Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Voda nad telefony ještě pořád umí vyhrát

  0:03
Rozsáhlé povodně v minulém týdnu opět prověřily připravenost našich mobilních operátorů a Českého Telecomu na krizové situace. Od záplav v roce 1997 se již v mnohém poučili. Jak se tedy s vodním živlem vypořádali tentokrát a jak jsou připraveni na další přívaly vody?

Na konci minulého týdne se v jižních Čechách rozpoutala živelná pohroma, kterou způsobil silný několikadenní déšť. Takové krizové situace kladou obrovské nároky nejen na lidskou psychiku a obratnost záchranářských týmů, ale také na sítě a ústředny telekomunikačních společností. Povodeň naštěstí nedosáhla katastrofických rozměrů, příroda se celkem brzy umoudřila, ale problémům s telefonováním se lidé na Českobudějovicku nevyhnuli. Jak se operátoři s krizovou situací vyrovnali a jak jejich sítě fungovaly?

Eurotel – komplikace s výpadky proudu

Síť Eurotelu byla po celou dobu krizové situace v provozu, v důsledku výpadku elektrické energie běžely základnové stanice na náhradní pohon. „Všechny BTS fungovaly na baterie, jež vydrží napájet stanice zhruba 4-8 hodin. Po této době byly napájeny z dieselových agregátů,“ řekl nám Jan Kučmáš, tiskový mluvčí Eurotelu. „Žádná naše BTS naštěstí nebyla zatopena, pouze jsme síť posilovali dvěma mobilními BTS z důvodu navýšení počtu hovorů,“ dodal Kučmáš.

V pátek odpoledne byla již většina základnových stanic v normálních chodu. „Pouze dvě BTS jsou ještě napájeny dieselovými generátory, ostatní již elektrickým proudem,“ uvedl Kučmáš. Podobný stav se držel i včera, kdy asi šestina Českých Budějovic byla ještě stále bez proudu. V současné době má Eurotel stále v terénu posílený krizový tým, čímž chce zamezit případným komplikacím při zhoršování počasí.

T-Mobile – zatopená BTS

Rovněž síť T-Mobile byla celou dobu v provozu, ale příval vody zatopil jednu základnovou stanici. „Jedna naše BTS byla zatopena v budově v centru Českých Budějovic, voda způsobila její  odpojení z provozu,“ řekl nám Jiří Hájek, tiskový mluvčí T-Mobile. Podle Hájka pracovníci firmy brzy navýšili kapacitu okolních BTS, takže výpadek stanice nebyl patrný.

„Situaci podrobně monitorujeme a průběžně  vyhodnocujeme. Naši technici jsou připraveni flexibilně reagovat  na vzniklou situaci jako v  případě povodní v jižních Čechách.  Máme k dispozici jak náhradní generátory pro případné přerušení  dodávky elektrické energie, tak i mobilní BTS, pokud by to situace vyžadovala,“ dodal Hájek. V pátek odpoledne již síť T-Mobile fungovala bez problémů.

Oskar – žádný problém

„V době největší povodňové krize byly všechny naše BTS plně funkční, některé běžely na náhradní pohon,“ řekl Igor Přerovský, tiskový mluvčí Oskara. „Nezaznamenali jsme žádné výpadky, myslím, že jsme situaci zvládli dobře,“ dodal Přerovský. Také technici Českého mobilu mají připraveny záložní zdroje, provoz jeho sítí je zajišťován jako v normální běžný den, pouze se zvýšenou opatrností.

Telecom – 15 cm vody v ústředně

Ve čtvrtek nefungovaly v Českých Budějovicích 1762 pevné linky Telecomu. Vyřazení linek z provozu způsobilo zatopení vedlejší telefonní ústředny, kam se dostalo 15 cm vody.

„Před polednem jsme museli vypnout lokální ústřednu v Českých Budějovicích, do které začala téct voda, a tím hrozilo zničení elektronického zařízení. Citlivější zařízení ústředny jsou sice umístěna v horních patrech, takže jim by přímý zásah vodou hrozit neměl, ale v přízemí se nacházejí rozvodné kabelové sítě,“ uvedl Vladan Crha z Telecomu. Před 18 hodinou byly linky opět zprovozněny. Také technici Telecomu museli u některých ústředen použít náhradní dieselový zdroj. V pátek odpoledne fungovaly všechny linky bez problémů, pouze některé ještě běžely na náhradní zdroje energie. „V době povodní stále monitorujeme situaci, máme v terénu speciální krizový štáb, takže na další přívaly vody bychom měli být dobře připraveni,“ dodal Crha.

