Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Microsoft dotuje Lumie tisícovkou, nic jiného mu nezbývá

  12:24aktualizováno  12:24
Kolik přesně jednotliví výrobci na svých chytrých telefonech vydělávají, to firmy nikdy nezveřejní. Ovšem z odhadů analytiků se můžeme dozvědět velmi zajímavé částky. Nejvíc samozřejmě vydělává Apple a výrobci androidích smartphonů v podstatě jen paběrkují. Microsoft dokonce své Lumie tvrdě dotuje.

Microsoft každý svůj smartphone dotuje zhruba tisícikorunou | foto: Profimedia.cz

V mobilním byznysu se peníze vydělávají velmi těžko. Jedno z nejdynamičtějších současných odvětví je zároveň tím s největší konkurencí a výrobci chytrých telefonů nemají na růžích ustláno. Tedy snad kromě Applu, jehož zákazníci koupí cokoli za jakoukoli cenu.

Apple si mne ruce

Evropané přebíhají od Androidu k iPhonům

iOS ve vánočních prodejích zřejmě předčil platformu od Googlu

Charles Arthur z blogu The Overspill zveřejnil tabulky a výpočty s odhady, kolik jednotlivé značky na svých chytrých telefonech vydělávají. Apple je jasným králem, podle čísel za poslední čtvrtletí loňského roku vydělal dle Arthurových výpočtů na každém kusu téměř 192 dolarů, tedy v přepočtu lehce přes 4 700 korun. To představuje provozní marži asi 28 %. Výrobci telefonů s Androidem se nemohou Applu vůbec rovnat, v průměru na svých smartphonech vydělávají pouhých 14 dolarů na kus, tedy méně než 350 korun.

Nejlépe z nich je na tom Samsung. Ten na jednom smartphonu v posledním čtvrtletí loňského roku vydělal něco přes 24 dolarů, tedy necelých 600 korun. Jen pro porovnání, průměrná prodejní cena smartphonů od Samsungu je 306 dolarů, tedy asi 7 500 korun, Apple v průměru prodává za více než dvojnásobek, asi za 16 900 korun.

Ostatní paběrkují, nebo prodělávají

Ostatní výrobci smartphonů s Androidem by možná udělali lépe, kdyby se věnovali jinému byznysu. Třeba LG, které se v poslední době hodně snaží a dokonce i roste, vydělalo v závěru loňského roku na každém telefonu necelých 120 korun. Překvapivě o něco lépe je na tom stále tápající Sony, které na jednom kusu vydělá asi 160 korun, v průměru ale prodává za zhruba stejnou cenu jako Samsung, to LG je o necelou třetinu levnější.

Jaké jsou Lumie? Veselé, barevné a levné

Lumia 435 a 532 se snaží napravit reputaci nepříliš povedeného modelu Lumia 530

Microsoft Microsoft Lumia 435 a Lumia 532

Z významných výrobců mají největší průšvih u HTC a Lenova. HTC vydělá na každém smartphonu v průměru pouhý dolar, tedy necelých 25 korun. A Lenovo (dohromady s Motorolou) na každém kusu více než tři dolary prodělá. To znamená ztrátu téměř osmdesát korun na smartphonu. Lenovo prodává z velkých výrobců nejlevněji, průměrná prodejní cena jeho smartphonů je pouze 137 dolarů, tedy méně než 3 400 korun.

I přesto všechno vlastně mohou být u Lenova v klidu. Tím, pro koho je výroba smartphonů doslova černou dírou, je totiž Microsoft. Americkou firmu, která koupila mobilní divizi Nokie, totiž stojí více peněz telefony vyrábět, než kolik za ně nakonec utrží. A to do toho nejsou započítány náklady na marketing, vývoj a další výdaje, jde čistě o výrobu vůči tržbám za smartphony. Poměrně složitými výpočty a analýzou různých dokumentů z Microsoftu přišel Charles Arthur k tomu, že Microsoft na jednom telefonu Lumia prodělal ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku něco mezi 13 a 32 dolary (320 – 780 korun).

A letos v prvním čtvrtletí se ztráta pohybovala mezi 43 až 54 dolary. To znamená, že na každém chytrém telefonu, který prodá, ztrácí Microsoft v průměru více než tisíc korun. A to přitom firma momentálně vlastně nemá v nabídce žádné drahé hi-endové modely, takže si vysoké ztráty připisuje i u levných typů.

Analytik z blogu The Overspill k tomu dodává, že Microsoftu vlastně nic jiného nezbývá. Firma musí v mobilním světě působit, protože jeho důležitost neustále roste a ztráty, které firma v mobilním světě zaznamenává, jsou z celkového pohledu rozpočtu docela drobné.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.