Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je lepší Nokia, Siemens, nebo třeba Sagem?

Kdo si myslí, že mobilní telefon slouží především k usnadnění komunikace mezi lidmi, zjevně zmeškal dobu. Mezi hlavní funkce těchto malých elektronických zázraků se zařadilo posilování sebevědomí jejich majitelů. A je oheň na střeše; siemensovec se s nokiistou dnes pohádá stejně vydatně jako sparťan se slávistou, katolík s protestantem nebo Arab se Židem. A šéfové marketingových oddělení výrobců si mnou ruce – nic lepšího si nemohli přát.
„Ericsson je nejlepší, žádný kulatý barevný pizdy, jako dělá Nokia.“ - „Probůh, už žádného Sagemaaaaaaaaaaaaaaaaaargh…“ - „Ty se z toho svýho Siemense taky nepo---.“ - „Vrať se ke svým ‚skvělým‘ Nokiím.“ Takové věty prokládají většinu diskusí na stránkách Mobil.cz. Ve světě mobilních telekomunikací zkrátka hrají emoce stále větší roli, narozdíl od mnoha jiných oborů. Například hypotetická hádka zapálených příznivců různých ledniček či praček zní absurdně. („Cože, ty máš Zanussi té šestnáctku? A to ti stačí stolitrovej mrazák, chudáku? To si já radši připlatím…“) U mobilních fandů se ale už dnes nikdo nediví.

K výše popsanému jevu nedochází samovolně, ani proto, že by uživatelé mobilních telefonů en bloc byli z nějakého důvodu mimořádně svárliví a malicherní lidé (i když musí být prominuto každému, kdo by po přečtení již zmíněných diskusí takto smýšlel). Jejich rivalita nicméně překročila mez, které obvykle v prostředí spotřebního průmyslu dosahuje.

Podle britského prestižního časopisu The Economist je soupeření majitelů-fanoušků přímým důsledkem tvrdého konkurenčního boje samotných výrobců telefonů. „Nikdo z (výrobců) nechce zůstat stranou, a proto se pouštějí do boje na všech frontách. První fronta je vedena po exaktních parametrech telefonů, jako je výdrž baterie, velikost nebo hmotnost přístroje. Na druhé frontě se potom bojuje prostředky méně uchopitelnými, jako jsou design, jméno značky a z toho plynoucí společenský status majitele,“ píše The Economist.

A právě na této druhé frontě je vždycky dost prostoru pro nový úder, zejména ve chvíli, kdy se většina značek ještě nestačila ve veřejném povědomí dokonale etablovat a zároveň více výrobců prodává srovnatelné přístroje. Pokud tedy racionální důvody samy o sobě ne vždy stačí potenciálního kupce přesvědčit, přicházejí na řadu argumenty iracionální. Ty jsou - pro někoho možná překvapivě – zbraní neméně účinnou. Hlavní roli zde hraje identifikace se značkou a snem každého marketingového šéfa je právě vytvoření silné loajality zákaznické obce ke své značce. Nic nového pod sluncem; telefonní průmysl však zaujímá zvláštní postavení díky rychlosti, se kterou tento boj vyhrává.

Americký deník The New York Times (NYT) přirovnává tento aspekt vývoje mobilní telefonie ke dvěma vlnám masového rozšíření automobilů, které Spojené státy zažily po obou světových válkách. Mobilní telefon na přelomu tisíciletí rychle přestal být vymožeností bohatých výstředníků a stal se visačkou společenského postavení svého majitele. Kopíruje tak vývoj role automobilu z dvacátých a padesátých let. Ani jednomu z výrobků samozřejmě nelze upřít praktický význam, pro který se nakonec staly běžnou součástí drtivé většiny domácností vyspělého světa. Jejich druhotná funkce, totiž sebepropagace majitele, je však podle NYT při rozhodování o koupi stejně důležitým faktorem.

Analogie s automobily (zde se navíc zjevně otevírá prostor pro invenční lingvisty; až budou přenosné telefony umět volat samy, jak jinak je pojmenovat než právě „automobil“?) zde nemusí končit. Automobily si za zhruba sto let existence rozdělily společenské role (což platí zdaleka nejen ve čtyřmi koly posedlých Spojených státech): Trabant i Rolls Royce, žigulík i Cadillac, Volkswagen Brouk i Ferrari se postupem času staly především výpovědí majitele o sobě samém. A nevraživost mezi majiteli vozů jednotlivých značek – k údivu jejich manželek a k radosti pánů v Detroitu a Maranellu - utěšeně rostla.

Podobně se může vyvíjet situace na trhu mobilních telefonů. Toto rozdělení ještě zdaleka nefunguje stoprocentně. Všechny velké firmy nabízejí škálu telefonů od jednodušších, levných modelů až po technologické supervýstřelky, jimž hned tak někdo neporozumí, zejména pak při pohledu na jejich cenu. Společenská hierarchie mobilů se již ale začíná rýsovat. „Ti, kdo mají Nokii, se chovají, jako by byli mistři světa,“ píše jedna čtenářka z Brna. Silně vyhraněné názory na telefony různých značek, jak se objevují v diskusích na stránkách Mobil.cz, jsou toho dokladem.

Výrobce to samozřejmě těší. Jak dobře vědí ve společnostech PepsiCo a Coca-Cola, Chrysler a Ford nebo Adidas a Puma, rivalita je výborným hnacím motorem prodeje. Proto vyrábějí telefony v barvách fotbalových klubů, s čímž nedávno přišel Siemens, platí miliony dolarů hollywoodským hvězdám, aby pomohly „zvýšit povědomost o jejich značce“ jako Nokia Jennifer Love Hewittové, proto si mohou fotbaloví nadšenci pořídit „klubové vyzvánění“, jak je nabízejí některé kluby první anglické ligy včetně giganta gigantů - Manchesteru United. Tyto aktivity se mohou výrobcům dobře hodit v horších časech, až telekomunikační horečka opadne a lidé už si nebudou kupovat tolik telefonů jako dnes – stejně, jako se před lety hodily Fordům a Chryslerům.

Loajalita vůči oblíbené značce samozřejmě není sama o sobě na závadu. Ale až příště budete číst další svalnatý názor o tom, že ta či ona firma „je bezkonkurenčně nejlepší“, zatímco druhá „nemá na trhu co pohledávat“, vězte, že jeho autor je přesně tam, kam jej chtěli reklamní mágové obou firem dostat.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Možná s nenápadnou výbavou, ale je to poctivě postavená stylovka

22. dubna 2024

Oppo se v kontextu dalších čínských výrobců prezentuje jako prémiová značka. Rozhodně se nesnaží o...

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...