Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Minulost, přítomnost, Orange aneb vize budoucnosti

aktualizováno 
Budoucnost u společnosti Orange dle pana Kennyho Hirschhorna.

Dnes, 28.7.99, jsme měli možnost se setkat na tiskové konferenci společnosti Orange s panem Kennym Hirschhornem. Tento pán se stará u společnosti Orange o budoucnost a plánování služeb a sítí příští generace.

Jakou si tedy představuje budoucnost firma Orange? Růžovou ne, ale oranžovou ano! A proč ne? Vždy‘t oranžová je také pěkná barva a v některých případech je velmi pěkná.

Kenny Hirschhorn prezentoval zajímavý postřeh, který tvrdí: „naděje na předpovězení budoucnosti se snižují v přímé závislosti na intenzitě, jakou se snažíme budoucnost předpovědět. Tato vtipná, leč pravdivá poznámka se aplikuje téměř na všechna odvětví lidské činnosti a na život samotný obzvlášť. Na řešení tohoto problému nám ale také dokázal najít jednoduchou, ale někdy těžce proveditelnou odpověď, která praví toto: „nepředvídejte, plánujte!“.

Kenny Hirschhorn a cesta do budoucnosti

Orange vidí v bezdrátové komunikaci budoucnost a její vývoj ovlivní téměř všechno, na co jsme doposud navyknutí. Zlom v bezdrátové komunikaci se neúprosně blíží. Už bylo také na čase. Po 75 letech vývoje bez zásadních zlomů je již na čase.

Největší pokrok by měl nastat právě v následujícím období v rozmezí pěti až devíti let, pokud nepočítáme relativně nové technologie jako GPRS apod, protože tato technologie nelze srovnávat s vizemi Orange.

O tom, že Orange bere vizi budoucnosti a jejího plánování vážně svědčí i to, že při své prezentaci uvedl mezi několika hlavními body mimojiné i úvahy o řešení dopravy a zácpy v městech. Řešení tohoto problému má několik větších bodů a podle Orange by tomuto mohla napomoct i eliminace vnitřního spalovacího motoru do roku 2020. Zdali se to ovšem stane skutečností, nevíme.

Na konferenci jsem si pomalu začínal připadat opravdu jako ve StarTreku. Když se začalo hovořit o integraci počítačů, miniaturních bioelektrických robotech-vojácích a automatizovaných cyber-orgánech, v jejichž důsledku budou eleiminovány nemoci.

Vzpomněl jsem si na jeden film, tedy vlastně epizodu z jednoho seriálu, který šel před časem v televizi. Jednalo se o vědce, který sestavil nanoboty a implementoval jim technologie, pomocí kterých automaticky léčili zárodky nemocí a chorob, ale bohužel léčili i nedostatky, jako byla například nemožnost člověka vidět za sebe a nebo dýchat pod vodou.

Jakmile jsme ovšem opustili téma biotechnologií, již jsem byl zase pevnější v kramflecích a naslouchal příběhu Josepha a Mary. Jedná se o pohodového taťku 2,2 dětí (ty dvě desetiny jsou tepvre na cestě:), který ke své práci a jiným činnostem používá elektronickou inteligentní asistentku Mary. Příběh se odehrává v roce 2005.

Mary je defacto výtvorem Josepha a nebo kohokoliv jiného. Lze si modifikovat hlas (syntéza řeči je již na velmi slušné úrovni – přímo na vrcholové), pohlaví asistentky, přízvuk řeči, jazyk, kterým bude komunikovat, její přibližný věk a dokonce takové věci, jako jsou humor a jiné vlastnosti, kterou lze kdykoliv vypnout a být sám a která vám nebude říkat co jíst, co nepít a kdy a kam chodit. Prostě ideální přítelkyně (teď mě jistě čtenářky něžného pohlaví ukamenují ... nicméně nemluvím za sebe, ale stížnosti i přesto můžete směrovat na můj mail :-).

obdoba mobilniho telefonu

Tato asistentka s vámi komunikuje pomocí malinkatého knoflíku, který má například podobu náušnice, či řehokoliv jiného, co obvykle někde nenecháte nebo neztratíte. Pro mě poněkud nepředstavitelnou představu vidíte na obrázku.

A jaké to tedy funkce Mary umí vykonávat? Vlastně všechny, které jí operátor sítě implementuje. Záleží na poptávce trhu a na konkurenčním boji. Orange vidí jako první úkol obyčejné probuzení a ještě, když vstáváte vám Mary (jméno jí můžete dát jakékoliv samozřejmě) poví, jaké vás čeká počasí a jaké jsou zprávy.

