Konkurence na poli telekomunikací stále sílí

Konkurence na poli telekomunikací stále sílí | foto: Profimedia.cz

Konkurence na českém trhu sílí. Dočkáme se skutečného boje?

  • 17
Před pár dny dostal kabelový operátor UPC povolení k fúzi s druhým největším hráčem na trhu, Karnevalem. Na trh se tak dostane silná konkurence pro Telefónicu O2. Můžeme se těšit na tvrdý konkurenční boj?

Společnost UPC nabízí v Česku služby kabelové televize, internetu a nově i IP telefonie, kterou nahrazuje pevné linky konkurence. Je tedy jedním z možných hráčů na poli tzv. triple play balíčků.

Dosud však působila zejména v hlavním městě, kde má z pohledu poskytovatelů kabelových služeb doslova dominantní postavení. V jiných krajích, zejména pak v Jihomoravském, zas vládl Karneval.

Spojením společností tak na českém trhu vznikne silný hráč, který může pořádně zamíchat současnými kartami. Telefónica O2 získá silného konkurenta a ostatní firmy jistě nebudou chtít zůstat pozadu.

Bude boj, nebo jen přesýpání písečku?

Vývoj trhu může vznikem nového silného hráče zaznamenat výraznou změnu. Avšak také může zůstat na svém. Vše záleží na výši progresivity operátora UPC - buď bude chtít pouze "hrabat na svém písečku", nebo se pustí do tvrdého konkurenčního boje.

Proti Telefónice O2 to však nebude mít lehké. Tento moloch spojující pevné i mobilní služby provozuje na 2,5 milionu pevných linek či vysokorychlostní internet pro 450.000 zákazníků. Dalších 4,8 milionu zákazníků využívá mobilní služby, přes 90.000 lidí má rychlý mobilní internet CDMA. Dalších 15.000 lidí využívá televizi přes pevnou linku.

Právě v televizních službách má však navrch UPC. Spojením s Karnevalem bude obsluhovat téměř 600 tisíc zákazníků s aktivní kabelovou televizí. Dalších 200 000 bude mít aktivní vysokorychlostní internet a téměř patnáct tisíc zákazníků využívá služeb IP telefonie.

Dostupnost je určující

Velkou nevýhodou operátora UPC je však omezená dostupnost jeho služeb. Zatímco Telefónica disponuje rozsáhlou sítí s možností případné náhrady shodné služby jinou technologií (např. CDMA namísto ADSL), UPC se musí prozatím spokojit se svou infrastrukturou oslovující maximálně 1 245 000 českých domácností.

V takovém případě je spíše nasnadě se zamyslet, kdo by mohl šlapat na paty UPC. Ostatní hráči na českém trhu si totiž určitě nenechají vzít svou stávající pozici a budou se snažit nabídnout minimálně podobné služby.

Konkurence pro UPC a Telefónicu O2

Takovou společností může být především GTS Novera. Ta již nyní drží 15% tržní podíl v segmentu pevných linek a poskytuje vysokorychlostní internet nezanedbatelnému počtu zákazníků. V její nabídce však do tzv. triple play balíčků schází televize. Lze však předpokládat, že ji společnost v budoucnu nabídne.

Zajímavější konkurenční prostor však skýtá T-Mobile společně s Českými Radiokomunikacemi. Ty totiž mají 40% podíl v české pobočce růžového operátora a spojením obou společností by mohl vzniknout opravdu silný konkurent pro Telefónicu O2 i případně rostoucí UPC. Taková akvizice by navíc byla zcela logickým krokem vzhledem k vývoji českého trhu.

Nasnadě je zamyslet se i nad pozicí Vodafonu. Ten však svou politikou do velkého konkurenčního boje příliš nevstupuje a ani vstupovat nechce. Na druhou stranu se nedávno nechali jeho zástupci slyšet, že připravuje vstup na trh i s pevnými linkami. Možná se tak máme také na co těšit.

Možnosti jsou, záleží na firmách

Možností pro silný konkurenční boj je na našem trhu požehnaně. Nyní záleží na samotných společnostech, jak se k nově vznikajícímu hráči postaví. Zatímco pro UPC může být hlavním konkurentem GTS Novera, Telefónica O2 by se měla obávat případného spojení sil T-Mobilu a Českých radiokomunikací.