Stáhli na první pohled nevinnou aplikaci, při pohledu na měsíční vyúčtování se nestačili divit. Ilustrační snímek

Stáhli na první pohled nevinnou aplikaci, při pohledu na měsíční vyúčtování se nestačili divit. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nikam nevolali, přesto mají platit tisíce. Oškubala je „astro aplikace“

  • 281
Tváří se jako rozšíření oblíbené mobilní hry, ve skutečnosti však ukrývá škodlivý kód. Ten bez vědomí uživatele uskutečňuje hovory na audiotexové linky, které jsou zpoplatněné zvláštní sazbou. Měsíční vyúčtování je pak nemilým překvapením.

„Dítě stáhlo aplikaci, která se tváří jako jedna oblíbená hra a sama se spustí bez vědomí držitele telefonu. A volá na telefonní číslo 906 426 670,“ informoval Jiří Morčinko server Reflex s tím, že způsobená škoda dosahuje řádově až tisíců korun. Není přitom jediným poškozeným, podle četných reakcí na serveru Vyhledatcislo může počet oklamaných uživatelů dosahovat několika desítek.

Podle Morčinka je zdrojem malwaru aplikace, která se tvářila jako herní rozšíření mobilní verze oblíbené hry. Syn ji měl stáhnout údajně přímo z aplikačního obchodu Google Play, podle jiných uživatelů ovšem škodlivá aplikace pochází od třetí strany. Konkrétně má jít o aplikaci s názvem Minecraft multiplayer, po její instalaci měl mobil samovolně vytáčet vysoce zpoplatněné telefonní číslo.

„Najednou začal (telefon) sám mluvit, tak jsem si toho všimla, jinak by částka byla daleko vyšší,“ reagovala jedna z poškozených s tím, že její běžná měsíční útrata se díky její obezřetnosti navýšila „jen“ o 2 700 korun. „Telefon sám vytáčel číslo, které se neobjeví ve volaných,“ doplnila.

Jiní ovšem takové štěstí neměli a škoda je v jejich případě mnohonásobně vyšší, výjimkou nejsou ani částky převyšující osm tisíc korun. „U mého syna to už trochu přehnali, naúčtovali si 8 442 Kč (...) volání probíhalo vždy v dopoledních hodinách, když je ve škole a mobil leží doma,“ uvedla další z poškozených s tím, že podle vyúčtování sazba těchto hovorů činila 70 Kč/min.

Po provozovateli služby teď žádají peníze zpět. Úspěšně

Poškození uživatelé se po obdržení měsíčního vyúčtování okamžitě obrátili na své operátory, nicméně ti je s reklamací odkázali na provozovatele daného audiotexového čísla. Pan Morčinko po něm tedy začal pátrat. Zjistil, že jde o německou společnost NTH Media GMBH. Na odeslanou stížnost se ozvala v češtině paní Nevena Nováková, údajně ze zákaznického servisu. Důležité ovšem je, že se pan Morčinko - a podle jiných reakcí i další poškození uživatelé - dočkal vrácení svých peněz.

V odpovědi na stížnost se podle serveru Reflex mimo jiné dozvěděl, že za všemi problémy stojí „astro aplikace“, k níž uživatel získá přístup voláním na speciálně zpoplatněnou linku, tedy na výše uvedené číslo. K její deinstalaci, tedy ke zrušení automatického volání, podle Novákové prý stačí vyhledat v mobilním zařízení ikonu pod názvem Exclusive content a tu vymazat.

„Pokud by se to nepodařilo, je nutné v servisním středisku zcela vymazat operační systém mobilního telefonu a znovu jej nainstalovat,“ dodal Morčinko, který v případě neúspěšné odinstalace doporučuje daný mobil zahodit.

Uživatelé jsou laxní, nekontrolují oprávnění aplikací

K tak krajnímu řešení ovšem nemusí dojít, podobným případům lze poměrně snadno předcházet. Jednou ze zásad je neinstalovat do telefonu aplikace stažené mimo oficiální aplikační obchody. Zejména děti totiž neřeší oprávnění instalovaných aplikací, v tomto konkrétním případě tedy svolení k využívání telefonních funkcí zařízení.

Hlavním krokem, jak takovým situacím předcházet, by mělo být ovšem především blokování plateb třetím stranám přímo u operátora (Audiotex), případně i blokování prémiových SMS. Nastavit tato blokování si může zákazník snadno prostřednictvím samoobsluhy svého operátora, operátoři dokážou v tomto ohledu pomoci i na informačních linkách.

Opatrnost je na místě, podobný škodlivý program není totiž bohužel výjimkou. „Již v minulosti jsme zachytili hned několik druhů malware, které umožnily útočníkům z napadeného zařízení mimo jiné i volat. Konkrétně se jednalo například o malware CallJam, který se maskoval jako hra ‚Gems Chest for Clash Royale‘,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz technický ředitel společnosti ESET Miroslav Dvořák s tím, že počet stažení dosáhl v tomto případě více než 500 tisíc.

Také Dvořák upozorňuje na laxnost uživatelů, kteří se tak zbytečně vystavují problémům: „V případě CallJam si sama podvodná aplikace požádá uživatele o udělení potřebného oprávnění k manipulaci s telefonním subsystémem. Tato technika je až neuvěřitelně úspěšná, většina uživatelů totiž udělí oprávnění bez zkoumání důvodů či plného pochopení možných následků.“

Za základ prevence tak považuje nejen stahování aplikací z důvěryhodných zdrojů, ale také kontrolu hodnocení dané aplikace uživatelskou komunitou. Ochranu před malwarem poskytne také pravidelně aktualizovaná bezpečnostní aplikace, pravidelně aktualizován by měl být uživatelem ovšem i samotný operační systém telefonu.

Podle Dvořáka není malware, který bez vědomí uživatele zařízení uskutečňuje hovory na vysoce zpoplatněné linky, nikterak výjimečný, zároveň však nepatří mezi ty nejrozšířenější. „Kategorie Call fraud, jak se anglicky tento typ malwaru nazývá, představuje z celkového počtu detekovaných hrozeb jen řádově desetiny procenta. Mnohem „úspěšnější“ je sesterská kategorie SMS fraud, které za rok 2016 patří s téměř 10 % pomyslná bramborová medaile. Dominující jsou z pohledu penetrace kategorie trojan, downloaders a backdoors. Ty dohromady pokrývají cca 77 %,“ upřesnil.