Krizové mobily nefungovaly

Krizové mobilní telefony, které jsou určeny pro koordinaci záchranných složek, nefungovaly v době čtvrtečních a pátečních povodní v jižních Čechách zdaleka tak, jak by měly. „Krizové mobily s vyšší prioritou fungovaly všechny. Majitelé telefonů s nižší prioritou se nemuseli dovolat z důvodu přetížení sítě,“ sdělil nám tiskový mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš. Právě s firmou Eurotel uzavřelo počátkem roku ministerstvo vnitra kontrakt na dodávku 19 000 telefonů pro záchranáře, policii, samosprávu a státní instituce, které jsou zapojeny do systému krizového řízení. „Technicky nelze zajistit, aby se v podobných situacích, kdy "všichni volají všem", také každý dovolal. Žádná síť totiž není koncipována na 100% zatížení,“ dodal Kučmáš.

Zhruba 30 lidem, kteří byli při řízení záchranných prací při povodních nejdůležitější, a tudíž mají mobily s vysokou prioritou, i ve čtvrtek jejich "krizové" mobilní telefony fungovaly. Tisícovky dalších, jimž stát tyto mobily dal, mohly mít s komunikací problémy. „V situaci, jaká nastala ve čtvrtek, se prudce zvýší počet volání na tísňové, tedy hasičské, policejní a zdravotnické linky. V přetížené síti se pak někdy lze dovolat jen na tyto linky s nejvyšší prioritou. Ve čtvrtek takovou prioritu po dohodě s operátorem dostalo ještě dalších 30 krizových mobilních telefonů,“ uvedl pro ČTK šéf odboru komunikačních a informačních systémů Hasičského záchranného sboru Luděk Štolba.

Štolba dále řekl, že nejvyšší prioritu dostali lidé, kteří skutečně přímo řídí záchranné práce. "Například jsme ji vyřizovali krajskému řediteli hasičského záchranného sboru v jižních Čechách a vybraným pracovníkům operačních pracovišť," dodal Štolba pro ČTK. Výkon Eurotelu podle něj sice nebyl stoprocentní, na druhé straně se na krizové situace prý nikdy nelze připravit stoprocentně. Dále řekl, že nynější zkušenosti poslouží jako podklad pro odstranění podobných problémů v budoucnosti. „Nejvyšší prioritu nelze přidělit všem, byla by to diskriminace ostatních občanů, nabouralo by to síť, ale hlavně by to omezilo přístup k tísňovým linkám policie, hasičů a lékařů,“ tvrdí Štolba. Z 19 000 krizových mobilních telefonů jich je doposud v oběhu zhruba polovina. >

Zatížení linek

V krizové situaci se snaží lidé spojit s okolním světem, vytáčejí čísla svých známých, krizových štábů nebo záchranářských center, a tím dochází k přetěžování mobilních i pevných linek. Jak byly linky průběžně zatěžovány, nám dobře popsal Jan Kučmáš z Eurotelu, u T-Mobile byl časový sled zatížení velmi podobný (absolutní vrchol zaznamenali kolem 9. hodiny, kdy byl provoz vyšší zhruba o 100 procent). Oskar ve čtvrtek zaznamenal více než 50% navýšení hovorů. 

Čtvrtek 8. 8.

5.00 – zatížení linek o 50 % než je běžné v normální den
7.00 – absolutní špička (o 60 %, než je běžné), následně provoz mírně klesal
10.00 – zatížení linek opět stoupá
14.00 – druhá špička (nárůst o více než 5 %)
18.00 – stále velmi navýšený počet hovorů začíná mírně klesat
20.00 – stav normální špičky (jako běžný den v 11.00)
22.00 – situace se stabilizuje a lidé volají jako v jiný běžný všední den

Pátek 9. 8.

V pátek po celý den byly linky zatíženy asi o 20 % více, než je běžné, nejvíce v době mezi 10 a 11 hodinou dopoledne.  

Přetěžování linek v době krize je asi největším problémem. Žádný operátor totiž nemá svou síť koncipovánu na stoprocentní využití, jednotlivé BTS jsou přetěžovány (situace podobná jako například při dopravní zácpě), každý se chce dovolat, ale nakonec se nedovolá nikdo, nebo jen málokdo. Proto by měly fungovat alespoň krizové mobily, ale ani to se prozatím nedaří naplno zajistit. I záplavy menšího rozsahu způsobují operátorům nemalé problémy. Velká voda je stále velkým problémem pro telefonní spojení.
 

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

Toto mohl být nevídaný smartphone. Myšlenku však nakonec poslali k vodě

25. dubna 2024

S takovým smartphonem bychom už nikdy nemuseli řešit, že se zpomaluje, nemá dostatek paměti či je...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...