Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vyhrát licenci snadno a rychle?

aktualizováno 
Patrickův článek o tom, jak, proč a komu by se měla přidělit licence na síť DCS-1800.

Lákavý nadpis, jenže sedm konsorcií ze současných osmi uchazečů si dozajista řekne, že návod tohoto typu měl být k dispozici dříve. Bohužel většina podmínek a zákoutí výběrového řízení je dodneška důvěrná, tedy většina lidí, vyjma splatitelů oné dvoumilionové částky za převzetí Souboru podmínek, nemá ponětí o tom, jak přesně probíhá vyhodnocování licence.

Vyhodnocování probíhá snadno - existuje dokonce speciální software, do kterého si zájemci opíší svoji nabídku a ono jim to vypočítá, kolik dostali bodů, to proto, aby ČTÚ náhodou nefixlovalo. Vyhodnocení se tedy děje na základě bodového zisku

Kdysi jsem mylně uvedl, že maximální počet bodů v hodnocení je 150 - zkusil jsem ve vyhodnocovacím software nabídnout 100% pokrytí ihned po udělení licence a telefonování zdarma a vyšlo mi maximum 183 bodů. TIW (Český mobil) získal 149 bodů, z čehož cenové hodnocení dělá zhruba 85 %! Druhý v pořadí Orange získal 131 bodů, tedy má ztrátu 12 % za Českým mobilem. Jak vidno, i kdyby byl Český mobil naprosto technologicky neschopný, vhodně zvolenou nabídkou cen je schopen s přehledem předjet své konkurenty.

O čem to svědčí? O tom, že TIW zřejmě našlo díru v licenčních podmínkách a zatímco ostatní pracně počítali své tarifní plány, Český mobil tarifní plány počítal tak, aby co nejvíce vyhověly mezerám v licenci. Toto lze předpokládat především pro velký odstup mezi zavedenými operátory jako je France Telecom, Vodafone AirTouch, Mannesmann a právě Českým mobilem.

Zkusme spolu najít díru v licenčním zadání. Kupodivu to nedá tolik práce. ČTÚ totiž vyžadovalo, aby zájemci definovali dva tarifní plány. Tarif 1 je tarifem pro málo telefonující domácí uživatele, Tarif 2 je tarifem pro velmi telefonující profesionální uživatele.

U každého z těchto tarifů ČTÚ (resp. Výběrová komise) přímo zadalo jejich profily vycházející z dosavadních zkušeností. Například málo telefonující domácí uživatel je takový uživatel, který provolá cca. 40 minut mimo špičku. Možná vám to připomíná nabídku Českého mobilu - 10 Kč za měsíc a v ceně 40 minut zdarma. Tato nabídka má být podle důvěryhodních informací prováděna formou předplacené karty, tedy obdobou Go a Twist.

Taková předplacená karta může fungovat tak, že za 10 Kč poplatku strženého při prvním hovoru mimo špičká máte 40 minut zdarma - to vyřešit lze. Udělejme si tedy graf vývoje dvou tarifů - jedním je tarif, kdy máte 40 minut mimo špičku za 10 Kč (pracovní jméno Tarif 40/10) a poté minutu za 15 Kč. Druhý tarif nemá měsíční paušál, ale platíte 2 Kč mimo špičku (pracovní jméno Tarif 2). Ani jedna z hodnot přitom není nereálná - 15 Kč platíte dnes u předplacených karet pro volání do sítě SPT Telecom a 2 Kč mají některé tarify mimošpičkovou sazbu.

Licenční optimalizace tarifů

Pokud se podíváte do grafu, zjistíte, že Tarif 40/10 (tedy 40 minut zdarma za 10 Kč) je výhodný do cca. 46 minuty (žlutě vybarvená část grafu), potom je výhodnější Tarif 2 - a to výrazně (růžová část grafu). Jenže právě na měřených 40 minutách provolané částky je Tarif 40/10 osmkrát lacinější, než Tarif 2. O pouhých deset provolaných minut více, tedy na 50 minutách za měsíc, je ale tentýž tarif dražší 1,6 krát, tedy nevýhodnější.

Vtip spočívá právě v tom, že podmínky licence přímo definovaly to, kde bude tarif měřen. Stačilo tedy elasticky přizpůsobit tarifní formuli tak, aby právě v měřeném úseku byl tarif co nejvýhodnější - na daném příkladě jsme si ukázali, jak je to snadné. Není tedy ani nutné slibovat nesmysly - jde jen o to, nabídnout tarif, který nebude optimalizován na zákazníka, ale na výběrovou komisi.

