Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné smartphony od známých značek si za chvíli už nekoupíte

  0:27aktualizováno  0:27
Zbývá tak rok, pak se tradiční mobilní značky jako Samsung, Sony, HTC, LG a pravděpodobně i Huawei soustředí jen na mobily vyšších tříd. A pokud nějaké jejich přístroje mezi levnými zůstanou, čínská konkurence je roznese na kopytech.

Sony Xperia E4g a Samsung Galaxy J1 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Samsung se tím netají. Své obhrouble široké a nepřehledné portfolio modelů, kde se potkávají starší modely s nejnovějšími a k tomu s mnoha reinkarnacemi, chce smrsknout jen na čtyři řady. Prémiové Galaxy S a Galaxy Note, stylové přístroje střední třídy Galaxy A a pak na levné přístroje Galaxy J.

Fotogalerie

Zatím to v nabídkách prodejců, operátorů nebo e-shopů tak nevypadá, ale stačí se podívat do Asie a najdeme tam prodejny Samsungu s přehlednou nabídkou několika modelů. Prim hrají top modely (které jsou o poznání levnější než v Evropě) a levná jéčka se krčí v rohu.

I v Asii Samsung prodává některé další modely mimo nové řady, ale již jen okrajově a sortiment výrazně prořídl. Naopak třeba v Česku Samsung nenabízí všechny modely z řad J a A.

U dalších značek to vypadá na podobný scénář. Huawei, který ještě nedávno patřil mezi levnější značky a výhodnější alternativy Samsungu, Sony nebo HTC, se netají snahou být výrobcem prémiových přístrojů. Pro levnější modely má vlastní značku Honor.

V podstatě jedinou výjimkou mezi tradičními výrobci je Microsoft, tedy nástupce Nokie. Ten produkuje jak obyčejné mobily pod tradiční značkou Nokia, tak docela dost hodně levných smartphonů Lumia. Jenže jeho systém téměř nikdo další nevyrábí, takže Microsoft základní modely držet vlastně musí.

Hlavním důvodem, proč tradiční značky pomalu opouštějí segment základních a levných modelů, je čínská konkurence. Umí vyrábět levněji a také nepotřebuje tolik peněz na marketing a další náklady. Výsledek si můžete ověřit sami. Pokud budete mezi levnými smartphony vybírat především podle parametrů, nemají tradiční značky šanci. Jsou hůř vybavené a dražší.

Výborným příkladem je aktuálně testovaný Elephone M2. Za zhruba 6 000 korun (cena v Evropě s daní) má výbavu na úrovni přístrojů tradičních značek v ceně přes 10 000 korun. Design není špatný, konstrukce vypadá precizně a tělo přístroje je kovové. Navíc ve výbavě nejsou žádné zásadní kompromisy, třeba jako chybějící LTE u čínské komety Xiaomi.

Nemusíme ale dávat za příklad jen nové čínské značky, které zatím nemají velké jméno, respektive nemají skoro žádné jméno. Je tu i plejáda výrobců, které zákazníci dobře znají, ale z jiného oboru. Acer, Asus, Lenovo jsou výborně známé značky, které po vstupu na mobilní evropský trh pořádně tradičním výrobcům zatopily.

Je málo pravděpodobné, že se tradiční značky do boje o zákazníky v nejnižších třídách opět pustí. Dost pravděpodobně by prohrály na celé čáře. Špičkové přístroje jsou jejich jedinou šancí. Musí inovovat a přinášet to nejlepší. Pak přežijí. Pokud ne, umřou, stejně jako kdysi v závodě o tržní podíl prohrál třeba Siemens.

Pro zákazníky je ale současná situace pozitivní. Nabídka je extrémně široká a ceny klesají. Špičkové smartphony lze koupit pod deset tisíc korun a i za poloviční částku jsou na trhu výborně vybavené přístroje. Dokonce i mezi čínskými a dalšími asijskými značkami začíná velký boj. Jen se budeme muset naučit nové značky.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.