Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

  0:16aktualizováno  0:16
Neúplný výčet dokumentů ve smlouvě, její špatná formulace či poskytování nepravdivých informací jsou jen výčtem neférových jednání tuzemských operátorů. Svou analýzu Český telekomunikační úřad nyní zpřehlednil formou spotřebitelského semaforu, to se však nelíbí Asociaci provozovatelů mobilních sítí.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

Smluvní dokumentaci mobilních operátorů O2, T-Mobile a Vodafone a poskytovatele internetového připojení UPC analyzoval regulátor letos v listopadu. Výsledkem je souhrnný dokument o 27 stranách, v němž ČTÚ informuje, jaká jednání ze strany mobilních operátorů považuje za neférová. Jde například o smluvní ujednání a praktiky, které jsou v přímém rozporu s právní úpravou, a poskytovatel je vůči účastníkovi uplatní.

Součástí v pořadí již druhé verze takzvaného Doporučení ČTÚ k účastnickým smlouvám je pochopitelně také výčet férového přístupu. Tedy smluvní ujednání a praktiky v souladu se zákonem.

Analýze byly podrobeny vždy aktuálně platné či nejnovější smluvní podmínky. U O2 tedy smluvní podmínky účinné od 1. září do 14. prosince 2015, u T-Mobilu pak s účinností od 21. ledna 2014, u Vodafonu účinné od 5. ledna 2016 a u UPC od 15. ledna 2016.

Pro přehlednější interpretaci výsledků analýzy nyní úřad zveřejnil takzvaný spotřebitelský semafor. Tedy grafické znázornění, jak která z hodnocených společností obstála. Úřad každou z nich hodnotil ve dvanácti oblastech, zaměřil se například na přehlednost a srozumitelnost smluvních dokumentů, popis služby, možnost jejího vyzkoušení či reklamační řízení.

Každé z analyzovaných společností poté úřad udělil jednu ze tří barev (červená, oranžová, zelená), své rozhodnutí navíc odůvodnil v samostatných dokumentech (O2, T-Mobile, Vodafone, UPC).

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ

Poskytovatel, který je v dané oblasti v souladu se zákonem a současně respektuje doporučení ČTÚ, obdržel zelenou barvu. Naopak červená byla přidělena tomu poskytovali, jehož dokumentace je nesrozumitelná, neurčitá či neúplná. Oranžová je pak průměrem, smluvní podmínky takového poskytovatele v dané oblasti jsou sice v některých aspektech zcela vyhovující, vykazují však znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.

Z pohledu jednotlivých hodnocených oblastí si společnosti vedly nejlépe v oblastech možnosti vyzkoušení služby, informování o termínech a způsobu vyúčtování a reklamačního řízení. S pořádným škraloupem pak vyšly naopak při hodnocení oblastí automatického prodlužování smluv a jednostranné změny smlouvy včetně způsobu vyrozumění účastníka o změně.

Úřadu vadí například absence kolonky pro odmítnutí automatického prodlužování ve smluvním formuláři nebo příliš dlouhá lhůta před koncem závazku, v níž již není možné smlouvu ukončit. Operátoři jsou často pranýřováni také za nemožnost vrácení nevyčerpaného kreditu.

O2 kredit nevrací a ani neobnovuje propadnutý kredit při pozdějším dobití kreditu. T-Mobile jeho navrácení sice umožňuje, ne však bez poplatku. Vodafone kredit nevrací, avšak při dobití během platnosti SIM vrátí propadnutý kredit v plné výši.

Subjektivní hodnocení nám vadí, ohradila se AMPS

Proti spotřebitelskému semaforu Českého telekomunikačního úřadu se ohradila Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS). Jeho zveřejněním se prý úřad jakožto orgán veřejné moci pohybuje mimo zákon, taková forma hodnocení mu údajně nepřísluší. Asociace upozorňuje, že v případě zjištění porušení zákona by úřad měl zahájit správní řízení proti konkrétnímu operátorovi.

„Známkování operátorů však není výsledkem takového řízení,“ zmínila asociace ve svém vyjádření s tím, že formu známkování operátorů považuje za marketingovou aktivitu ČTÚ probíhající mimo rámec zákona. Taková činnost prý vyvolává otázky o nezávislosti regulátora.

APMS míní, že úřad zveřejněním semaforu porušil své základní povinnosti, když namísto toho nezahájil správní řízení s konkrétním operátorem či si nevyžádal plnění povinností nad rámec zákona.

„Orgán, který má dohlížet na dodržování zákona, by sám zákon neměl porušovat,“ podotkla asociace s tím, že by se úřad měl zaměřovat spíše na rozhodování sporů. APMS je přesvědčena, že tím ČTÚ způsobuje operátorům procesní i finanční škody.

ČTÚ se připravuje na hodnocení dalších operátorů

APMS zároveň podotýká, že úřadem zveřejněný spotřebitelský semafor zahrnuje pouze čtyři operátory, ačkoli jich na českém trhu působí desítky. ČTÚ však současně se zveřejněním sporného hodnocení informovalo, že stejnému hodnocení smluvních podmínek podrobí i další poskytovatele služeb elektronických komunikací, a to již příští rok.

Úřad pak důrazně odmítá nařčení APMS, že by se pohyboval mimo zákon. „ČTÚ si pomalu zvykl na to, že operátoři neznají zákon. Zákon o elektronických komunikacích nám totiž ukládá, abychom prosazovali zájmy koncových uživatelů také tím, že podporujeme poskytování jasně formulovaných informací, transparentních cen a podmínek pro poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací,“ informoval mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Apple odmítá odblokovat funkci iPhonu, která může zachránit životy

Ve výbavě smartphonů od Applu chybí speciální funkce, která dokáže s vysokou přesností určit místo, odkud člověk volá na pohotovostní linku. Upozornila na to...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Samsung Galaxy Note 8
Samsung vyvíjí snímač otisků integrovaný v displeji. Bude pětkrát dražší

Smartphone Galaxy Note 8 ještě ani nevyšel a analytik Ming-Chi Kuo už ve svých předpovědích mluví o jeho nástupci. Právě u Notu 9 by měl debutovat v displeji...  celý článek

Nokia 3310
Nokia 3310 dostane rozumné připojení na internet, ale bude dražší

Jedním z nedostatků novodobé Nokie 3310 je podpora pouze GSM sítí. Pro řadu zájemců o obyčejný telefon to může být nedostatek, připojení k internetu je v tomto...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
O2 zrychluje datové přenosy. V Praze je prý nejrychlejším operátorem

Výstavba nových vysílačů, navýšení kapacity sítě i využívání více kapacitních vrstev najednou umožnilo společnosti O2 docílit vyšší průměrné rychlosti 4G LTE....  celý článek

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.