RECENZE: Minidisk walkman MZ-R909 - jak dopadla vlajková loď Sony?

RECENZE: Minidisk walkman MZ-R909 - jak dopadla vlajková loď Sony?

Kultovní značku Walkman zachraňují mobilní telefony

  • 40
Walkmany byly už ve své době považovány za fenomén. Postupem času a s nástupem nových hudebních médií ale slavná značka upadala v zapomnění. Pokusů o její záchranu bylo mnoho, o oživení se ale postaraly až mobily.

Píše se rok 1979 a japonský výrobce elektroniky právě představil první přenosný hudební přehrávač na světě. Hned v jeho počátcích jej označil jako Walkman (v překl. "chodící muž") a netrvalo dlouho, co k němu přibylo i cenné logo.

Tou dobou ještě nikdo netušil, jakých úspěchů nový produkt dosáhne. Během pár měsíců byla první třicetitisícová série Walkmanů zcela vyprodána a prodeje se ještě rok od roku zvyšovaly.

Kultovní označení však navzdory své dlouholeté tradici začalo skomírat. Staré audio kazety byly vytlačovány modernějšími hudebními médii, zatímco značku Walkman měli lidé spojenu právě s tradičním kazetovým přehrávačem. Nový dech jí tak přinesly až mobilními telefony.

Úspěch na pokračování

Výrobci se tak podařil doslova lišácký kousek, když kultovní označení začal používat na svých mobilních telefonech. Zvýšil tím nejen hodnotu samotné značky Walkman, ale také své tržby. Důkazem úspěchu byla pozitivní finanční zpráva, kde se světová trojka pochlubila ročním nárůstem prodejů o téměř sto padesát procent vyšším ziskem, než v předchozím roce. - více zde

Finanční injekci přitom mají na svědomí právě telefony s hudebními přehrávači, které Sony Ericsson uvedl na trh. Dnešní situace je taková, že každý čtvrtý prodaný telefon Sony Ericssonu se může pochlubit minimálně hudebním přehrávačem se slavným označením.

Zaměřeno na mladé

Ještě před rokem se přitom značka Walkman považovala za mrtvou. Bylo nutné oslovit novou generaci mladých lidí. Výrobce se tak rozhodl učinit právě pomocí mobilních telefonů. "Oživení značky Walkman touto cestou považuji za výborný nápad," komentuje stávající situaci analytik Richard Windsor.

Podobného názoru je i Jim Slater, marketingový ředitel společnosti Phones4you, která se zabývá prodejem mobilních telefonů. "Walkman se mi jevil jako upadající značka sedmdesátých let, ale hudební telefony s tímto označením mají obrovský úspěch u mladých lidí. Stejně jako původní Walkmany totiž kombinují funkcionalitu se stylem," říká Slater.


Co bude následovat?

Sony v beznaději

Upadající význam značky Walkman byl pro Sony v posledních letech jedním z nejvýznamnějších marketingových problémů. Od vynalezení prvního přenosného kazetového přehrávače v roce 1979 uplynulo již téměř třicet let. Značku s takovou tradicí tak bylo nutné zachránit. Označení Walkman navíc poprvé vyšlo z úst Akia Morita, spoluzakladatele dnešního elektronického giganta.

Po klasickém kazetovém přehrávači měl úspěch zajistit CD přehrávač, po CD přehrávači MiniDisc. Sony do té doby prodalo více než 350 milionů Walkmanů. Neúprosně ale přicházela digitální doba a hudební průmysl se náhle zastavil. Prodeje strmě klesaly a hodnota značky též.

Sony se navíc po uvedení iPodu americkým Appelem dopouštělo jedné chyby za druhou. Pokoušelo se protlačit vlastní hudební formáty a ignorovalo běžně dostupné skladby kódované v MP3. Jeho digitální přehrávače a rekordéry tak byly velmi omezující a software s nimi dodávaný doslova hloupý a velmi složitý na ovládání.