Jako další krok si Orange vybral ranní koupel, při které můžete Mary říci, co chcete hrát za hudbu z vaší věže v obýváku a ona skladbu objedná přes internet a poskytovatel ji k vám „dotlačí“ přímo do sterea.

Po té si můžete při snídani nechat přečíst emaily, či přehrát zprávy a z nepříjemného zdlouhavého vyřizování je rázem maličkost, kterou zvládnete dříve, než vůbec vyjdete z bytu. Dokonce i Joseph vyřídil bankovní příkazy.

Po chvíli lenošení Mary připomíná Josephovi, že má v kanceláři schůzku a vzhledem k dopravní situaci ve městě by měl pomalu vyrazit na cestu. Samozřejmě, že ho naviguje, kudy má jet, aby se vyhnul dopravní zácpě. (zde Orange kombinuje technologie internetu a GPS navigace)

Po příjezdu do kanceláře a absolvování schůzky potřebuje Joe pořádat konferenční hovor s obchodními partnery z Číny a Brazílie. Nechá Mary ať mu spojí hovor a požádá ji o překlad pro jeho partnery, takže Joe sice neslyší své přátele, ale jednoduše s nimi hovoří svým jazykem a bez problému si rozumí.

Prostřednictvím hlasové interpretace může Joseph přistupovat například ke svým kontaktům v databázi. Jednoduše řekne Mary, aby mu vyhledala to, co potřebuje. Mary odešle požadavek přes internet poskytovateli obsahu, či serveru a dostane rychle zpět odpověď, kterou Josephovi přečte a nebo rovnou nechá spojit hovor.

toto je Mary ... tedy bude.

Mary ovšem nešetří jen váš čas, ale jaksi pomáhá i špehovat napřčíklad vaše ratolesti. Při otázce „kde je můj syn?“ vznese Mary požadavek přes GPS a ihned vám například odpoví, že hraje fotbal u školy a nebo že „vyřizuje něco naléhavého u své spolužačky a nechce být rušen“.

Tímto způsobem můžete ovládat v oranžové budoucnosti téměř vše. Domácnost, automobil, kancelář a jiné.

Orange kombinuje technologie satelitní navigace a technologie komunikačních sítí třetí generace, které budou založeny na IP sítích.

Pokud toto vše v příštím desetiletí opravdu zvládneme, bude to přinejmenším šok pro některé z nás, kteří se teprve nyní smířili s myšlenkou, že tedy mobilnímu telefonu nakonec neuniknou a musí se s ním naučit pracovat.

Jaké budou ale náklady na takovéto vybavení domácnosti? Velké. V první fázi zavádění a integrace systému budou náklady obrovské. Samotné ceny za služby by se ale měly pohybovat na nejnižší hranici, protože se z těchto věcí stanou postupem času věci tak smozřejmé, že se bez nich již neobejdeme. Služby bude používat stále více lidí a obraty z poskytování služeb budou nepředstavitelné.

Jaký bude mít ovšem tento technologický krok kupředu vliv na člověka a jeho životní styl a hodnoty? Tato otázka je na samostatný článek, ale v krátkosti si řekněme jedny z mála kladů a protikladů.

Člověk si řekne, že se staneme otroky techniky, ale nezapomeňme, že technika je tu pro nás a ne naopak. Mary, či jiné sekretářky a tajemníky bude možné vypnout a nepoužívat je. Pokud budeme brát tyto služby jako automaty – dokonalé automaty – nemělo by nám nic hrozit. Mohlo by se ale stát, že si pod takovým strojem představíme člověka a jsme závislí, povídáme si s ní(m) a trávíme s ním čas, který nám ušetří díky svým schopnostem. Ale podobná situace nastává například u internetu, kde lidé opravdu žijí a realitu berou jen částečně. Takovéto závislosti byly, jsou a budou i nadále. Jen budou v jiných formách.

Měli bychom se soustředit spíše na přínosy. Při správném použití lidé získají čas. To je to, co nikdy nemáme na to, abychom se mohli chvíli zastavit a přemýšlet o nesmrtelnosti chrousta, o hvězdách, o lidech kolem sebe, o čemkoliv. Mary by člověku přinesla ztracené, potlačované a nové hodnoty do jeho života, protože by nyní člověk měl více času na sebe a na druhé. Není to pěkná představa?

Docela se nemohu dočkat, až se tato vize promění ve skutečnost a rád bych viděl, jak toto vše bude fungovat. Poslouchá a věří se tomtu krásně, ale do té doby nás řeká ještě spousta práce.

Virtuální asistentka Mary je zatím snem, ale kolik z nás si teď asi řekne „Něco na té Mary je“? :-)

cesta do budoucnosti




Nejčtenější

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.