Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Operátoři zrychlili většinu dálnic. Nejnižší úroveň pokrytí mají D8 a D55

  • 13
Mobilní operátoři pokryli signálem rychlých mobilních sítí již více než 90 procent českých dálnic. Předčasně tak splnili jednu z podmínek aukce kmitočtů LTE, ukládala jim povinnost pokrýt signálem polovinu délky dálniční sítě do roku 2019. Úroveň pokrytí jednotlivých dálnic se nicméně liší.

Nejvyšší úrovně pokrytí LTE signálem bylo podle měření Českého telekomunikačního úřadu dosaženo na dálnici D3 z Mezna do Veselí nad Lužnicí. O2 a T-Mobile pokrývají 99,7 procenta její délky, Vodafone pak 97,8 procenta. Z pohledu O2 a T-Mobilu je D3 nejpokrytější českou dálnicí LTE signálem, v případě Vodafonu dosahuje nejvyšší úrovně pokrytí naopak dálnice D2 mezi Brnem a Lanžhotem.

Naopak nejnižší úroveň pokrytí vykazují dálnice D8 a D55. Na dálnici z Prahy do Drážďan (D8) je pokrytí signálem od O2 87 až 88 procent, podobná úroveň je na dálnici z Olomouce na Břeclav (D55) u T-Mobilu a O2. Pokrytí od Vodafonu je v obou případech nad 90 procenty.

Měřicí vůz projel všechny dálnice v obou směrech a sílu signálu zjišťoval každou sekundu. Úřad tak získal údaje s hustotou přibližně každých 15 metrů. Mimo jiné z nich vyplývá, že existují ostré přechody mezi pokrytými a nepokrytými úseky. Pokud je těchto míst více za sebou, mohou uživatelé vnímat celou oblast jako nepokrytou, protože mobilní telefon nemá dost času pro přihlášení do sítě.

„Jsem rád, že i navzdory komplikacím s administrativní zátěží při výstavbě sítí se daří operátorům plnit podmínky z aukce v oblasti pokrývání dopravní infrastruktury,“ uvedl předseda ČTÚ Jaromír Novák.

Podmínky aukce kmitočtů LTE totiž operátorům ukládaly povinnost pokrýt do pěti let od jejich přidělení 50 procent z celkového rozsahu dálnic. Polovinu dálničních a rychlostních úseků tak měli tuzemští operátoři pokrýt nejpozději do jara roku 2019, o dva roky později musí být pokrytí již stoprocentní.

ČTÚ letos měřil i pokrytí železničních koridorů

Stejná podmínka, tedy pokrytí 50 % celkové délky do jara roku 2019 se totiž vztahuje také na železniční koridory.

Koncem letošního dubna byla proto na hlavní železniční tahy (Děčín – Praha-Holešovice – Pardubice – Brno – Břeclav, Petrovice u Karviné – Ostrava hlavní nádraží – Přerov – Břeclav, Cheb – Plzeň – Praha – Přerov – Ostrava – Mosty u Jablunkova a Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště) vypravena měřící souprava.

Nejhorší úroveň pokrytí vykazoval druhý železniční koridor, tedy tah mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví. Poměr pokrytých a nepokrytých bodů v LTE sítích byl totiž přibližně stejný (úroveň pokrytí: T-Mobile 45 %, O2 53 %, Vodafone 52 %). Naopak nejlepší pokrytí bylo měřením zjištěno na koridoru mezi Děčínem a Horním Dvořištěm. Koncem dubna bylo sítěmi LTE pokryto až 75 % délky této tratě.

Cílem měření bylo nejen zjištění skutečného pokrytí železničních koridorů signálem mobilních sítí tuzemských operátorů, ale i získání informací, které Českým drahám pomohou při řešení problematiky dostupnosti signálu v prostředcích železniční dopravy. Ještě před samotným měřením pokrytí koridorů totiž úřad proměřil také útlum stěn devíti nejpoužívanějších typů železničních vozů, nejvyšší hodnoty přitom vykázaly modernizované vozy (více zde).

,