Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kapely kašlou na rádia a míří do mobilů

aktualizováno 
První krok na cestě populárních kapel do mobilů udělali britští Coldplay. Jejich singl byl v mobilech dříve než v rádiích. Následují další. Jaká je budoucnost hudebního průmyslu? Převálcují mobily i hudební rádia?

Hudební průmysl je opravdu nenasytný. Poté, co ovládl  televize a rádia, brousí si zuby i na mobilní telefony. Kapely už chápou mobilní telefony jako silnější tahák než rádio, a tak svoje singly pouští jako melodie na mobily dříve, než samotnou písničku do rádia. Začali s tím britští Coldplay, kteří už v dubnu vydali svou hitovku Speed of Sound z nového alba.

V době výrazných poklesů prodejů klasických hudebních nosičů jsou mobilní telefony záchranou pro hudební průmysl. Samozřejmě, že ani operátoři nepřijdou zkrátka. Americká country zpěváčka Gretchen Wilson spojila své umění s operátorem Cingular Wireless, a její singl All Jacked Up se objevil v nabídce operátorových vyzváněcích melodií.  „Původně jsme z toho měli trochu strach, ale nakonec jsme byli až překvapeni, jak velký zájem o píseň byl,“ řekl zpěvaččin agent Marc Oswald.

Americký operátor Cingular Wireless rozjel hudební projekt Cingular Sounds, v němž se objevují nové písničky od známých interpretů leckdy dříve nebo současně s rádiovou premiérou.

Už v dubnu proto nabídl svým uživatelům již zmíněný singl od Coldplay, milovníci klobouků a praskajícího ohně si mohou stáhnout country Gretchen Wilsonové. Koncem srpna se objeví další country objev, kapela Big & Rich, která chce pustit singl Coming to Your City na konci srpna. V nejbližších týdnech se chce do mobilů vetřít i raperská bandička Wu-Tang Clan se svým singlem, který se ale  objeví v nabídce poskytovatele obsahu Zingy Inc.

Vydělat na hudbě bez lisování stříbrných disků chtějí i britští umělci a operátoři. Andy Cato ze skupiny Groove Armada se dal dohromady s operátorem O2. Ten nabízí jejich skladby ke stažení do mobilů. V Británii je společnost k vyzváněcím melodiím celkem vstřícná, už jen proto, že jedna z melodií vyhrála tamní hitparádu.

Vyzvánění do mobilů nahrazují trička

Vyzváněcí tóny mají za sebou dlouhou cestu. Od původních jednoduchých melodií přes polyfonní melodie až po současné MP3 vyzvánění a uvítací tóny. Kvalita vyzvánění jde ruku v ruce s vývojem telefonů. Každopádně se z nich stal fenomén. „Vyzvánění je doplněk image,“ říká Antony Bruno, editor magazínu o mobilních technologií Billboard.  „To jaké máme zvonění o nás říká hodně. Co jsme zač, co máme rádi a jaká hudba se nám líbí. Vyzvánění tak zastává podobnou funkci jako trička,“ dodává Bruno.

Vyzvánění však mohou přinést větší zisky. Dosud vydělaly čtyři miliardy dolarů po celém světě. Jenom na americkém trhu si v loňském roce zákazníci stáhli vyzvánění za 250 tisíc dolarů. To je o 130 milionů více než rok předtím. Hudebníci už si také sami uvědomují, že mobilní telefony pro ně začínají být nejenom nástrojem propagace, ale i další zdroj příjmů.

Další cesta propagace - bluecasting

Britské hudební vydavatelství vyEMI Parlophone vyzkoušelo ve spolupráci s firmami Maiden a Filter netradiční promotion nové desky "X&Y" hudební skupiny Coldplay. U svých velkoplošných obrazovek Transvision umístěných na nejfrekventovanějších londýnských nádražích nainstalovala reklamní firma Maiden Bluetooth servery s technologií od společnosti Filter.

Na obřích obrazovkách pak byli cestující vyzváni k aktivaci Bluetooth na svých mobilech. V okruhu 150 metrů kolem obrazovky si pak mohli stáhnout zdarma melodii, video a nebo obrázky Coldplay. Rovněž byl publikován link na WAPový obchod "Coldshop".

Dvoutýdenní kampaň oslovila asi 87 tisíc uživatelů. Přes 13 tisíc z nich na výzvu zareagovalo a nabízené materiály si stáhlo. Všichni zúčastnění ji považují za velmi úspěšnou.

Umělci potřebují popularitu a chtějí peníze

„Hodně umělců se snaží prodávat své jméno jako značku. Mít vlastní vyzvánění v nabídce operátora se mezi hudební smetánkou bere jako vynikající příležitost, jak se dostat co nejblíže ke svým posluchačům,“ řekl John Burbank z Cingular Wireless.

"Možnost dostat svou hudbu mezi lidi prostřednictvím mobilních telefonů je určitě velmi zajímavá i pro mladé, začínající kapely," řekl Miky Wanderer, frontman nezavislé kytarovky Fresh Broccoli.

Pro Gretchen Wilson je mobilní telefon cestou, jak protlačit country hudbu na scénu, na které vládne hip hop a vracející se elektrické kytary. Ostatní hudebníci, jako třeba raper a producent Timbaland, využívají  služeb portálu firmy Zingy, na které skládají exkluzivní nahrávky, vymykající se z průměru běžných operátorských vyzvánění. „Zájem o tyto služby stojí na tom, že lidé chtějí vyjádřit a prezentovat sama sebe před okolím. A mobilní telefon je dobrá cesta, kterou to mohou dokázat,“ řekl Andy Volanakis, šéf Zingy Inc.

Mobilní operátoři a výrobci mobilů teď razí nový trend hudby v mobilech. Z mobilních telefonů se stávají i MP3 přehrávače. A první výsledky jsou už na světě. Sony Ericsson přišel s modelem nazvaným W800 - Walkmann a Motorola spolupracuje s Apple na integraci iTunes do mobilů. Nokia zase chystá harddiskový mobil N91.





Nejčtenější

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Sleva 25 procent
Největší sleva v dějinách? Operátor ji dal na neuvěřitelných 982 let

Poněkud bizarní slevu poskytl ruský operátor Megafon zákazníkovi, který chtěl dát výpověď. I důvod výpovědi není obvyklý, zákazník si stěžoval na drzého šéfa...  celý článek

T-Mobile láká na jedinečné tarify na míru
T-Mobile sliboval tarify na míru. Věrným zákazníkům ale nic extra nedal

„Prodloužením smlouvy ušetříte,“ hlásá banner na webu T-Mobilu pod přehledem aktuálně nabízených tarifů. Láká jím na jedinečné tarify na míru, které si prý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.