Nevyjasněnost podmínek propojovacích dohod a především omezenost současné nabídky pouze na hlasové služby způsobují, že se zatím příliš velká bitva o drobné zákazníky (domácnosti) nekoná. O lukrativní firemní klientelu probíhá boj již delší dobu, neboť zde se operátorům vyplácejí i investice do vlastní infrastruktury.
Ovšem pouhá nabídka hlasových služeb drobné klienty příliš neosloví. Vzhledem ke stávajícím podmínkám na trhu se přechod ke konkurenci vyplatí zákazníkům, kteří měsíčně provolají (bez internetu) nejméně 1,000 Kč, což potvrzují samotní operátoři. Hlavním důvodem neatraktivnosti pevných hlasových služeb spočívá v oddalované liberalizaci a zprvu neočekávaný nástup mobilních telefonů. Jestliže v roce 1998 dosáhla penetrace mobilních telefonů necelých 10%, u pevných linek činilo toto číslo 37%. Od té doby ovšem počet instalovaných pevných linek stagnoval, zatímco mobilní telefony zaznamenaly nebývalý boom a nyní jejich penetrace přesahuje 70%.
Nástup mobilů znamenal výrazný přesun hlasových služeb k mobilním operátorům a růst významu internetu pro příjmy Českého Telecomu, což dokládá následující tabulka.
Rok | 1998 | 1Q99 | 2Q99 | 3Q99 | 1999 | 1Q00 | 2Q00 |
Počet linek v provozu (x 1000) | 3 734 | 3 768 | 3 802 | 3 834 | 3 839 | 3 847 | 3 851 |
Firmy (vč. tel. automatů) | 1 155 | 1 161 | 1 155 | 1 159 | 1 159 | 1 167 | 1 172 |
Domácnosti | 2 579 | 2 607 | 2 647 | 2 675 | 2 680 | 2 680 | 2 679 |
- ISDN linky (x 1000) | 17 | 24 | 34 | 44 | 57 | 72 | 86 |
Počet instalovaných linek během období (x 1000) | 459 | 953 | 69 | 101 | 105 | 8 | 578 |
Telefonní automaty v provozu (x 1000) | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Celkový počet provolaných minut (x 1 000 000) | 8 728 | 2 351 | 4 725 | 6 959 | 9 536 | 2 711 | 5 312 |
Místní | 5 531 | 1 521 | 2 936 | 4 156 | 5 573 | 1 394 | 2 618 |
Dálkové | 2 458 | 577 | 1 164 | 1 725 | 2 295 | 580 | 1 133 |
Mezinárodní | 259 | 64 | 131 | 195 | 258 | 62 | 128 |
Z pevné linky do mobilní sítě | 430 | 121 | 256 | 396 | 545 | 148 | 302 |
Internet | 0 | 45 | 189 | 406 | 754 | 494 | 1 049 |
Ostattní | 50 | 23 | 49 | 82 | 111 | 33 | 82 |
Rok | 3Q00 | 2000 | 1Q01 | 2Q01 | 3Q01 | 2001 | 1Q02 |
Počet linek v provozu (x 1000) | 3 851 | 3 854 | 3 840 | 3 839 | 3 830 | 3 842 | 3 763 |
Firmy (vč. tel. automatů) | 1 178 | 1 190 | 1 185 | 1 189 | 1 192 | 1 210 | 1 181 |
Domácnosti | 2 673 | 2 664 | 2 655 | 2 650 | 2 638 | 2 632 | 2 581 |
- ISDN linky (x 1000) | 103 | 122 | 147 | 171 | 198 | 261 | 308 |
Počet instalovaných linek během období (x 1000) | 13 | 15 | -14 | -15 | -24 | -12 | -79 |
Telefonní automaty v provozu (x 1000) | 30 | 30 | 30 | 30 | 29 | 29 | 29 |
Celkový počet provolaných minut (x 1 000 000) | 7 825 | 10 885 | 3 088 | 6 029 | 8 707 | 11 782 | 3 070 |
Místní | 3 679 | 4 976 | 1 213 | 2 307 | 3 228 | 4 307 | 982 |
Dálkové | 1 642 | 2 205 | 533 | 1 030 | 1 477 | 1 952 | 440 |
Mezinárodní | 192 | 249 | 62 | 123 | 182 | 238 | 52 |
Z pevné linky do mobilní sítě | 454 | 591 | 138 | 268 | 404 | 543 | 125 |
Internet | 1 733 | 2 690 | 1 102 | 2 203 | 3 274 | 4 548 | 1 413 |
Ostattní | 126 | 174 | 40 | 98 | 142 | 193 | 57 |
Ačkoli celkový počet provolaných minut u zákazníků Českého Telecomu (ČT) až do roku 2001 narůstal, významně se měnila jejich struktura. Dříve zanedbatelný internet nyní představuje téměř polovinu všech provolaných minut a zůstává jedinou položkou, kde ČT zaznamenává růst. Výrazný pokles u místních a dálkových hovorů, stejně jako nižší objem provolaných minut z pevné na mobilní sítě jasně dokládají přesun hovorů do sítí mobilních operátorů. Výhoda pevných sítí tedy spočívá především v přístupu na internet, kde zatím provozovatelé mobilních sítí zaostávají. Tvrdý konkurenční boj mezi alternativními operátory pevných linek a Českým Telecomem se tak dá očekávat právě na tomto poli. Bohužel zde i nadále přetrvávají spory ohledně cen za propojení. Do doby, než bude vyřešen tento sporný bod, nelze tedy ani očekávat opravdový konkurenční boj o drobné zákazníky.
Jan Slabý (autor je analytikem společnosti Wood & company)