Mobil má na sobě více bakterií než průměrné záchodové prkénko

O nevalné hygieně mobilních telefonů bylo již napsáno mnohé. Problémem se začali zabývat i samotní výrobci. Podle nejnovější studie je navíc na nebezpečné bakterie mobilní telefon bohatší než záchodové sedátko.

Bakterie z mobilu předčily i záchodové prkénko | foto: Profimedia.cz

Uvádí to ve své aktuální tiskové zprávě britský prodejce mobilních telefonů Dial-a-Phone s tím, že studie byla prováděna v porovnání s mnoha předměty týkajících se našeho každodenního života.

Krom zmiňovaného mobilního telefonu a záchodového sedátka se tak ve studii objevuje též klávesnice, podrážka bot či klika u dveří. Bakterie, které byly z těchto věcí sejmuty a analyzovány, pak mobilu přiřkly jasné prvenství.

"Mobilní telefony, stejně jako mnoho dalších 'každodenních objektů' jako pevný telefon či počítačová klávesnice, poskytují bakteriím ideální útočiště," říká Joanne Verran, profesor mikrobiologie z Manchesterské univerzity.

Bakterie se na mobilu lehce množí

Dle něj jsou věci s přívlastkem 'mobilní' více náchylné na zachytávání nečistot z důvodu přenášení v kapsách, batozích a častého braní předmětu do rukou. V případě mobilu není zanedbatelné ani časté přikládání k tváři a ústům.

"Jinými slovy přichází takové předměty do styku s více částmi našeho těla a tím i širším spektrem bakterií než toaletní prkénko. Telefony navíc obsahují více typicky kožních bakterií," dodává Verran.

Zatímco na podrážkách bot byly nalezeny bakterie vyskytující se na zemi a ve vzduchu, na ostatních předmětech se krom jiných druhů kožních bakterií vyskytl i poměrně vzácný zlatý stafylokok (staphylococcus aureus).

To je dáno tím, že bakteriím tohoto typu svědčí vysoké teploty a mobilní telefon je tak perfektní pro množení těchto primitivních organismů z důvodu jeho uchovávání v teplém prostředí kapsy, batohu či manažerského kufříku.

Varování tu již bylo

Před nebezpečím bakterií v mobilním telefonu varovala již v srpnu loňského roku britská média v souvislosti s nakažením tří lidí odolným zlatým stafylokokem (MRSA). Tou dobou vycházela ze studie uskutečněné v arizonské nemocnici, kde na čtvrtině testovaných telefonů objevili MRSA infekci. - více zde

"Telefony by se měly užívat jako věci, které se nepůjčují. Podobně jako zubní kartáček nebo rtěnka. Neměly by se půjčovat, protože se špatně čistí a v nemocnicích mohou přenášet bakterie," řekl tehdy doktor Maharajh z trinidadské univerzity.

Čeští lékaři jsou ale k teorii více skeptičtí. O odolném stafylokokovi vědí, v nemocnicích jsou pro pacienty s touto diagnózou speciální pokoje.

"Možnost přenosu přes mobilní telefon samozřejmě existuje, protože stafylokoky žijí na kožních buňkách. Osobně jsem se však s takovýmto případem nesetkal," řekl pražský lékař Igor Janeček.

Problém řeší i výrobci

O tom, že nejde jen o planý výkřik do tmy, svědčí i snaha výrobců o řešení tohoto problému. Na trhu již dnes najdeme vybrané modely s antibakteriální úpravou. Takový telefon má ve své nabídce například LG a Samsung či americká Motorola.

Studie ale pouze potvrdila obecně známý fakt, že bez pravidelného čištění respektive dezinfekce se na zkoumaných předmětech mohou začít rozšiřovat bakterie, které jsou potenciálně nebezpečné.

Tiskový mluvčí společnosti Dial-a-Phone závěry výzkumu okomentoval slovy: "Může to vypadat jako děsivý obrázek, ale naše rada je jednoduchá. Stačí telefon pravidelně čistit antibakteriální útěrkou."