Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O síť UMTS je v Británii zájem - protože nabízí nižší ceny

Výsledky britského operátora 3, který provozuje síť UMTS, sice podle vlastních slov nedosahují původních plánů, ale přesto jsou lepší, než se obecně čekalo. Není to ale způsobeno zájmem o služby sítí třetí generace, ale jednoduše tím, že hovory v síti 3 jsou levnější než v ostatních mobilních sítích. Podle společnost Strand Consult ale taktika nižších cen vede do pekel.

Když ve Velké Británii začínal operátor The 3, který provozuje pouze síť UMTS, spousta analytiků i laických pozorovatelů mu předvídala brzký konec. Odhady vlastníka 3, společnosti Hutchinson (vybudovala impérium Orange a prodala ho v okamžiku, kdy byla cena akcií na vrcholu), byly pro změnu velmi optimistické. Přesné výsledky 3 nejsou známé, ale zástupci Hutchinsonu sami přiznávají, že jsou pod jejich prvotními očekáváními. Přesto jsou ale lepší, než se po revizi plánu čekalo.

Analytická společnost Strand Consult se pokusila přijít na kloub tomu, proč je mezi Brity o služby sítě UMTS zájem. Strand radí operátorům, jak vydělávat na mobilních službách. Zkoumání nebylo příliš dlouhé. Velmi rychle se totiž přišlo na to, že o 3 je zájem proto, že nabízí levnější hovorné než ostatní operátoři. Pochyby o taktice ustaly, když pracovníci Strandu navštívili pár obchodů patřících 3. Všude jim prodavači doporučovali operátora především kvůli nízkým cenám.

Pověsti levného operátora se velmi těžce a draze zbavuje

Podle Strandu je to velmi nebezpečná taktika, která může uškodit celému oboru, pokud ji přejmou se svými sítěmi UMTS i další operátoři. Sám 3 má údajně nejvyšší čas taktiku změnit, pokud chce v budoucnu něčeho dosáhnout. 3 se totiž vůbec nesoustředí na propagaci mobilních služeb, které podle odhadů Strandu mohou dosahovat podílu 20 až 40 % na celkových příjmech operátora. Prosazuje se pouze jako další značka, která znamená levné hovory. Takové vnímání zákazníky ale může operátorovi 3 v budoucnu uškodit. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Když u nás probíhalo výběrové řízení na třetího mobilního operátora, všichni zájemci o licenci prohlašovali, že chtějí nabízet především více personalizovaných služeb a zaměřit se na malé a střední firmy a rodiny či skupiny přátel. Český Mobil v té době prakticky s nikým jiným než s ministerstvem dopravy a lobbyisty nekomunikoval, takže informace o jeho avizované strategii chybí, každopádně oficiálním důvodem jeho vítězství jsou extrémně levné tarify (Slyším Vás, Dohoda s Oskarem).

Stejnou taktikou, tedy levnějšími hovory, získával v prvních letech Oskar zákazníky. Nyní utrácí obrovské peníze na změnu vnímání své značky. Chce, aby ho zákazníci nebrali jako levného, ale plnohodnotného operátora. Na chování zákazníků nic nemění to, že již dlouhou dobu Oskar je normálním operátorem a v některých případech má nad svou starší konkurencí navrch. I tak zůstává pro velké množství uživatelů s předraženými prehistorickými tarify konkurenčních operátorů Sockarem a bude mu ještě velmi dlouho trvat, než se v myslích těchto uživatelů image jeho značky změní.

O služby budou mít uživatelé zájem, až jim operátor ukáže, k čemu jsou

Strand se obává toho, že když taktiku přejmou i ostatní operátoři, zničí si do budoucna příležitosti vydělávat na mobilních službách. Všichni totiž budou očekávat především levné hovorné a operátorům nezbude příliš mnoho prostředků na vývoj nových služeb. Jsou totiž zatíženi splátkami za licence na sítě UMTS. Náklady na hovor v sítích UMTS jsou sice nižší než v sítích GSM a ještě větších úspor lze dosáhnout využitím existující infrastruktury, jenže kvůli nižším maržím a vysokým splátkám toho operátorovi moc nezůstane.

Podle Strandu by přitom měli operátoři více investovat do osvěty. Současná generace uživatelů (bez ohledu na věk) si totiž nedokáže představit, k čemu jim nové služby jsou. Za samozřejmost je bude brát až další generace, která je uvidí v běžném používání. Ale současné uživatele je třeba učit a ukazovat jim praktické využití (i když jde o nepraktickou zábavu). Za příklad toho, jak osvěta pomáhá, je úspěch kampaně na Vodafone Live. Nejde o nic jiného než o služby využívající MMS, Javy a barevných displejů.

Jenže Vodafone je ukazuje na příkladech z každodenního života, což zabírá mnohem více než nám známé reklamy na sexy Juice nebo věčně nefunkční Click. O kampani Vodafone se sice polemizuje, ale fakt, že za pět měsíců má služba milion aktivních uživatelů, nikdo nezpochybňuje. Ostatní tuto kampaň raději kopírují (i když to nepřiznají, tak kampaň na Live sledují naši operátoři možná pečlivěji než kampaně místních konkurentů). Operátor nesmí zákazníky jenom ždímat

Operátoři od uživatelů samozřejmě nemohou čekat, že jim budou tolerovat vyšší ceny - zvláště když vidí obrovské částky utracené za kampaně na přejmenování a domyslí si, kolik stojí různý megasponzoring. Ale jistě jim budou tolerovat stejné ceny a budou platit i za mobilní služby. Ovšem musí mít pocit, že za své peníze něco dostávají a že jenom neplatí obrovské dluhy, které si nadělali operátoři vlastní neschopností a špatným rozhodováním.

  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Hlasujte o nejlepší sportovní fotku. Vyberete tak vítěze smartphonu vivo

26. dubna 2024

Soutěž o úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou výbavou nebo podepsaný dres...

Prodej bytu 2+kk 49 m2
Prodej bytu 2+kk 49 m2

U Silvie, Benátky nad Jizerou - Benátky nad Jizerou I, okres Mladá Boleslav
2 970 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...