Každý sedmý mobil se do roka rozbije

  • 91
Nedávný průzkum časopisu Which? vrhl stín na kvalitu dnes vyráběných mobilů. U každého sedmého přístroje se v průběhu prvního roku projeví alespoň jedna závada. Mezi nejčastější chyby patří samovolné vypínání a restarty. Na vině bývá hlavně software.

Mobilní telefony dnes hrají mezi spotřebním zboží jednoznačně prim a patří mezi nejvíce obměňované elektronické přístroje vůbec. Průzkumy udávají, že nadpoloviční většina uživatelů mění svůj mobil po jednom až dvou letech.

Přesycené trhy tlačí prodejní ceny neustále dolů a nároky na prodávané přístroje přitom stoupají. Výrobci musí někde šetřit a při vývoji telefonů se tak počítá se stále kratší životností.

Profil závad se mění

"Poruchovost telefonů je stále stejná, jen se výrazně mění profil závad," soudí Vít Kosina ze společnosti GSMobile, jedné z největších dealerských a servisních firem zastupující u nás čtyři největší mobilní producenty.

Ze strany zákazníka pravděpodobnost poruchy zůstává přibližně stejná, práce servisních techniků se ale proměňuje. S postupujícím vývojem "vnitřností" se méně provádí opravy mechanické. Výjimkou jsou jen postupně se zvětšující displeje. Co je větší, to je i křehčí, a tak s rostoucími rozměry stoupá i počet promáčknutých, rozsednutých či jinak zdeformovaných displejů.

Nejčastější příčina nefunkčnosti bývá zapříčiněna chybou v softwaru. Tato diagnóza podle odhadů vyvstane u přibližně poloviny oprav. Její konkrétní projevy však mohou být různé. Někdy telefon provádí chybně jen některé úkony, jindy se zasekává a nebo je mrtvý úplně.

Závady mají pět stupňů

Servisní praxe časem vytvořila celkem pět stupňů - levelů závad. Mezi nejjednodušší úkony se řadí základní mechanické opravy, jako je výměna antén, flipů, šroubů apod. O stupínek složitější jsou neletované opravy. Sem spadá výměna sluchátek, mikrofonů, displejů či krytů.

Střední obtížnost představují jednodušší letované opravy, např. výměna elektronických součástek (rezistory, kondenzátory). Předposledním stupněm je výměna procesoru. Jen mistři svého oboru se pouští do nejsložitějších letovaných oprav, jako je výměna koncového výkonného zesilovače.

Drahé přístroje nejsou kvalitnější

Zajímavé je i to, že procento vadných přístrojů mezi nejlevnějšími a nejdražšími modely se v zásadě neliší. Jediný rozdíl je v chápání vad. U přístroje za tři tisíce se vada dá předpokládat, u desetitisícových modelů už zákazník vždy pochopení nemá.

Překvapivé jsou i informace o době, ve které se u přístrojů závady projevují. Ze zkušeností servisního centra GSMobile vyplývá, že poruchovost telefonů je největší cca jeden měsíc po prodeji.

Důchod přichází po čtrnácti měsících

Po této době klesá na minimální úroveň, která je víceméně stejná až do stáří cca. 14 měsíců. Pak začíná poruchovost přístrojů zdánlivě stoupat. Ve velké míře jde ale více než o závadu o běžné opotřebení - ať už mechanické (např. na klávesnici), či technologické (snížení kapacity baterie).

Snížená výdrž baterie přivádí majitele mobilů do servisů často. Ne každý je totiž obeznámen s tím, že záruční doba na akumulátor je na rozdíl od přístroje pouze šestiměsíční. Další častou poruchou, kterou servis nemůže uznat jako záruční, jsou již jednou zmíněné rozbité displeje. Žádná mechanická poškození ani korozi na desce telefonu totiž záruka jednoduše neuznává.

Jaké jsou vaše zkušenosti s reklamacemi telefonů?