Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo má lepší pokrytí na E55 (Praha - Miličín)?

aktualizováno 
Testujeme pokryti na E55 z Prahy do Miličína

První test pokrytí sítí EuroTelu a Paegasu se stal velmi populárním a čteným článkem (23.7.1999 - Pokrytí EuroTelu a RadioMobilu: jaká je skutečnost?)- jak se ukázalo, praktickým srovnáním kvalit obou sítí jsme se trefili do černého ve vašem zájmu. Od prvního testu porovnávajícího pokrytí na trase Praha-Plzeň uplynula delší doba, po kterou jsme nezaháleli. Naopak jsme vylepšovali metodiku testu, která prošla četnými komentáři.

Je totiž spravedlivé připomenout, že první test se týkal rozsahu pokrytí, nikoliv však jeho kvality - ačkoliv je někde pokryto, nemusíte se tam dovolat. Nakonec se nám podařilo alespoň z části a místy i dosti partyzánsky vyřešit technické i finanční problémy a metodiku testu jsme rozšířili o dvě další prakticky zajímavé veličiny.

Ta první se jmenuje call-connection a značí se CC. V podstatě jde o sérii vytáčení čísel, přičemž se měří doba nutná pro získání vyzváněcího tónu.

Druhou veličina se jmenuje call dropp - CD. Jde o měření, kdy se sestaví spojení na dobu dvou minut a zaznamená se, zda je ukončeno korektně, nebo zda je ukončeno s chybou (ztráta signálu, ztárata při handoveru).

Obě veličiny se samozřejmě měří v sérii volání - jako volací číslo se používá číslo v danné mobilní síti. Test proběhl 1. září od 10:30 hodin, počasí nevalné, těsně před deštěm, sluneční aktivita v normálu.

Právě rozšíření metodiky nám dalo řádně zabrat. Jako referenční číslo jsme v případě RadioMobilu použili číslo 4603 - tedy infolinku. Výsledky byly katastrofální (viz dále) - spojení se podařilo řádově v desítce procent případů! Ukázalo se, že síť neakceptovala vícenásobné volání na infolinku z jednoho telefonu, vždy vyžadovala jistý odstup mezi jednotlivými hovory. Pro ostatní čísla jsme tuto abnormálii neregistrovali. Vzhledem k tomu, že jsme na tuto drobnost přišli velmi pozdě, nebyli jsme schopni provést opravu v absolutních číslech a tedy jsme srovnání skrze CC a CD byli nuceni z tohoto testu vypustit, za což se omlouváme. Srovnání tedy nejsou provedeny v exaktních číslech.

Předem chceme upozornit, že jsme stávající metodiku obohatili o problémy s handoverem a vyhnuli se tak možnosti, že budeme handover považovat za slabé místo signálu. Za "díru" jsme tedy považovali pouze místa, kde byly naměřené hodnoty opakovaně (a to i při druhém měření v protisměru) nízké.Také jsme brali v úvahu hodnoty v okolních měřeních a za relevantní jsme považovali místa, kde se sousední údaje diametrálně neodlišovaly. Navíc je možné každý handover najít zaznamenaný v LOG souboru, který vytváří scanovací software během měření.

Podle předpokladů je prvních 20 kilometrů dálnice D1 pokryto velmi solidně u obou operátorů. Pouze na 18. kilometru, před odbočkou E55 (na Č. Budějovice a Linz), jsme zaznamenali výpadek signálu sítě Paegas. Délka úseku, ve kterém byl signál velmi slabý, či nedostupný, byla přibližně 2 km (18.-20. km).

Po odbočení na E55 jsme zaznamenali větší díru v pokrytí v klesání od hotelu S.E.N. ke dvojici benzínových pump ÖMV u Senohrab (km 24 - měřeno od 0. km dálnice D1). Zde nebyl k dosažení Paegas, ani EuroTel. Nepokrytý úsek zde byl dlouhý u EuroTelu přibližně 1 km, u Paegasu však delší, přibližně 2 km. Síť Paegas zde při zpátečí cestě kolabovala úplně (a to nejen v tomto dvoukilometrovém úseku). Telefon (a měřící softvare) sice zaznamenávaly signál, ale při pokusu o telefonát se spojení v 13 případech z 15 nepodařilo vůbec (telefon vypsal chybu sítě) - tato chyba se projevovala i na běžných číslech, ne jen 4603.

