Redakci Mobil.cz kontaktovala nezávisle na sobě řada klientů družstva KKBB Media. To zákazníkům po vstupu do programu poskytovalo výhodné mobilní tarify v síti O2. Zájemci museli pouze jednou ročně uhradit členský poplatek v řádu stokorun a odeslat dárcovskou SMS v hodnotě 50 korun k roční aktivaci služeb.
Vstupem do programu se však správcem jejich telefonních čísel stala společnost KKBB Media, která je firemním zákazníkem Telefóniky. Z pohledu operátora se však KKBB Media chovala jako šedý operátor, protože služby přeprodávala třetím stranám.
Nabídka bezplatného volání mezi účastníky programu, 200 SMS zdarma a 100 až 900 volných minut (podle zvoleného tarifu) do sítí mobilních operátorů zlákaly podle informací redakce tisíce klientů. Často jde o celé rodiny.
Co je šedý operátor Podle smluv mají nejčastěji poskytovat zaměstnanecké programy pro velké zákazníky. Smlouvy se někdy vztahují kromě zaměstnanců firem i na jejich rodinné příslušníky a obchodní partnery. Někdy však nabízejí služby i třetím stranám. Právě přeprodávání služeb se na měnícím se trhu už operátorům nelíbí, kazí jim to obchody. A to zejména v době, kdy do svých sítí pouštějí první virtuální operátory, kteří mají do určité míry podobný účel. |
Čísla mohou nyní používat jen pro příjem
Všichni klienti KKBB Media jsou nyní bez telefonního spojení s okolím. V pátek 29. března jim totiž Telefónica zablokovala odchozí služby. O den dříve je operátor prostřednictvím textové zprávy informoval o neuhrazených závazcích a s tím souvisejícím odpojením čísel.
Jak redakce Mobil.cz zjistila, Telefónica Czech Republic u společnosti KKBB Media s. r. o. skutečně eviduje pohledávku. S odvoláním na probíhající jednání se však operátor odmítl k této věci konkrétněji vyjádřit.
Klienti KKBB Media tak mohou nyní své telefony používat pouze pro příjem hovorů a textových zpráv. K zablokování odchozích služeb došlo koncem března i navzdory informaci od jednatele KKBB Media Ing. Karla Bečky, který je prostřednictvím e-mailu informoval o ukončení programu z důvodu neuzavření dohody s Telefónikou dne 29. dubna letošního roku.
Důsledky dluhu přeprodejce dolehnou i na klienty
Klienti přeprodejců se v případě problémů s úhradou služeb stávají nechtěnými rukojmími. Pokud se totiž šedý operátor dostane do finančních problémů, přičemž není důležité, že jeho klienti za služby platí včas, poznají postih ze strany operátora všichni klienti.
Ti současně přijdou o svá mobilní čísla. Nemohou tak měnit nastavení služeb či kontaktovat linku operátora. Všechny požadavky musí řešit pouze se společností, s níž uzavřeli smlouvu. Ta je vůči operátorovi v pozici firemního zákazníka, a tudíž správcem čísel všech účastníků programu.
Se svými čísly tak nemohou volně nakládat ani klienti KKBB Media. A ač uhradili nejen měsíční faktury, ale i povinné roční poplatky, mohou svá čísla nyní používat pouze pro příjem hovorů a textových zpráv.
"Přeprodejce se může dostat do finančních problémů, a zákazník tak o své číslo může přijít. V poslední době se to stalo již ve dvou případech, šlo o více než tisíc lidí," vysvětlil tiskový mluvčí Telefóniky Hany Farghali.
Zpět k přeprodejci, nebo dražší služby
Účastníci zaměstnaneckého programu KKBB Media tak mají nyní na výběr ze dvou možností. Pro zachování stávajících čísel musí přejít pod společnost Bonerix, která je ze 100 procent dceřinou společností Telefóniky. To však znamená přistoupit na méně výhodné tarify, než poskytovalo družstvo KKBB Media.
Ing. Karel Bečka pak v jednom z posledních e-mailů klienty informuje o nové nabídce výhodných tarifů T-Mobilu. V takovém případě je však nutné počítat s aktivací nového čísla. Pokud si klienti chtějí zachovat svá stávající čísla, musí dopředu počítat s několikaměsíčním procesem jejich převodu prostřednictvím zmíněného Bonerixu opět pod křídla KKBB Media.
Tato společnost však již mezi stávajícími klienty nevzbuzuje příliš důvěru, a to i z důvodu několikadenního přerušení komunikace s nimi. Bezúspěšná byla i snaha redakce Mobil.cz o zkontaktování inženýra Bečky se žádostí o vyjádření. Na mobilním čísle, které jsme měli k dispozici, nám hovory nepřijímal.
V úterý 2. dubna pak klienti, kteří se mezitím prostřednictvím internetových diskuzí domlouvají na podání hromadného trestního oznámení, obdrželi e-mailem prohlášení po mimořádném zasedání společnosti. V něm jsou mimo jiné ujištěni, že dluh vůči Telefónice má KKBB Media, nikoli oni jako koncoví uživatelé.
Vedení KKBB Media s. r. o. se podle prohlášení v e-mailu, který má redakce Mobil.cz k dispozici, zároveň pokusí všem klientům vrátit členský příspěvek. Zde však bude společnost zohledňovat výši faktur. Klienti s vyšší celkovou částkou na faktuře by se tak měli dočkat úplné kompenzace, ti s nižší pak mohou počítat jen s částečným vyrovnáním členského příspěvku.
Operátor jde do boje s šedými operátory
Telefónica Czech Republic chce prostřednictvím dceřiné společnosti Bonerix pomoci zamezit právě situaci, v níž se vyskytli klienti KKBB Media. U Bonerixu totiž vlastníky telefonních čísel zůstávají i nadále sami zákazníci.
"Prostřednictvím dceřiné společnosti Bonerix jsme vybrané skupině zákazníků dali možnost získat jejich telefonní čísla do jejich vlastnictví, a zabránit tak riziku, že o ně přijdou, když se například nelegální přeprodejce služeb dostane do prodlení s platbami," informoval MF Dnes mluvčí Telefóniky Hany Farghali.