Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český Telecom zruší vaše staré tarify. Chce nebo musí?

  9:25
Mezi Českým Telecomem, ČTÚ a Sdružením obrany spotřebitelů se rozhořel spor okolo zrušení všech starých tarifních programů. ČTÚ tvrdí, že Telecomu nepřikázal zrušit staré tarify, a Český Telecom tento názor jednoznačně odmítá a tvrdí, že ČTÚ mu přikázalo zrušit staré tarify. Jak to tedy je?

ČTÚ vydalo 25. dubna 2005 několik opatření, mezi kterými bylo i cenové rozhodnutí č. 01/2005 stanovující ceny regulovaných telekomunikačních služeb. V tomto cenovém rozhodnutí se pak v příloze 1 řeší nové regulované ceny za cenový plán pro bytovou stanici MINI, a cenové programy pro bytové a podnikové stanice.

Toto cenové rozhodnutí přikazuje Českému Telecomu, aby nabízel nejméně jeden základní cenový plán pro podnikové a nejméně jeden základní cenový plán pro bytové telefonní účastnické stanice a právě jeden cenový plán MINI. V praxi to tedy znamená, že Český Telecom může nabízet neomezeně mnoho cenových programů, ale musí nabízet také nejméně tři regulované tarify. Nové cenové rozhodnutí zároveň výslovně zakazuje převést účastníka na jiný cenový plán bez jeho souhlasu vyjma případů, kdy mu to svým rozhodnutím přikáže ČTÚ. 

Cenové rozhodnutí

Příloha č. 1 k cenovému rozhodnutí č. 01/2005, Určené podmínky, část Obecné podmínky, bod 12

Účastníka přihlášeného ke konkrétnímu cenovému plánu nesmí poskytovatel převést na jiný cenový plán bez souhlasu účastníka. V případě plnění rozhodnutí ze strany Českého telekomunikačního úřadu, případně jiných správních úřadů, není třeba udělení souhlasu účastníka k převedení na jiný cenový plán. Poskytovatel musí účastníka předem seznámit s novými podmínkami. Poskytovatel postupuje tak, aby účastník byl převeden na srovnatelný cenový plán s ohledem na ceny a určené podmínky.

 

Co udělal Český Telecom?


Český Telecom zavedl nové tarifní programy Telefon Mini a Telefon Standard, které splňují podmínky stanovené cenovým rozhodnutím pro cenový plán pro bytovou stanici MINI (Telefon Mini) a cenový program pro bytovou stanici (Telefon Start) a představil také vlastní "neregulované" tarify, což mu cenové rozhodnutí samozřejmě umožňuje, Telefon Start, Telefon Volno a Telefon Volno Plus. Zároveň však také oznámil, že tímto ruší všechny staré cenové programy a své zákazníky automaticky převede na některý z nových cenových programů. A zdůvodnění? Český Telecom tvrdí, že mu to přikázalo ČTÚ, a to konkrétně v bodu 12 v části o Obecných podmínkách. přílohy č. 1 k cenovému rozhodnutí č. 01/2005. Český Telecom také uvádí, že mu díky vydání tohoto cenového rozhodnutí vznikla dle zákona č. 526/1990 Sb. §7 odst. 1 povinnost převést cenový program zákazníka na nové ceny, které nejsou v rozporu s novými úředně stanovenými cenami. 

Tento zákon se však dle §1 odst. 1 vztahuje pouze na uplatňování regulací (tj. regulovaných tarifů poskytovaných v rámci Univerzální služby) a kontrolu cen pro tuzemský trh. Na neregulované ceny tarifů jako byly např. Telefon 70, Telefon 120, Internet 780 apod. se neuplatňuje.

Zákon č. 526/1990 Sb., §7, odst. 1

Jestliže pro smlouvy platí ceny, které jsou v rozporu s úředně stanovenými cenami podle § 5 nebo s věcným usměrňováním cen uplatněným podle § 6 po vzniku smluv, smluvní strany jsou povinny sjednat ceny odpovídající novým úředně stanoveným cenám nebo uplatněnému způsobu věcného usměrňování cen tak, aby vstoupily v platnost nejpozději do tří měsíců od účinnosti rozhodnutí o úředně stanovených cenách nebo o věcném usměrňování cen.

 

ČTÚ vrací úder


Český telekomunikační úřad vydal v reakci na prohlášení Českého Telecomu hned dvě shodná a na sobě nezávislá stanoviska. První z nich nám dal přímo předseda ČTÚ, Ing. David Stádník, který zmiňované cenové rozhodnutí osobně podepsal a vydal a který ve správním řízení funguje jako odvolací orgán. V rozhovoru pro Mobil.cz přímo uvedl: „Cenová rozhodnutí a ostatně i všechna ostatní rozhodnutí našeho Úřadu nemohou mít zpětnou platnost, Ústava ČR to neumožňuje. To, jak bude postupovat Český Telecom, je čistě jeho interní záležitost.“


Další oficiální stanovisko poskytlo ČTÚ Sdružení obrany spotřebitelů ústy Ing. Miluše Ševerové, ředitelky odboru ekonomické regulace Českého telekomunikačního úřadu: „Cenovým rozhodnutím č. 01/2005 Úřad nezrušil stávající cenové plány poskytované společností Český Telecom a ani nenařídil Českému Telecomu, aby začal poskytovat novou strukturu cenových plánů a všechny účastníky převáděl na nové cenové programy. Postup, který zvolil Český Telecom, je zcela na jeho obchodním a strategickém rozhodnutí…“.

