Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý sedmý mobil se do roka rozbije

aktualizováno 
Nedávný průzkum časopisu Which? vrhl stín na kvalitu dnes vyráběných mobilů. U každého sedmého přístroje se v průběhu prvního roku projeví alespoň jedna závada. Mezi nejčastější chyby patří samovolné vypínání a restarty. Na vině bývá hlavně software.

Mobilní telefony dnes hrají mezi spotřebním zboží jednoznačně prim a patří mezi nejvíce obměňované elektronické přístroje vůbec. Průzkumy udávají, že nadpoloviční většina uživatelů mění svůj mobil po jednom až dvou letech.

Přesycené trhy tlačí prodejní ceny neustále dolů a nároky na prodávané přístroje přitom stoupají. Výrobci musí někde šetřit a při vývoji telefonů se tak počítá se stále kratší životností.

Profil závad se mění

"Poruchovost telefonů je stále stejná, jen se výrazně mění profil závad," soudí Vít Kosina ze společnosti GSMobile, jedné z největších dealerských a servisních firem zastupující u nás čtyři největší mobilní producenty.

Ze strany zákazníka pravděpodobnost poruchy zůstává přibližně stejná, práce servisních techniků se ale proměňuje. S postupujícím vývojem "vnitřností" se méně provádí opravy mechanické. Výjimkou jsou jen postupně se zvětšující displeje. Co je větší, to je i křehčí, a tak s rostoucími rozměry stoupá i počet promáčknutých, rozsednutých či jinak zdeformovaných displejů.

Nejčastější příčina nefunkčnosti bývá zapříčiněna chybou v softwaru. Tato diagnóza podle odhadů vyvstane u přibližně poloviny oprav. Její konkrétní projevy však mohou být různé. Někdy telefon provádí chybně jen některé úkony, jindy se zasekává a nebo je mrtvý úplně.

Závady mají pět stupňů

Servisní praxe časem vytvořila celkem pět stupňů - levelů závad. Mezi nejjednodušší úkony se řadí základní mechanické opravy, jako je výměna antén, flipů, šroubů apod. O stupínek složitější jsou neletované opravy. Sem spadá výměna sluchátek, mikrofonů, displejů či krytů.

Střední obtížnost představují jednodušší letované opravy, např. výměna elektronických součástek (rezistory, kondenzátory). Předposledním stupněm je výměna procesoru. Jen mistři svého oboru se pouští do nejsložitějších letovaných oprav, jako je výměna koncového výkonného zesilovače.

Drahé přístroje nejsou kvalitnější

Zajímavé je i to, že procento vadných přístrojů mezi nejlevnějšími a nejdražšími modely se v zásadě neliší. Jediný rozdíl je v chápání vad. U přístroje za tři tisíce se vada dá předpokládat, u desetitisícových modelů už zákazník vždy pochopení nemá.

Překvapivé jsou i informace o době, ve které se u přístrojů závady projevují. Ze zkušeností servisního centra GSMobile vyplývá, že poruchovost telefonů je největší cca jeden měsíc po prodeji.

Důchod přichází po čtrnácti měsících

Po této době klesá na minimální úroveň, která je víceméně stejná až do stáří cca. 14 měsíců. Pak začíná poruchovost přístrojů zdánlivě stoupat. Ve velké míře jde ale více než o závadu o běžné opotřebení - ať už mechanické (např. na klávesnici), či technologické (snížení kapacity baterie).

Snížená výdrž baterie přivádí majitele mobilů do servisů často. Ne každý je totiž obeznámen s tím, že záruční doba na akumulátor je na rozdíl od přístroje pouze šestiměsíční. Další častou poruchou, kterou servis nemůže uznat jako záruční, jsou již jednou zmíněné rozbité displeje. Žádná mechanická poškození ani korozi na desce telefonu totiž záruka jednoduše neuznává.

Jaké jsou vaše zkušenosti s reklamacemi telefonů?

 

Autor:




Nejčtenější

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Další z rubriky

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Smartphony značky BLU podle společnosti Kryptowire odesílaly osobní data...
Smartphony s vestavěným špionem opět v prodeji. Jsou extra levné

Krátce poté, co vyšlo najevo, že smartphony BLU bez vědomí uživatele odesílají osobní data na čínské servery, zastavil Amazon jejich prodej. Pár dnů nato je...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.