Continental Airlines - ilustrační foto

Continental Airlines - ilustrační foto

Místo palubní vstupenky postačí grafický kód na mobilu

  • 5
Nejen bez papírové letenky, ale i bez vytištěné palubní vstupenky mohou nyní nasedat do letadel cestující americké letecké společnosti Continental Airlines. K odbavení jim stačí grafický kód, který ukáží na displeji mobilního telefonu nebo kapesního počítače.

QR Kód, který tvoří směs černobílých čtverců a obdélníků, obsahuje údaje o cestujícím a jeho letu. Do mobilu nebo PDA ho pasažérům zašle letecká společnost. Cestují-li bez větších zavazadel, nemusí se zastavovat u přepážky a mohou jít rovnou k bezpečnostní kontrole, kde kód úředník přečte ručním skenerem. Stejně se postupuje i u samotného vstupu do letadla, kde jinak pozemní personál vybírá od cestujících palubní vstupenky. I nadále se ovšem každý musí při odbavení prokázat cestovním pasem nebo identifikačním průkazem s fotografií.

Kdyby se mobil nebo PDA porouchaly nebo vybily, vždy si cestující může nechat vystavit papírovou palubní vstupenku u samoobslužných kiosků nebo u přepážky letecké společnosti.

Snímání QR kódu

Novinka má ale i svá omezení. Zatím může každý pasažér předkládat grafický kód pouze sám za sebe. Continental Airlines ale údajně systém zdokonalují, aby se tímto způsobem mohlo prokazovat více lidí cestujících společně, jako jsou například rodiny.

Elektronické odbavení se bude rozrůstat

Přechod na elektronické dokumenty má zvýšit efektivitu v letecké dopravě, odstranit zbytečné papírování a učinit cestování jednodušším, tvrdí aerolinie. S rozšířením tohoto principu souhlasí i bezpečnostní úřad TSA, který má na amerických letištích na starosti kontroly cestujících před vstupem do tranzitních prostorů a do letadel. TSA si pochvaluje, že elektronické palubní vstupenky umožní lépe rozpoznat případné podvrhy nebo podvody.

Ve Spojených státech jsou Continental Airlines zatím jedinou společností, která elektronické palubní vstupenky začala používat. V blízké době se k tomu chystají i aerolinie Delta a US Airways. V sousední Kanadě tento způsob už v září zavedla společnost Air Canada."Naši cestující tu službu milují," citoval nedávno deník USA Today mluvčího aerolinií Johna Rebera. Počet lidí, kteří ji využívají, se podle něho každý týden zdvojnásobuje.

Snímání QR kódu

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA v listopadu odhadlo, že grafické kódy při odbavení používá na světě více než 90 leteckých společností. Tyto technologie jsou součástí obecného trendu, který směřuje k širšímu využití elektronického odbavování, k většímu zastoupení samoobslužných operací a k technologicky vyspělejšímu nakládání se zavazadly, soudí IATA.

Grafické kódy nejen na letištích

QR kódy přivedla na svět před dvanácti lety japonská společnost Denso. Jeden čtvereček pojme až 7 089 numerických nebo 4 296 alfanumerických znaků. V zemi původu jsou velmi oblíbené a používají se i pro komerční účely. Není to tedy žádná absolutní novinka - především v průmyslovém použití. V Evropě jsme se ale s jejich komerčním využitím setkali úplně poprvé před rokem na akci Motorola Innovatin Day 2006 - více zde

Motorola kód umístila například na plakátu inzerujícím koncert. Buď zobrazila místo a datum konání, což jsme si hned mohli uložit do kalendáře, nebo jsme byli přesměrováni na web s dalšími informacemi. Kód lze použít místo odkazu v časopisech, nebo třeba i na jízdním řádu na zastávce. Místo pracného opisování stačí jedna fotka. Stačí jen mobilní telefon, který dokáže kód sejmout fotoaparátem.

,