Obě dvě tato vyjádření orgánu státní správy, který vydal zmiňované cenové rozhodnutí, na které se Český Telecom odvolává, říkají, že ČTÚ Českému Telecomu nepřikázalo zrušit staré tarifní programy a že se jedná čistě o iniciativu Českého Telecomu.

Co na to Telecom


„Český Telecom jednoznačně odmítá názor, že nemusí ukončit platnost starých cenových programů a může je provozovat současně s novými pohodovými tarify. Původní cenové programy jsou v rozporu s Cenovým rozhodnutím a Český Telecom je povinen vše uvést do souladu.  Všichni zákazníci budou informováni přílohou k vyúčtování a informace obdrží i na všech informačních kanálech Českého Telecomu, tzn. na infolince, v prodejnách i na internetových stránkách,“ říká včerejší tisková zpráva Českého Telecomu.


Jinýmy slovy, Český Telecom jednoznačně odmítá názory ČTÚ coby regulačního orgánu státní správy pro oblast telekomunikací a jeho předsedy, který říká, že zrušit staré tarifní programy nepřikázal a nepřikázal ani převod všech účastníků na nové tarifní programy. Český Telecom kromě toho dovozuje, že původní cenové programy, včetně neregulovaných jako byl Telefon 70, Telefon 120, atd., jsou nyní v nesouladu s cenovým rozhodnutím, kterým se: „vydává seznam telekomunikačních služeb s regulovanými cenami platnými pro určené prodávající a kupující (fyzické i právnické osoby) telekomunikačních služeb uvedených v tomto cenovém rozhodnutí,“ jak říká preambule cenového rozhodnutí č. 01/2005.

SOS varuje spotřebitele před vynucenou změnou tarifu


Včerejší tisková zpráva Sdružení na obranu spotřebitelů říká následující: „SOS spotřebitelům doporučuje, aby pečlivě zvážili, zda je pro ně nový cenový program opravdu výhodnější a až na základě této analýzy přistoupili ke změně. Z propagační kampaně Českého Telecomu se zdá, že Český Telecom zavádějícím způsobem informuje spotřebitele o obsahu Cenového rozhodnutí ČTÚ tak, aby své zákazníky přiměl přistoupit na změnu produktu.


„Těm, kteří nesouhlasí se změnou cenového programu a přesto jim podmínky budou změněny, SOS doporučuje obrátit se nejprve na Český Telecom a posléze na Český telekomunikační úřad,“ zdůraznil Karel Pavlík z SOS a dodal: „Z Cenového rozhodnutí ČTÚ totiž vyplývá, že účastníka, přihlášeného ke konkrétnímu cenovému plánu nesmí poskytovatel převést na jiný cenový plán bez jeho souhlasu.“

Kdo říká pravdu a kdo lže?


Je zřejmé, že tvrzení Českého Telecomu (společnosti regulované rozhodnutími ČTÚ) a tvrzení ČTÚ (regulátora trhu) jsou v rozporu. ČTÚ odmítá názor Českého Telecomu, že by mu přikázal zrušit staré tarifní programy a převést všechny zákazníky na nové tarifní programy. Český Telecom zase jednoznačně odmítá názor ČTÚ, že mu nebylo rozhodnutím přikázáno převést všechny uživatele starých tarifních programů na ty nové.


Je tu ale malý zádrhel, a to již několikrát zmiňovaný bod 12 přílohy č. 1 k cenovému rozhodnutí č. 01/2005, který říká, že: „Účastníka přihlášeného ke konkrétnímu cenovému plánu nesmí poskytovatel převést na jiný cenový plán bez souhlasu účastníka.“ Vzhledem k tomu, že ČTÚ je orgán státní správy určený pro regulaci telekomunikačního trhu, vydalo toto rozhodnutí, podává jeho závazný výklad a rozhoduje o případném postihu za jeho porušení, lze předpokládat, že pokud by Český Telecom skutečně přistoupil k převádění účastníků na jiné cenové programy bez jejich souhlasu, může Českému Telecomu hrozit ze strany ČTÚ postih.

Vzhledem k tomu, že situace okolo této kauzy je dosti nejasná, požádali jsme všechny zúčastněné strany o odpovědi na naše doplňující dotazy týkající se argumentace pro již publikovaná tvrzení. Předpokládáme, že odpovědi na ně vám přineseme ještě během dneška. Sledujte proto Mobil.cz.

Reakce Sdružení obrany spotřebitelů

 

  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Hlasujte o nejlepší sportovní fotku. Vyberete tak vítěze smartphonu vivo

26. dubna 2024

Soutěž o úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou výbavou nebo podepsaný dres...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...