Český Telecom se chce podílet na chystaném zavádění elektronického mýta na síti tuzemských dálnic a vybraných silnic. "V současnosti jednáme s potenciálními partnery, kteří mají zkušenosti z této oblasti," uvedl v rozhovoru pro ČTK obchodní ředitel Telecomu Roman Stupka. Roční výnosy z výběru mýta se odhadují zpočátku přibližně na pět miliard, do pěti let pak na deset miliard korun.
Se zavedením výběru elektronického mýta ministerstvo dopravy počítá nejdříve v roce 2006. Dosud však ještě není rozhodnuto, zda použije mikrovlnný model, který se uplatnil například v Rakousku, nebo model využívající systémy GPS a GSM, chystaný v Německu. Rakouský model funguje téměř po celé Evropě. Německý systém ale dosud nefunguje nikde, v Německu má velké technické problémy a i podle odborníků je hůře realizovatelný.
Telecom není podle Stupky specialistou ani na jeden systém a chce se podílet na variantě, kterou vláda vybere. Firma chce pro sběr dat o pohybu nákladních vozidel poskytnout kapacitu ve své síti, zúčtovací systémy, hosting aplikací, zabezpečení transakcí či dohledové centrum. Její tržby se budou počítat jako podíl na výnosu z mýtného.
Odborníci očekávají velký zájem dodavatelů o zakázku. Mezi zájemci jsou například společnost Kapsch, která systém realizuje v Rakousku. Podle neoficiálních informací se o projekt zajímá také německý Siemens, ale i menší tuzemské firmy, například pražská společnost Princip, která vyvinula vlastní systém pro sledování vozidel prostřednictvím GPS.
Telecom hledá možnosti, jak nahradit pokles výnosů z hlasových služeb, který zavinila velká konkurence mobilních operátorů. Podle Stupky se ani letos nepodaří pokles vyrovnat příjmy z jiných služeb, například přístupu na internet.