Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kdo je pravá konkurence alternativních operátorů

aktualizováno 
Volba operátora stále ponechává Telecomu jeho výsadní postavení. To, co je totiž na pevných linkách nyní nejvýnosnější, zůstává nadále pod jeho kontrolou. Přinášíme zajímavá čísla o tom, jak se změnilo chování volajících.
Nedávné spuštění služby volba operátora umožnilo alternativním operátorům pevných linek nabízet své služby (zatím pouze hlasové) stávajícím zákazníkům Českého Telecomu bez nutnosti budování vlastních sítí. Byl to dlouho očekávaný krok na cestě k plné liberalizaci telekomunikačních služeb, který má zákazníkům přinést možnost volby společně s levnějšími a kvalitnějšími službami.

Nevyjasněnost podmínek propojovacích dohod a především omezenost současné nabídky pouze na hlasové služby způsobují, že se zatím příliš velká bitva o drobné zákazníky (domácnosti) nekoná. O lukrativní firemní klientelu probíhá boj již delší dobu, neboť zde se operátorům vyplácejí i investice do vlastní infrastruktury.

Ovšem pouhá nabídka hlasových služeb drobné klienty příliš neosloví. Vzhledem ke stávajícím podmínkám na trhu se přechod ke konkurenci vyplatí zákazníkům, kteří měsíčně provolají (bez internetu) nejméně 1,000 Kč, což potvrzují samotní operátoři. Hlavním důvodem neatraktivnosti pevných hlasových služeb spočívá v oddalované liberalizaci a zprvu neočekávaný nástup mobilních telefonů. Jestliže v roce 1998 dosáhla penetrace mobilních telefonů necelých 10%, u pevných linek činilo toto číslo 37%. Od té doby ovšem počet instalovaných pevných linek stagnoval, zatímco mobilní telefony zaznamenaly nebývalý boom a nyní jejich penetrace přesahuje 70%.

Nástup mobilů znamenal výrazný přesun hlasových služeb k mobilním operátorům a růst významu internetu pro příjmy Českého Telecomu, což dokládá následující tabulka.

Rok 1998 1Q99 2Q99 3Q99 1999 1Q00 2Q00
Počet linek v provozu (x 1000) 3 734 3 768 3 802 3 834 3 839 3 847 3 851
Firmy (vč. tel. automatů) 1 155 1 161 1 155 1 159 1 159 1 167 1 172
Domácnosti 2 579 2 607 2 647 2 675 2 680 2 680 2 679
- ISDN linky (x 1000) 17 24 34 44 57 72 86
Počet instalovaných linek během období (x 1000) 459 953 69 101 105 8 578
Telefonní automaty v provozu (x 1000) 30 30 30 30 30 30 30
Celkový počet provolaných minut (x 1 000 000) 8 728 2 351 4 725 6 959 9 536 2 711 5 312
Místní 5 531 1 521 2 936 4 156 5 573 1 394 2 618
Dálkové 2 458 577 1 164 1 725 2 295 580 1 133
Mezinárodní 259 64 131 195 258 62 128
Z pevné linky do mobilní sítě 430 121 256 396 545 148 302
Internet 0 45 189 406 754 494 1 049
Ostattní 50 23 49 82 111 33 82

Rok 3Q00 2000 1Q01 2Q01 3Q01 2001 1Q02
Počet linek v provozu (x 1000) 3 851 3 854 3 840 3 839 3 830 3 842 3 763
Firmy (vč. tel. automatů) 1 178 1 190 1 185 1 189 1 192 1 210 1 181
Domácnosti 2 673 2 664 2 655 2 650 2 638 2 632 2 581
- ISDN linky (x 1000) 103 122 147 171 198 261 308
Počet instalovaných linek během období (x 1000) 13 15 -14 -15 -24 -12 -79
Telefonní automaty v provozu (x 1000) 30 30 30 30 29 29 29
Celkový počet provolaných minut (x 1 000 000) 7 825 10 885 3 088 6 029 8 707 11 782 3 070
Místní 3 679 4 976 1 213 2 307 3 228 4 307 982
Dálkové 1 642 2 205 533 1 030 1 477 1 952 440
Mezinárodní 192 249 62 123 182 238 52
Z pevné linky do mobilní sítě 454 591 138 268 404 543 125
Internet 1 733 2 690 1 102 2 203 3 274 4 548 1 413
Ostattní 126 174 40 98 142 193 57

Ačkoli celkový počet provolaných minut u zákazníků Českého Telecomu (ČT) až do roku 2001 narůstal, významně se měnila jejich struktura. Dříve zanedbatelný internet nyní představuje téměř polovinu všech provolaných minut a zůstává jedinou položkou, kde ČT zaznamenává růst. Výrazný pokles u místních a dálkových hovorů, stejně jako nižší objem provolaných minut z pevné na mobilní sítě jasně dokládají přesun hovorů do sítí mobilních operátorů. Výhoda pevných sítí tedy spočívá především v přístupu na internet, kde zatím provozovatelé mobilních sítí zaostávají. Tvrdý konkurenční boj mezi alternativními operátory pevných linek a Českým Telecomem se tak dá očekávat právě na tomto poli. Bohužel zde i nadále přetrvávají spory ohledně cen za propojení. Do doby, než bude vyřešen tento sporný bod, nelze tedy ani očekávat opravdový konkurenční boj o drobné zákazníky.
Jan Slabý (autor je analytikem společnosti Wood & company)

Autor:




Nejčtenější

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Operátora O2 zlobil mobilní internet. Zpomaloval se a vypadával

Na problémy s mobilním internetovým připojením upozorňovali uživatelé operátora na jeho facebookových stránkách. Připojení bylo několik hodin nestabilní,...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.