Lži kolem mobilů

Funguje to, ale jinak než tvrdí výrobce! Tak se dá shrnout obsah následujícího článku. Kdo se podívá, bude zase o něco chytřejší.
V pondělí proběhla tisková konference společnosti MGI, jež na náš trh uvádí další zařízení, které má snižovat množství elektromagnetického záření, absorbovaného při volání z mobilu lidskou hlavou.

Protože se předvedené zařízení nápadně podobá již dříve prodávaným "zázrakům" s názvem Capdom. Na jejich obalu výrobce zvěstoval, že tyto plastové a také gumové nálepky, umisťované na sluchátko telefonu zajišťují 99% snížení množství elektromagnetického záření (99%Radiation Free, Electromagnetic Wave Shields). Ovšem stačilo krabičku obrátit a z grafu vyvedeného na druhé straně již bylo patrné, že pokles elektromagnetického záření (EM) není ani zdaleka takový. Nejzajímavější na celém výrobku však tehdy byl názor odborníků z FEL ČVUT, kteří prohlásili, že účinek této nálepky je nulový. Capdom se celkem pochopitelně neuchytil. Nyní zde máme další vynález, tentokrát s názvem Wave Buster. Má cenu o něm vůbec uvažovat?

krabičky Zeropa a Wave buster
Dnešní text se týká jen fialové a modré krabičky. Na první pohled žádné bombastické titulky. Ovšem Capdom si s ničím hlavu nelámal!

krabičky Zeropa a Wave buster zezadu
I zadní strana krabiček je seriozní, Capdom přidal graf, tři krabičky mají návod k použití.

Co se nabízí
Nabízí se především možnost vůbec se takovými doplňky k telefonu nezabývat. Podle občasných reakcí, které lze pozorovat, je uvedená varianta našim uživatelům mobilních telefonů nejbližší. Ovšem situace není tak jednoduchá, jak by se na první pohled zdálo.

Elektromagnetické záření, tedy i to z mobilních telefonů, nějaký vliv na člověka má. Názory odborníků i veřejnosti se zde diametrálně liší, faktem je, že nikdo z badatelů není schopen zatím vyslovit jednoznačný, komplexní a objektivní soud. Vlivem mobilů na zdraví jsme se podrobně zabývali i v našem tématickém seriálu, po jehož přečtení si i vy můžete udělat svůj názor. Ovšem pojďme zpět k nálepkám na mobilní telefon.

V současnosti jsou na trhu dva výrobky, které se mohou prokázat glejtem od prof.Vokurky z FEL ČVUT, který prováděl příslušná měření množství EM. První z nich se u nás prodává již od léta letošního roku pod názvem Zeropa, druhé se objevilo tento týden a nese již zmíněný název Wave Buster.

bez obalu Wave buster
Berušku poznáte na první pohled, Wave Buster už začíná vypadat jako složité zařízení.

Zeropa
Tento produkt je na trhu déla, proto má přednost. Lidově se nazývá "beruška" a jak je z obrázku patrné, je jí opravdu podobné. Zeropa přišla první s ověřením z FEL, které potvrzuje, že její aplikace sníží množství absorbovaného EM o 7% při umístění po straně telefonu a dokonce o 12% pokud ji přiložíte na zadní část přístroje. Existuje i počítačová verze "berušky", která je samozřejmě větší a připevňuje se zezadu na monitor počítače. V takovém případě je výsledné snížení dokonce 40%. S přihlédnutím k dosavadní neprobádanosti dlouhodobých účinků EM běžného v dnešních kancelářích jsou obě hodnoty nezanedbatelné. V současnosti firma Master, která výrobek zastupuje ve Východní a Střední Evropě, přišla na trh dokonce s větší verzí telefonní berušky, která by již podle logické úvahy měla přinášet ještě větší efekt.
Keramický materiál, z nějž je "beruška" vyrobena, je patentován mj. v USA i v Evropě.

Wave Buster
Tato novinka má materiál chráněn stejným patentem. Na rozdíl od Zeropy se však skládá ze dvou částí. Jedna se lepí na sluchátko mobilu a druhá menší vedle antény. Na propagačních materiálech se dočteme, že snížení množství EM je 70%, což na první pohled vzbuzuje pochybnosti. Část, která se lepí na sluchátko je větší a ze všeho nejvíc vypadá jako nějaký plast, u tělíska k anténě není důvod pochybovat o jeho keramickém původu.

Měření
Oba výrobky podle výsledků prof. Vokurky jsou nepochybně účinné. Museli jsme si však položit otázku, proč je mezi oběma typy tak veliký rozdíl v účinnosti, když jsou vyrobené ze stejného materiálu? Wave Buster má sice větší celkovou plochu, ale materiál sluchátkové části je téměř jistě jiný než druhá část a jeho účinky by tedy měly být také jiné. Část u antény je navíc podstatně menší, než samotná beruška. Jak je možné, že výrobce Zeropy něco takového nenapadlo? Snaží se současným zvětšením berušek dohnat svoji ztrátu?

Měření profesora Vokurky jsou prováděna na standardům odpovídajícím tzv. fantomu, který byl použit i při sledování Zeropy a Wave Busteru. Pro Zeropu skutečně naměřená hodnota byla 7 - 13% snížení EM a to v závislosti na umístění berušky. Ovšem u Wave Busteru nebylo naměřeno žádných 70%, ale jen 20% snížení množství absorbovaného EM! Alespoň jsme se to dozvěděli při pátrání na FEL. V propagačních materiálech ovšem MGI, dovozce Wave Busteru, nic takového neuvádí. Přetiskuje v nich sice vyjádření prof.Vokurky, které sice obsahuje vlastnoruční podpis, neobsahuje ovšem jediný číselný údaj. Naopak na vedlejší stránce je výrazně uvedeno, snížení absorbovaného EM o 70%. (!)

Vokurkovo vyjadreni Wave buster
Vyjádření páně profesorovo je hezké, leč bez čísel. Myslíte si o tom totéž?

Infra foto wave buster
A zde je konečně ona inkriminovaná reklamní perla společnosti MGI. Některé věci jsou opravdu jen těžko pochopitelné! A co mohou napáchat škod...

Zcela zřejmě se zde jedná minimálně o tzv. klamavou reklamu, která odporuje kodexu reklamních agentur. Přestože nejsme v USA, kde se soudí kde o kde co, domnívám se, že ani v tuzemsku by žaloba na MGI nebyla bez šance. Jak jsme se dozvěděli, v Itálii a Německu již soudní pře na toto téma probíhají a např. podle posleních informací z Corriere della Sera Wave Buster prohrává. Nikdo, ani redakce Mobil serveru, nezpochybňuje výsledky vědeckých měření. Kritizujeme zcela nepravdivé informace, používané k propagaci daného výrobku.

Škoda o to větší, že se jedná o sortiment, který může řadě lidí pomoci. Jde především o osoby se zvýšenou citlivostí na EM, které místo investice do ochranného prostředku spíš pojmou nedůvěru ke všem podobným nabídkám.

Ještě
Pokud prof.Vokurka ve zveřejněných výsledcích měření neuvedl číselné hodnoty záměrně nebo o takovém úmyslu firmy věděl a přesto svolil k použití svého podpisu, zpochybnil dosavadní serióznost svého pracoviště. Jeho počínání je pochopitelné ještě méně, naž dezinformace použité firmou MGI v její reklamě.

pokračování - testy zařízení Zeropa