Další část E55 vyzněla lépe pro Paegas, protože síť EuroTel zde měla pravidelné díry, což je dobře patrné na grafu (km 27 - odbočka Pyšely, 29 - odbočka Poříčí n. S.). Nešlo o náhodné výpadky, či zaznamenaný handover, protože ani při pokusu o hovor se telefon nepřipojil. Na kilometru 31 krátkodobě zakolísal signál obou sítí. Dále (opět s pravidelností téměř železnou) krátkodobě vypadl EuroTel (km 35).

Až k Bystřici (km 41-42) bylo pokrytí vyhovující, ale právě na obchvatu Bystřice bylo pokrytí EuroTelu dlohodobě nevalné. Intenzita signálu se pohybovala pod měřitelnou hranicí. Signál sítě EuroTel nebyl příliš kvalitní od km 41 až po km 45.

U odbočky na Drachkov (km 46) jsme zaznamenali pokrytí dopravní policie ČR. Tmavě modrá Felicie s benešovskou značkou zde měřila rychlost rafinovaně do protisměru (a do stoupacího pruhu). Naštěstí znám okolí Benešova velmi dobře a s touto Felicií jsem se setkal již mnohorát (i na tomto místě), takže jsme ji minuli předpisovou rychlostí 90 km/h, kterou jsme se snažli udržovat po celou dobu měření na E55. Kvalitu signálu radaru Policie ČR jsme do tabulky nezanesli...

Při výjezdu na nejvyšší úsek E55, do oblasti nazývané Česká Sibiř, ještě dvakrát zakolísal EuroTel (km 52 a 56 - dlouhé spoupání) - celkově zde nebylo příliš kvalitní pokrytí a i na grafu jsou patrné značné výkyvy. U Paegasu jsme zaznamenali "díru" až těsně před Miličínem (km 59-60) za obcí Oldřichovec.

V Miličíně jsme měření přerušili a obrátili se zpět k Praze. Modrá mapa patří EuroTelu, červená Paegasu, zmíněné barvy značí pokryto, zakreslené křížky jsou signálově problematické oblasti, které napřejedete bez přerušení hovoru. Čím větší křížek, tím větší problém se signálem.

EuroTel A Paegas

A graf porovnávající sílu signálu v závislosti na kilometráži:

Graf pokrytí v závislosti na kilometráži

Všimněte si prosím těch špiček zasahujících do růžového podkladlu. Jde o oblasti, kde se při jízdě v obou směrech projevily problémy s handoverem, tedy předáním hovoru z jedné BTSky na druhou, v některých případech, kde intenzita signálu klesla i v okolních hodnotách, šlo o místa vyloženě bez pokrytí. Postupem našich testů se ukazuje, že právě souhra handoveru je klíčovým problémem obou operátorů při jízdě v automobilu. Zatímco teoreticky byste měli mít hovor plynulý, chybným sladěním sítě se hovor přeruší. Pokud nejedete, ale stojíte, problém se vám v tom místě většinou neobjeví. Problémy s handoverem mají obě sítě a to překvapivě i na dálnici D1 do Brna!

Patrně jste nepřehlédli, že jsme si až doposud vybírali lepší trasy - dálnice D5 a silnice E55 představují hlavní dopravní tepny a lze právem čekat, že jejich pokrytí by mělo být luxusní. Tomu výsledky více - či méně odpovídají. Nečiníme tak ze zbabělosti, ale především proto, že sami dopilovávme technologii měření a ostatně někde se začít musí. Nebojte - další v pořadí budou obtížnější úseky, kde už podle vašich ohlasu tušíme růžovou i modrou prázdnotu.

Takže kdo byl lepší?

Podívejme se na následující grafy vyjadřující procentuální počty záznamů zařazených do tří signálově kvalitních oblastí - zelená (kvalitní signál), žlutá (problematický signál) a červená (téměř nebů vůbec nepoužitelný signál).

Porovnání počtu problematických míst

Jak vidíte, závody o lepší pokrytí jsou opět velmi vyrovnané - sítě se liší jen nepatrně. V absolutních číslech opět vede síť Paegas, která má nejmenší problematické oblasti - nicméně obě sítě si zaslouží pokárání za problémy s handovery.

Příště bychom rádi vyzkoumali podstatně odlehlejší oblasti - to bude možno především díky použití GPS, jenž bude samo párovat data. To už bude veselejší práce...

Autoři: , ,




Nejčtenější

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

T-Mobile eSIM
Do mobilů přestaneme strkat kousek plastu. SIM přiletí vzduchem

Malým plastovým SIM s miniaturním čipem v příštích letech odzvoní. Telefony, tablety, nositelná elektronika a další mobilní zařízení se začnou čím dál více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.