Brána programu TSA PreCheck

Brána programu TSA PreCheck | foto: http://cronkitenews.asu.edu

Smartphone pomůže teroristům na letišti. Vyhnou se podrobné kontrole

  • 23
Kontrolní systém TSA PreCheck u řady amerických aerolinií na vnitrostátních linkách obsahuje bezpečnostní chybu. Pomocí jednoduché skenovací aplikace dokážou smartphony přečíst čárový kód na palubních lístcích, a tak zjistit, zda bude pasažér podroben tělesné prohlídce.

Často létající cestující se v USA u pěti největších domácích aerolinek mohou stát členy TSA PreCheck programu, čímž jsou z běžných letištních kontrol automaticky vyřazeni. Udělení členství však předchází důkladné prověření, jejichž specifikace TSA pochopitelně nezveřejnila. Pětileté členství stojí 100 dolarů (zhruba 1 900 korun).

Při běžné kontrole je cestující povinen vyzout boty, odepnout opasek a vše nechat spolu s příručním zavazadlem projet linkou se skenerem. Má-li cestující v zavazadle laptop, pak i ten musí v košíku projít skenováním. Nic takového v případě PreCheck programu není nutné, cestující jen projde branou a může si ponechat i předtím zakoupený nápoj. I členové programu však bývají podrobně kontrolováni.

Skutečnost, který typ kontroly bude muset cestující absolvovat, určuje poslední číslice z přečteného čárového kódu na palubní vstupence, které je vyvedeno tučným písmem. Jednička signalizuje přísnější kontrolu, trojka pak mnohem mírnější PreCheck.

Informace však nejsou žádným způsobem kódovány a kromě čísla letu, nástupní a cílové destinace, jména a čísla sedadla lze z kódu zjistit i to, jestli cestující projde méně přísnou kontrolou PreCheck a nebo bude podroben kompletnímu skenovaní včetně všech svých zavazadel.

Hlavním problémem je, že cestující si mohou uvedené informace ověřit už 24 hodin před odletem. Systém kontrol TSA si přitom zakládá na momentu překvapení, tedy že cestující projde daným typem kontroly zcela nahodile a není čas například prohodit zavazadla s jiným cestujícím, případně se nepovoleného předmětu rychle zbavit.

John Butler, který na problém upozornil na svém blogu PuckInFlight, pak upozorňuje, že této bezpečnostní díry mohou využít teroristé. Je totiž možné skenerem, což je nejsnadněji chytrý telefon s příslušnou aplikací, přečíst čárový kód na lístku, v textovém souboru přepsat 1 na 3 a následně informaci pomocí webové stránky znovu zpracovat do podoby čárového kódu.

Tyto informace pak cestující může na počítači přenést na falešný palubní lístek a ten si vytisknout. Samozřejmě to platí jen pro případ, kdy se cestující odbavuje dopředu on-line a nikoliv až na letišti, kdy mu palubní lístek vytiskne automat nebo obsluha.

TSA

TSA (Transportation Security Administration) je agentura provozovaná Ministerstvem vnitřní bezpečnosti Spojených států amerických. Hlavním cílem TSA je monitoring leteckého provozu za účelem zvýšení jeho bezpečnosti.

TSA vznikla jako součást zákona Aviation and Transportation Security Act, který byl schválen při 107. zasedání amerického kongresu. Tehdejší prezident USA George W .Bush ho podepsal 19. listopadu 2001.

Důvodem zvýšení kontrol v letecké přepravě byl útok 11. září 2001, při kterém dvě ze čtyř teroristy unesených letadel zasáhly věže Světového obchodního centra v New Yorku. Obě budovy se po zásahu zhroutily. Třetí stroj narazil do sídla Ministerstva obrany USA Pentagonu a poslední unesené letadlo se zřítilo v Pensylvánii.

TSA PreCheck program byl představen v říjnu 2011, zpočátku na něm spolupracovaly aerolinky Delta a American Airlines, v únoru tohoto roku TSA oznámila rozšíření programu mezi další dopravce a letiště.

Aktuálně má systém TSA PreCheck instalované linky již na 29 letištích a do konce roku přibude dalších šest. Doposud umožnil pohodlnější a rychlejší kontrolu 3,5 milionu cestujícím.

(zdroj: Wikipedia)

Avšak i cestující, kterým je přiřazena mírnější kontrola PreCheck, mohou být náhodně podrobeni tělesné prohlídce i kontrole zavazadla, a proto ani zfalšování údajů na vstupence nemusí pro teroristu znamenat snadný průnik na palubu letadla.

TSA v tiskovém prohlášení uvedla, že nebude nijak komentovat parametry prověřovacího a kontrolního procesu. Připomíná také ony náhodné kontroly některých cestujících, kteří projdou mírnější PreCheck kontrolou. Zároveň bude nadále vylepšovat opatření k tomu, aby se zabránilo možným nelegálním manipulacím s palubními vstupenkami.