Zatímco Sony představovalo produkt za produktem, žádný z jeho novodobých Walkmanů nepřinesl nic natolik ohromujícího, aby - třebaže jen náznakem - ohrozil dnes již neotřesitelnou pozici iPodu. Navzdory trapné situaci se ale Sony nevzdávalo a rozhodlo se, že následující rok dá značku Walkman všanc své mobilní divizi - Sony Ericssonu.

iPod se třese

Tento společný podnik vytvořený sloučením se švédským Ericssonem v roce 2001 byl znám svou ekonomickou vyzrálostí a již v minulosti byl schopen velmi rychle napravit své fatální neúspěchy. Vše tak nasvědčovalo tomu, že mobilní divize se silnou tradicí je ideální médium pro oživení loga Walkman.

První hudební telefon, oranžovo-bílý model W800i, byl představen již loni v březnu. Zákazníci k němu dostali i software, který umožňoval převádění jejich hudebních CD do formátu uložitelného na paměťovou kartu v telefonu. Spojení mobilu s Walkmanem odstartovalo i nový byznys stahování skladeb v sítích operátorů.

Hudební telefony se staly téměř okamžitě hitem. Sony Ericsson dodnes prodal na 9,5 milionu Walkman mobilů a jako jeden z mála tak šlape na paty kultovnímu iPodu. "Nikdo nedokáže přesně říct, jakých úspěchů můžeme ještě dosáhnout. Možná překonají i naše nejdivočejší sny," říká Steve Walker ze Sony Ericssonu.

Značka láká, ale není vše

Úspěch hudebních telefonů Sony Ericssonu vidí Walker právě v použití kultovní značky Walkman. "Mnoho telefonů umí přehrávat hudbu, uživatelé je k tomu ale nepoužívají. Naším úkolem je přesvědčit zákazníky o tom, že svůj telefon mohou použít jako plnohodnotný hudební přehrávač. A nejlépe to uděláme tak, když na něj viditelně napíšeme 'Walkman'," vysvětluje Walker.

Tak jednoduché to ale zase není. Sony Ericsson si dal totiž práci i s nabízeným příslušenstvím. Ke každému Walkman telefonu dostanete jednoduchý konverzní program, dostatečně velkou paměť a kvalitní stereo sluchátka. Hudbě se podřídilo i ovládání telefonu a hlavní nabídka. "Málokdo nabízí tolik věcí v základu," přihřívá polívčičku Walker.

Česko není výjimkou

Úspěchy slaví Sony Ericsson se svými hudebními telefony i na tuzemském trhu. "Modelová řada telefonů Walkman se těší velkému zájmu jak u obchodních partnerů, tak samozřejmě u koncových zákazníků," komentuje situaci René Keyzlar z českého zastoupení Sony Ericssonu.

Podle něj se tak potvrdilo pravidlo, že ani v této oblasti není nenaročných zákazníků. "Naše sázka na kvalitu hudebního přehrávače bez kompromisu se vyplatila," tvrdí. "Diky velkému zájmu dochazi i k postupnému rozšiřování portfolia Walkman mobilů a především k evoluci vestavěného hudebního přehrávače," uzavírá Keyzlar.

Rodinka se rozrůstá

V současné době má Sony Ericsson v nabídce šest odlišných modelů používajících známé logo. V budoucnosti se pak dočkáme i vrcholného modelu W950i s operačním systémem, podporou sítí třetí generace a čtyřgigovou pamětí - tedy se stejnou kapacitou, jakou se chlubí i iPod Nano.

Úspěch značky Walkman inicioval výrobce k uvedení modelů K800i a K790i s 3,2 megapixelovým fotoaparátem a označením Cyber-shot. Zda se i tyto přístroje dočkají stejného úspěchu ale ukáže až čas. Jedno je však jisté - značka Walkman byla opět vzkříšena.


Témata: iPod, software, Zisk