Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Když operátor zruší tarif, sami si vyberte řešení. Můžete i odejít jinam

aktualizováno 
Změny tarifů jsou u českých operátorů na denním pořádku. Nové ceny jsou oficiálně výhodnější, ale řada uživatelů má jiný názor a raději zůstává u starších tarifů. Jestliže operátor tarif zruší, měl by si klient sám vybrat co dál, a nenechat si nic nadiktovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Operátor většinou s oznámením nových tarifů přestane ty původní nabízet. Zákazníci si je nemohou nově aktivovat, ale stávajícím majitelům je obvykle ponechává.

Procento zákazníků používajících starší typy tarifů není v Česku úplně zanedbatelné, a tak operátoři čas od času sáhnou k radikálnějšímu řešení a staré tarify zruší. T-Mobile například nedávno zrušil starší tarify pro předplacené karty Twist (více zde), Telefónica O2 zase tarify Víkend a Volno pro pevnou linku.

Když nesouhlasíte, můžete odejít

Zákazníkům se podobný postup nelíbí, ale operátor na něj má právo. Obecnou zásadou obchodního práva je, že nikdo nesmí být nucen poskytovat službu, kterou poskytovat nechce. Operátoři jsou soukromé společnosti a jejich hlavním cílem je tvorba zisku. Pokud tedy usoudí, že se mu poskytování toho kterého tarifu nevyplatí, může ho přestat poskytovat.

Oporu k tomu má nejen v obecných právních zvyklostech. Všichni čeští operátoři si podobný postup vyhrazují i ve Všeobecných obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy a s nimiž musí zákazník písemně souhlasit. Například u T-Mobile jde o článek 17.3, v němž se uvádí: "T-Mobile je oprávněn měnit rozsah, podmínky, kvalitu a ceny Nabízených služeb, případně ukončit poskytování stávajících Nabízených služeb z důvodu inflace, zavedení nových služeb, změny podmínek na trhu elektronických komunikací, zkvalitnění sítě, vývoje nových technologií apod."

Univerzal

Zákazník má vždy právo volby, takže stejně jako operátor může tarif zrušit, zákazník má právo smlouvu vypovědět. O možnostech vypovědět smlouvu si přečtete zde. I to vyplývá z obecných právních zvyklostí. Určitým problémem by mohlo být, kdyby se operátor rozhodl zrušit smlouvu na dobu určitou. Tato situace je ale poměrně nepravděpodobná, operátoři totiž ruší starší tarify.

"V případě rušení tarifů starších generací postupujeme v souladu s VSOP. Zákazníka minimálně 30 dní před zrušením jeho současného tarifu informujeme o připravované změně tarifu, a ještě jednou ho informujeme po uskutečnění změny," vysvětluje mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

Stejně postupuje i Vodafone, u něj je ale podle vyjádření Alžběty Weinfurtové z tiskového oddělení Ceník součástí Všeobecných obchodních podmínek. "Pokud bychom se rozhodli některý z tarifů zrušit, zavazujeme se ve Všeobecných podmínkách oznámit tuto skutečnost zákazníkům nejméně jeden měsíc předem," odpověděla Weinfurtová na dotaz redakce Mobil.cz.

Pokud operátor splní povinnost a oznámí změnu minimálně 30 dní předem, má zákazník v podstatě dvě možnosti. Buď vypoví smlouvu a přejde ke konkurenci, nebo si vybere některý z aktuálně nabízených tarifů. "Pokud rušíme starý tarif, snažíme se pro zákazníky vybrat tarif ze současné nabídky, který svými podmínkami nejvíc odpovídá tarifu rušenému. Zároveň dáváme zákazníkům možnost, že si mohou svůj tarif sami změnit na tarif dle vlastního výběru," objasňuje situaci tiskový mluvčí O2 Martin Žabka.

Rušení není časté

Pro žádného operátora není naštvaný zákazník dobrou reklamou a může se stát, že když operátorovi pohrozíte odchodem, ozve se vám s nějakou výhodnější nabídkou, abyste zůstali. Podobný postup zafunguje jen u zákazníků, o které má operátor skutečně zájem. Tedy takových, kteří utrácejí pravidelně vyšší částky a mají dlouhou a bezproblémovou historii. Majitelé předplacených karet či nejnižších tarifů s podobnými hrozbami asi neuspějí.

Žabka k tomu uvádí: "Služby rušíme velmi zřídka a vždy s ohledem na to, aby se případná změna dotkla co nejméně zákazníků." Přitom právě Telefónica O2 sahá k rušení zřejmě nejčastěji. "Naše historie je dlouhá. Jedná se o přirozený vývoj, starší produkty nahrazují nové, více odpovídající současným požadavkům zákazníků," vysvětluje Žabka.

Úplně opačně je to u Vodafone. "Dosud jsme k rušení hlasových tarifů stávajícím uživatelům nepřistoupili. Pokud došlo ke změnám, tak především v souvislosti s cenami volání nebo SMS do konkurenčních sítí, kde jsme museli reagovat na cenu propojovacích poplatků," uvádí Weinfurtová.

Zákazníkům se v každém případě nevyplatí laxnost. Pokud vám operátor své rozhodnutí oznámí, je rozumnější na něj reagovat. Všichni operátoři se shodli na tom, že pokud zákazník neprojeví aktivně svou vůli, převedou ho automaticky na tarif, který je podle jejich názoru nejbližší původnímu.

To se nemusí vždycky vyplatit. Mnohem rozumnější je využít čas zbývající do ukončení tarifu k tomu, abyste si porovnali nabídku vašeho operátora i konkurenci s tím, jaké služby skutečně používáte a na základě toho si zvolili jiný tarif. Vždycky máte na výběr.

Autor:




Nejčtenější

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.