Většina amerických operátorů mobilních sítí dává uživatelům první minutu příchozího hovoru zdarma; šedesátou první vteřinu ale již zaplatit musí. Jen budoucnost ukáže, kam se trh bude ubírat.
Pokusy amerických mobilních operátorů o tarify ve kterých vše platí volající budou mít asi ještě dlouhý život. Existují i názory, že tento tarif přinese boom počtu uživatelů jako v Evropě. Šedá je teorie, věčně zelený strom života. Fakta z průzkumů říkají něco jiného. Zavedení CPP (calling-party-pays) samo o sobě výraznou změnu nepřinese a zatímco analytici oboru toužebně hledí k Evropě, zájem trhu se přesouvá od prostého volání k datovým komunikacím. A v datových komunikacích již není ziskovost CPP tak silnou vábničkou. Americký mobilní trh se mění a vyvíjí; většina lidí dostane k novému telefonu spousty volných minut a poplatky za dodatečný čas v současné době klesají k 10 centům za minutu. Výsledek? Už dávno nezáleží na tom, kdo za volání bude platit.
Sprint PCS například nabízí 500 minut za 50 dollarů měsíčně, což je jen o zlomek víc, než jsou zákazníci zvyklí platit za dálkové hovory po pevné síti. Porovnejte to s novou službu SelectPay společnosti AirTouch Cellular (nyní součást Verizon Wireless), jedna minuta volání mobil - mobil vyjde na šeredných 29 centů. To je téměř trojnásobek platby v současných tarifech a po pevné lince můžete za tuto cenu volat třeba USA - Velká Britanie.
Tady narážíme na jeden z hlavních problémů zákazníků: nechtějí vypadat jako lakomci. Nejen že bude CPP volajícího stát slušnou sumu, ale ještě jim to automat pokaždé připomene. Každý, kdo zavolá na mobilní telefon s tarifem CPP uslyší nejdřív plechovou hubu, varující před minutovými poplatky a výsledný dojem říká jediné: "Volaný je škrťa a za tento hovor neplatí".
Další příklad. AT&T Wireless zkoušela CPP služby loni a podle mluvčí společnosti se nepodařilo získat dostatečný počet zákazníků pro testování právě z tohoto důvodu. Evropské modely přidělují oblastní kódy uživatelům mobilních telefonů, míst aby volajícím připomínali kolik budou muset zaplatit. Většina lidí v Británii ví, že když vytočí 07771, jde o hovor na mobilní telefon a bude je to stát víc než volání po pevné lince.
Proč je tedy CPP tak populární mezi americkými operátory mobilních sítí? Hodně z nich si myslí, že uživatelé CPP tarifů se budou snažit být stále na příjmu a mobilní číslo budou dávat jako nejjistější kontakt, lidé budou více telefonovat a obrat operátora se příslušně zvýší. Je to pravda? Zatím ano, ale jak dlouho?
Není tomu tak dávno, kdy si uživatelé mobilních telefonů pořizovali k telefonům ještě pagery a jako kontakt dávali jen číslo pageru, aby se vyhnuli placení příchozích hovorů. Situace na frontě se však mění každým okamžikem, soudruzi, jen se zkuste rozhlédnout a uvidíte, kolik lidí má telefon přilepený k uchu. Za jediný den jich na silnicích potkáte víc než jste si kdy přáli a iritující zvonění v restauracích a divadlech jen potvrzuje, že většina lidí již své mobily nevypíná.
Krom toho, používání mobilních telefonů stoupá s novými službami mobilního Internetu; zákazníci zvyklí si ověřovat situaci na burze a výsledky baseballu via mobilní telefon se těžko upíší tarifu CPP.
Budoucnost CPP ale ještě není zcela ztracená. Nextel nabídl všem,
kdo podepíší smlouvu před koncem března, všechny příchozí hovory zdarma
do konce tohoto roku a to bez "plechové huby". Uvidíme, zda
se chytí.
AirTouch Select Pay:
- Uživatel platí příchozí hovory v případě, že je chce platit.
- Funkce Select Pay "ON/OFF" dává uživateli možnost o placení rozhodnout sám
- Funkce "COLLECT CALL" dovoluje zaplatit nebo odmítnout platit za příchozí hovor
- Funkce "VIP" určuje čísla, volání ze kterých uživatel rozhodně chce platit (děti volající domů například)
- měsíční poplatek $2.95
- airtime $0.29 za minutu