Tomuto triku se dá zabránit poměrně snadno - zvolit si více oněch referenčních bodů. Již prostým srovnáním Tarifu 40/10 a Tarifu 2 v 50 minutách jsme došli k zajímavému závěru co se cenové výhodnosti týká. Jenže pro výběrovou komisi je momentálně důležité měření výhodnosti tarifu pouze v jednom bodě.

Dá se samozřejmě říci, že ČTÚ navolilo model běžného klienta a tedy běžný domácí málotelefonující uživatel neprovolá více jak 40 minut za měsíc. Chyba lávky - úkolem každého operátora je provolaný čas maximalizovat a poptávka je do značné míry elastická s cenou. I běžný domácí uživatel je schopen mobilní telefon používat více jak 40 minut měsíčně v případě, že tomu cena odpovídá. Volbou Tarifu 40/10 jej ale tlačíme do stropu 40 minut, zatímco v případě Tarifu 2 dáváme zákazníkovy podstatně rovnější podmínky pro libovolné využívání mobilu.

Podle některých marketingových průzkumů právě výběrovou komisí předepsané tarify malého domácího uživatele a hodně telefonujícího profesionála představují pohých 30-40% trhu, tedy tarify pro větší část klientů zůstávají bez prověření a posouzení cenové výhodnosti. Paradoxně tedy nabídky uchazečů, které jsou vyhodnoceny jako tarifně málo vstřícné, mohou být ve výsledku v reálu pro většinu zájemců o mobilní telefony lacinější - a opačně.

Další námitka může předpokládat, že operátor Tarifu 40/10 nabídne i jiný tarif vhodný pro domácího uživatele. Možná - jenže k tomuto tarifu již nemusí být zavázán, a tedy jej může měnit. Není náhodou, že ekonomové EuroTelu i RadioMobilu nad Tarifem 40/10 nevěřícně kroutí hlavami a jakkoliv je hezké říkat, že telefonování mimo špičku je "téměř zdarma" - to "téměř" je velmi daleko od "úplně". Problém cenové výhodnosti volání mimo špičku je jinde - síť je stavěná na špičkovou zátěž, a tedy mimo špičku má volno a operátor má větší prostor pro hrátky s cenou, aby zkoušel v praxi cenovou elasticitu - i zde se ale naráží na to, že pod určitou cenovou úroveň nemá smysl jít, neboť to operátorovi nepřinese žádný finanční efekt.

Možnosti, jak nachytat licenční podmínky na švestkách, jsme rozebrali jen letmo a na jednom praktickém příkladě. Pokud si uvědomíme, že ceny tarifů představují cca. 85% možného bodového zisku, musíme si také uvědomit, že díky výše uvedeným hrátkám s tarify lze snadno zaměnit výhodný tarifní plán s tarifním plánem nerealistickým; tyto hrátky mají svůj efekt v možném snadném zisku licence.

Je škoda, že výběrová komise na tuto fintu zapoměla - svěčí to o jistých mezerách v přípravě vyhodnocovací metodiky.

Autor:




Nejčtenější

Samsung Galaxy Note 8
Toto je nejlepší smartphone od Samsungu. Poprvé má duální foťák

Zapomeňte na nepovedený Note 7, Samsung totiž představil jeho nástupce, který je králem mobilů současnosti. Note 8 má tu nejlepší možnou výbavu, velký displej...  celý článek

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Poutáním na představení Notu 8 ozdobil Samsung i Times Square
Živě z New Yorku: Samsung ukázal svůj nejvýkonnější a nejdražší mobil

Samsung v New Yorku právě představil nový model Note 8. Je to přístroj s mnoha nej. Nic lepšího zatím jihokorejský výrobce nevyrobil. Současně to však bude i...  celý článek

Počet objednávek na Galaxy S8 předčil dosavadní rekord předchůdce o 30 procent
Hlasový asistent Bixby vám poslouží i v Česku. Pokud mluvíte anglicky

Samsung uvolnil svého hlasového asistenta i na český trh, stále však umí jen anglicky a korejsky.  celý článek

Ilustrační snímek
Chtěl se vyfotit na záchodě. Omylem vystřelil a dostal šest let

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Další z rubriky

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Ilustrační obrázek
Největší žrouti baterie v mobilu. Vyrábí je hlavně Google a Samsung

Společnost Avast připravila přehled mobilních aplikací, které nejvíc ovlivňují výdrž baterie smartphonů s operačním systémem Android. Nejčastěji jde o nástroje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.