Kolonizace rozvojových telekomunikačních trhů

Poptávka po telefonních službách ve světovém měřítku v příštím desetiletí poroste ve skocích, ale většinou mimo dnešní nejžhavější místa USA a západní Evropy.

Poptávka po telefonních službách ve světovém měřítku v příštím desetiletí poroste ve skocích, ale většinou mimo dnešní nejžhavější místa USA a západní Evropy.  Tvrdí to studie Deloitte Research uveřejněná v New Yorku.

Podle výsledků studie asi polovina světové populace v rozvojových zemích  nikdy neuskutečnila telefonní hovor a v mezinárodním měřítku existuje 150 milionů lidí čekajících na telefonní služby.  Tento slibný trh je svůdný pro mnoho hráčů včetně US operátorů a  nadnárodních společností, které se v cenové válce ostré konkurence  poohlíží po nových trzích.
 
Není ale všechno zlato co se třpytí.  Světové telekomunikační superoperátoři i domácí poskytovatelé služeb musí počítat s finanční nestabilitou zemí jako je Japonsko, Rusko, Brazili, jihovýchodní Asie a rozvojových oblastí.  Krom toho, tvrdí Deloitte, mobilní komunikace ve světovém měřítku předstihnou komunikace po drátech a pouze omezené množství amerckých operátorů má zkušenosti s bezdrátovými komunikacemi.

Zatímco některé země se mohou stát pro investory nebezpečnou finanční bažinou, jiné jsou plné příslibů.  "Hovoříme-li o objemu a možnostech, Čína je obrovskou příležitostí pro telekomunikační společnosti  i pro operátory.  Čínský ekonomický růst bude příštích deset let vyšší než v USA; na druhé straně bude tento růst vyžadovat trpělivost a citlivý přístup k pravidlům a omezením  ze strany investora", říká  David Roddy, šéf telekomunikačních ekonomů v Deloitte Research.

Na pomoc operátorům při odhadování rizikovosti a případného zisku připravil Deloitte strategii  podobnou metodám analýzy tradičních akciových a dluhopisových smíšených fondů.  Podle Deloitte by mělo portfolio telefonního operátora obsahovat více zemí s rozdílnými riziky a návratností  s cílem vyvážit celý balík  a udržet riziko na přijatelné úrovni.  Portfoliový model je používán již dlouhou dobu a Deloitte jej nyní posunul o krok dále a aplikoval jej na mezinárodní telekomunikační prostředí aby umožnil superoperátorům vyhodnotit expazní strategie a maximalizovat hodnotu akcií.

Pro rozšíření záběru telefonních operátorů mluví mnoho faktorů.  Například monopolista vystavený nové domácí konkurenci hledá spojence v cizině.  Kromě toho v mnoha zemích  vlády pokračují v privatizaci státních společností.  S tolika novými příležitostmi může být telefonní kolonizace velmi zisková, řekl Roddy.
 

Study Says Global Telecom, Jason P. McKay