Kdo loni prodal nejvíc mobilů?

Také letos se výrobci mobilních telefonů předhánějí v tom, kolik svých výrobků prodali za uplynulý rok. Někteří se cítí na první místa v žebříčku, jiní jen skromně přiznávají skutečná čísla. Proto jsme připravili podrobný přehled počtu telefonů, které loni opustily sklady tuzemských zastoupení jednotlivých výrobců.
Rok 2001 byl poslední možností k velkým ziskům pro všechny, kteří prodávají mobilní telefony. Podle toho se chovali nejen operátoři GSM, ale samozřejmě i česká zastoupení výrobců mobilních telefonů. Počet aktivních SIM karet v České republice nyní přesahuje 7 milionů a v příštích letech tak nikdo nemůže očekávat žně, podobné loňským a předloňským Vánocům. Víme, že Eurotel loni získal o téměř 70 tisíc více než milion zákazníků, Paegas o přibližně 15 tisíc méně než milion a Oskar více než půl milionu nových klientů. Jak si však vedly jednotlivé značky mobilních telefonů?

Český trh s mobily ani loni nezaznamenal zásadní změnu v pořadí. Stejně jako v roce 2000 se o medaile praly tři značky – Nokia, Siemens a Alcatel. Nejsou však na trhu samy a tak i příští rok můžeme očekávat zajímavé ceny, zajímavé reklamy a zajímavé funkce aparátů. Pouze dvě společnosti oznámily oficiálně své prodejní výsledky a tak víme, že Alcatel v uplynulém roce prodal 500 tisíc svých přístrojů (největší podíl na dosaženém čísle měly modely 301; 302; 303) a Philips expedoval ze svých skladů 130 tisíc mobilních telefonů.

Údaje o prodeji mobilů ostatních značek jsme získali z dobře informovaných zdrojů a jejich případné odchylky od skutečného množství telefonů mezi uživateli mohou ovlivňovat případné skladové zásoby operátorů a jednotlivých distributorů.
Podle našich informací tedy prodej jednotlivých značek v loňském roce vypadal takto:

  1. Nokia, cca 850 tisíc telefonů
  2. Siemens, cca 730 tisíc
  3. Alcatel, 500 tisíc
  4. Motorola, cca 270 tisíc
  5. Sony, cca 150 tisíc,
  6. Philips, 130 tisíc
  7. Panasonic, cca 90 tisíc
  8. Ericsson, cca 60 tisíc

Výsledky ostatních výrobců, např. Samsug, Sagem, Trium (Mitsubishi) významněji neovlivňují aktuální rozdělení trhu.

Graf prodeje v ČR rok 2001

Co ovlivnilo výsledky
Nokia: Její podíl odpovídá současné situaci na trhu a cenám telefonů této značky. Loňské portfolio Nokie poznamenala skutečnost, že žádná z jejích opravdových novinek nebyla na trhu k dispozici déle než pár týdnů před koncem roku. Nezanedbatelnou roli hraje i cena přístrojů, částečně vyvažovaná image značky. V posledním čtvrtletí roku prodala více než 400 tisíc mobilů.

Siemens: Firmě se daří držet solidní tempo v uvádění nových telefonů a má poměrně slušné zastoupení i v kategorii low-end. V kategorii hi-tech se začal včas prosazovat s novou řadou přístrojů. Jeho odbyt významně podporují dlouhodobé vztahy s RadioMobilem (vlastník Deutsche Telecom). Snaží se udržet přijatelné cenové podmínky a daří se mu plynule dodávat operátorům. Za poslední čtvrtletí prodal 400 tisíc přístrojů.

Alcatel: Dlouhodobě se mu daří držet nízké ceny většiny modelů a z jeho zařazování do supervýhodné vánoční nabídky operátorů se již stává tradice. Zájem o Alcatel je zatím hodně svázán právě s koncem roku – letos realizoval v tomto období téměř polovinu celoročního prodeje.

Motorola: Výsledky této společnosti jsou jednoznačně překvapením. Přestože se potýká s dlouhodobějším odlivem zájmu uživatelů a v její nabídce se loni neobjevila žádná zásadní novinka, dostala se značka na čtvrté místo v ČR. Pravděpodobně jde o dobrou manažerskou lekci jak z minima (levných předplacených sad) vytěžit maximum.

Sony: Přestože se jedná o přibližný počet prodaných kusů, jde jednoznačně o úspěch. Zastoupení a podpora značky byla ze strany firmy dlouhodobě podceněna, je otázkou, jak by si v podobné situaci vedly jiné telefony.

Philips: Tyto telefony se dlouhodobě nepodbízejí cenou a jejich loňský výsledek odpovídá standardu značky v našich zemích. Bez předplacených sad by samozřejmě (stejně jako u ostatních případů) prodej byl slabší.

Panasonic: Přestože přístroje této značky nepatří mezi nepovedené, firma je nedokáže prodat. Značka nenašla svou cílovou skupinu, také kvůli cenám. Předpoklady pro slušné umístění na trhu přitom Panasonic má.

Ericsson: „Jednou jsi nahoře, jednou jsi dole“, by si mohli zpívat ti, kteří nabízejí Ericsson v ČR. Před pár lety jeden z lídrů trhu, dnes popelka. Chybí low-endové telefony, přístroje typu T65 setrvalý pokles prodeje přes své nesporné kvality nemohou zvrátit.

Počty telefonů, uvedené v tomto článku vypovídají pouze o tom, kolik přístrojů odešlo ze skladů oficiálních zastoupení v průběhu minulého roku. Jak jsme již upozorňovali, skutečné množství nových telefonů mezi lidmi mohou ovlivňovat skladové zásoby jednotlivých operátorů a prodejců.
Naše čísla nevypovídají také o tom, jaký je skutečný tržní podíl jednotlivých značek v České republice.