První signály o tom, že trh mobilních komunikací nemůže růst do nekonečna, se objevily v České republice teprve nedávno. Dominantní společnosti EuroTel a RadioMobil začaly preferovat zákazníky využívající tarifní programy oproti těm, kteří používají předplacenou kartu. Důvod je jednoduchý. Zákazník s tarifním programem znamená zaručený měsíční příjem, zatímco majitel předplacené karty představuje záruku pouhých pár set korun za několik měsíců. Zpráva České tiskové kanceláře (ČTK) o novém problému vypovídá více:
Zákazníci Vodafone snížili za posledních šest měsíců výdaje
„LONDÝN 25. dubna (ČTK) - Největší mobilní společnost na světě Vodafone Group (83,4 milionu zákazníků na konci března 2001) dnes oznámila, že její zákazníci za posledních šest měsíců do konce března snížili své výdaje, navzdory vyššímu počtu posílaných textových zpráv. Největší pokles výdajů na zákazníka, o 22 procent, zaznamenalo Německo, a to pod vlivem poklesu výdajů klientů předplacených služeb.Podle Vodafone deset procent zákazníků bylo za poslední tři měsíce neaktivní, tedy neučinili během tohoto období ani jeden telefonní hovor. Podíl příjmů pocházejících z datových přenosů, převážně z textových zpráv, se za celý rok do konce března zvýšil na 8,1 procenta z předchozích 6,2 procenta. V samotném březnu pak činil 9,3 procenta.
Zákazníci v Itálii snížili své výdaje o osm procent a v Británii o čtyři procenta. Britský zákazník utratil v loňském roce v průměru 266 liber (381,9 USD), německý klient pak 378 EUR (338,1 USD). Pouze 0,5 procenta příjmů pocházelo z používání mobilního internetu.
Vodafone se rozhodl zveřejňovat průměrné výdaje na zákazníka každé čtvrtletí, aby tak umožnil investorům lépe monitorovat výkon společnosti. Toto rozhodnutí odráží nový trend v odvětví, zaměřit se spíše na výdaje na zákazníka než na zvýšení počtu nových zákazníků za každou cenu.“
Trh je nasycen
Nové informace jednoznačně potvrzují pesimistické úvahy o tom, že trh mobilních komunikací je již téměř nasycen. Množství zákazníků sice dále stoupá, ale jejich finanční přínos operátorům se stále snižuje. Již v minulém roce přestala platit přímá úměrnost počtu nových zákazníků k růstu tržeb operátorů. Operátorům více než dřív jde nyní o to, aby jejich zákazníci chtěli využívat datové přenosy a další sofistikované služby, protože je zřejmé, že z klasických hlasových služeb již výrazně větší příjmy nezískají.Podle analytika společnosti Wood & Company Jana Slabého se nový trend projeví větší snahou o zavádění nových služeb. „Nové služby musí nabízet daleko víc než běžné hlasové spojení. Šance operátorů je skrytá ve službách šitých na míru přesně vymezeným skupinám zákazníků“. Slabý se také domnívá, že „ceny nových služeb budou zřejmě nižší, než zatím operátoři předpokládali“.
Česká republika výjimkou?
Naše domovina rozhodně výjimkou z nového trendu nebude. Ani zde lidé nebudou telefonovat více, než se jim chce, případně více, než jim peněženka dovolí. Naši dominantní operátoři již z toho důvodu začali preferovat majitele tarifů před uživateli předplacených karet. Kromě toho se snaží přicházet se službami, které by pro jejich zákazníky učinily mobil naprosto nepostradatelným. Oskar se zatím ještě může soustředit na nábor nových zákazníků, ale zároveň nesmí podcenit nový trend. Díky tomu ani on nebude stát stranou rodícího se nového přístupu k zákazníkům.My se můžeme jen těšit na to, co nám operátoři nabídnou. Tentokrát neproděláme.