Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné smartphony od známých značek si za chvíli už nekoupíte

  0:27aktualizováno  0:27
Zbývá tak rok, pak se tradiční mobilní značky jako Samsung, Sony, HTC, LG a pravděpodobně i Huawei soustředí jen na mobily vyšších tříd. A pokud nějaké jejich přístroje mezi levnými zůstanou, čínská konkurence je roznese na kopytech.

Sony Xperia E4g a Samsung Galaxy J1 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Samsung se tím netají. Své obhrouble široké a nepřehledné portfolio modelů, kde se potkávají starší modely s nejnovějšími a k tomu s mnoha reinkarnacemi, chce smrsknout jen na čtyři řady. Prémiové Galaxy S a Galaxy Note, stylové přístroje střední třídy Galaxy A a pak na levné přístroje Galaxy J.

Fotogalerie

Zatím to v nabídkách prodejců, operátorů nebo e-shopů tak nevypadá, ale stačí se podívat do Asie a najdeme tam prodejny Samsungu s přehlednou nabídkou několika modelů. Prim hrají top modely (které jsou o poznání levnější než v Evropě) a levná jéčka se krčí v rohu.

I v Asii Samsung prodává některé další modely mimo nové řady, ale již jen okrajově a sortiment výrazně prořídl. Naopak třeba v Česku Samsung nenabízí všechny modely z řad J a A.

U dalších značek to vypadá na podobný scénář. Huawei, který ještě nedávno patřil mezi levnější značky a výhodnější alternativy Samsungu, Sony nebo HTC, se netají snahou být výrobcem prémiových přístrojů. Pro levnější modely má vlastní značku Honor.

V podstatě jedinou výjimkou mezi tradičními výrobci je Microsoft, tedy nástupce Nokie. Ten produkuje jak obyčejné mobily pod tradiční značkou Nokia, tak docela dost hodně levných smartphonů Lumia. Jenže jeho systém téměř nikdo další nevyrábí, takže Microsoft základní modely držet vlastně musí.

Hlavním důvodem, proč tradiční značky pomalu opouštějí segment základních a levných modelů, je čínská konkurence. Umí vyrábět levněji a také nepotřebuje tolik peněz na marketing a další náklady. Výsledek si můžete ověřit sami. Pokud budete mezi levnými smartphony vybírat především podle parametrů, nemají tradiční značky šanci. Jsou hůř vybavené a dražší.

Výborným příkladem je aktuálně testovaný Elephone M2. Za zhruba 6 000 korun (cena v Evropě s daní) má výbavu na úrovni přístrojů tradičních značek v ceně přes 10 000 korun. Design není špatný, konstrukce vypadá precizně a tělo přístroje je kovové. Navíc ve výbavě nejsou žádné zásadní kompromisy, třeba jako chybějící LTE u čínské komety Xiaomi.

Nemusíme ale dávat za příklad jen nové čínské značky, které zatím nemají velké jméno, respektive nemají skoro žádné jméno. Je tu i plejáda výrobců, které zákazníci dobře znají, ale z jiného oboru. Acer, Asus, Lenovo jsou výborně známé značky, které po vstupu na mobilní evropský trh pořádně tradičním výrobcům zatopily.

Je málo pravděpodobné, že se tradiční značky do boje o zákazníky v nejnižších třídách opět pustí. Dost pravděpodobně by prohrály na celé čáře. Špičkové přístroje jsou jejich jedinou šancí. Musí inovovat a přinášet to nejlepší. Pak přežijí. Pokud ne, umřou, stejně jako kdysi v závodě o tržní podíl prohrál třeba Siemens.

Pro zákazníky je ale současná situace pozitivní. Nabídka je extrémně široká a ceny klesají. Špičkové smartphony lze koupit pod deset tisíc korun a i za poloviční částku jsou na trhu výborně vybavené přístroje. Dokonce i mezi čínskými a dalšími asijskými značkami začíná velký boj. Jen se budeme muset naučit nové značky.

Autor:




Nejčtenější

Aktuální tarifní nabídka na stránkách T-Mobilu postrádá možnost zobrazení...
Operátoři ukrývají tarify bez závazku. On-line si je nezřídíte

V souvislosti s nedávno představenými tarify operátoři kromě jiného aktualizovali i nabídku na internetových stránkách. V některých případech z nich ovšem...  celý článek

Honor 9
Huawei si mne oko vidličkou. Honor 9 je až moc dobrý

Honor 9 je výborný smartphone. V podstatě stejně dobrý jako Huawei P10, protože má vlastně stejný hardware. Jenže honor je o tři tisíce levnější a nižší cenu...  celý článek

Předpokládaná podoba chystaného Samsungu Galaxy Note 8
Samsung představí Note 8 ještě před novými iPhony

Samsung se pomalu chystá na uvedení svého klíčového modelu pro druhou polovinu letošního roku. Galaxy Note 8 bude představen v polovině srpna.  celý článek

Iphone Jobs výročí
Dnes je to 10 let, co Apple změnil svět. Začal prodávat iPhone

Před 10 lety začal Apple prodávat svůj první smartphone, tedy první generaci iPhonu. Bez diskuzí tím změnil svět. Bez dotykového smartphonu v kapse či kabelce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Schválně vyrábíte neopravitelné mobily, tvrdí Greenpeace

Poslední studie organizace Greenpeace tvrdí, že největším neduhem mobilních zařízení je jejich malá opravitelnost. Staré modely totiž údajně raději vyhazujeme,...  celý článek

Další z rubriky

Společnost ARM představila nová jádra Cortex-A75 a A55 spolu s grafikou...
Nové procesory slibují vyšší výkon a nižší spotřebu energie

Společnost ARM představila novou generaci procesorů i grafického akcelerátoru. Hlavním vylepšením je o poznání vyšší výkon a navzdory tomu nižší energetický...  celý článek

Odbavení na letišti
Do letadla už žádný notebook, jen mobil? Co způsobila bomba ze Somálska

Ve vzduchu (doslova) je návrh na zákaz přepravy notebooků v letadlech. Zatím platí jen pro vybrané spoje z určitých oblastí do USA a Velké Británie. Celoplošný...  celý článek

Apokalypsa bez mobilních aplikací
Apple ukazuje zhroucení světa. Způsobí ho konec mobilních aplikací

Během konference Applu WWDC 2017 mohli účastníci zhlédnout i krátké humorné video, ve kterém firma ukazuje, jak by se zhroutil svět, kdybychom přišli o všechny...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.