňové linky. Vlastně o záložní či pojistné funkci telefonních budek nepochybuje nikdo z těch, kteří jsou o tématu seriózně debatovat.

Světlejší budoucnost dnes odstrčených budek by mohlo údajně přinést posílání SMS, přístup k WAPu nebo rovnou k internetu. Ovšem počet příspěvků tohoto znění byl v naší diskuzi ještě menší, než počet těch, kteří hlasovali pro zavádění VTA s moderními technologiemi. Navíc cena za poslání SMS zprávy z automatu Telecomu nebude podle současných podmínek prakticky schopná konkurovat cenám z mobilních telefonů.

Podle diskuze na Mobil.cz se zdá, že rušení telefonních budek není na pořadu dne. Přes obecný technologický pokrok si lidé stále uvědomují jejich nezastupitelnou funkci. Častějšímu využívání VTA by mohla přispět i lepší osvěta o službách Českého Telecomu, který je provozuje. Například spojení hovoru na pevné číslo, které si necháte z budky vyhledat, je zatím podstatně levnější, než kdybyste si stejnou službu vyžádali u svého mobilního operátora (pokud ji poskytuje). A právě kvůli hovorům na pevnou linku stále řada lidí VTA používá přesto, že mají mobilní telefon.