Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

  • 49
Neúplný výčet dokumentů ve smlouvě, její špatná formulace či poskytování nepravdivých informací jsou jen výčtem neférových jednání tuzemských operátorů. Svou analýzu Český telekomunikační úřad nyní zpřehlednil formou spotřebitelského semaforu, to se však nelíbí Asociaci provozovatelů mobilních sítí.

Smluvní dokumentaci mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone a poskytovatele internetového připojení UPC analyzoval regulátor letos v listopadu. Výsledkem je souhrnný dokument o 27 stranách, v němž ČTÚ informuje, jaká jednání ze strany mobilních operátorů považuje za neférová. Jde například o smluvní ujednání a praktiky, které jsou v přímém rozporu s právní úpravou, a poskytovatel je vůči účastníkovi uplatní.

Součástí v pořadí již druhé verze takzvaného Doporučení ČTÚ k účastnickým smlouvám je pochopitelně také výčet férového přístupu. Tedy smluvní ujednání a praktiky v souladu se zákonem.

Analýze byly podrobeny vždy aktuálně platné či nejnovější smluvní podmínky. U O2 tedy smluvní podmínky účinné od 1. září do 14. prosince 2015, u T-Mobilu pak s účinností od 21. ledna 2014, u Vodafonu účinné od 5. ledna 2016 a u UPC od 15. ledna 2016.

Pro přehlednější interpretaci výsledků analýzy nyní úřad zveřejnil takzvaný spotřebitelský semafor. Tedy grafické znázornění, jak která z hodnocených společností obstála. Úřad každou z nich hodnotil ve dvanácti oblastech, zaměřil se například na přehlednost a srozumitelnost smluvních dokumentů, popis služby, možnost jejího vyzkoušení či reklamační řízení.

Každé z analyzovaných společností poté úřad udělil jednu ze tří barev (červená, oranžová, zelená), své rozhodnutí navíc odůvodnil v samostatných dokumentech (O2, T-Mobile, Vodafone, UPC).

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

Poskytovatel, který je v dané oblasti v souladu se zákonem a současně respektuje doporučení ČTÚ, obdržel zelenou barvu. Naopak červená byla přidělena tomu poskytovali, jehož dokumentace je nesrozumitelná, neurčitá či neúplná. Oranžová je pak průměrem, smluvní podmínky takového poskytovatele v dané oblasti jsou sice v některých aspektech zcela vyhovující, vykazují však znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.

Z pohledu jednotlivých hodnocených oblastí si společnosti vedly nejlépe v oblastech možnosti vyzkoušení služby, informování o termínech a způsobu vyúčtování a reklamačního řízení. S pořádným škraloupem pak vyšly naopak při hodnocení oblastí automatického prodlužování smluv a jednostranné změny smlouvy včetně způsobu vyrozumění účastníka o změně.

Úřadu vadí například absence kolonky pro odmítnutí automatického prodlužování ve smluvním formuláři nebo příliš dlouhá lhůta před koncem závazku, v níž již není možné smlouvu ukončit. Operátoři jsou často pranýřováni také za nemožnost vrácení nevyčerpaného kreditu.

O2 kredit nevrací a ani neobnovuje propadnutý kredit při pozdějším dobití kreditu. T-Mobile jeho navrácení sice umožňuje, ne však bez poplatku. Vodafone kredit nevrací, avšak při dobití během platnosti SIM vrátí propadnutý kredit v plné výši.

Subjektivní hodnocení nám vadí, ohradila se AMPS

Proti spotřebitelskému semaforu Českého telekomunikačního úřadu se ohradila Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS). Jeho zveřejněním se prý úřad jakožto orgán veřejné moci pohybuje mimo zákon, taková forma hodnocení mu údajně nepřísluší. Asociace upozorňuje, že v případě zjištění porušení zákona by úřad měl zahájit správní řízení proti konkrétnímu operátorovi.

„Známkování operátorů však není výsledkem takového řízení,“ zmínila asociace ve svém vyjádření s tím, že formu známkování operátorů považuje za marketingovou aktivitu ČTÚ probíhající mimo rámec zákona. Taková činnost prý vyvolává otázky o nezávislosti regulátora.

APMS míní, že úřad zveřejněním semaforu porušil své základní povinnosti, když namísto toho nezahájil správní řízení s konkrétním operátorem či si nevyžádal plnění povinností nad rámec zákona.

„Orgán, který má dohlížet na dodržování zákona, by sám zákon neměl porušovat,“ podotkla asociace s tím, že by se úřad měl zaměřovat spíše na rozhodování sporů. APMS je přesvědčena, že tím ČTÚ způsobuje operátorům procesní i finanční škody.

ČTÚ se připravuje na hodnocení dalších operátorů

APMS zároveň podotýká, že úřadem zveřejněný spotřebitelský semafor zahrnuje pouze čtyři operátory, ačkoli jich na českém trhu působí desítky. ČTÚ však současně se zveřejněním sporného hodnocení informovalo, že stejnému hodnocení smluvních podmínek podrobí i další poskytovatele služeb elektronických komunikací, a to již příští rok.

Úřad pak důrazně odmítá nařčení APMS, že by se pohyboval mimo zákon. „ČTÚ si pomalu zvykl na to, že operátoři neznají zákon. Zákon o elektronických komunikacích nám totiž ukládá, abychom prosazovali zájmy koncových uživatelů také tím, že podporujeme poskytování jasně formulovaných informací, transparentních cen a podmínek pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací,“ informoval mluvčí ČTÚ Martin Drtina.