Jak tedy spoří CzechMATE mobilistům peníze?

Nová služba Telecomu s názvem CzechMate je přístupná i pro majitele mobilních telefonů. Ušetřit se tak dají nemalé částky.
Když jsme včera zveřejňovali první článek o tom, kterak karta CzechMATE může spořit majitelům mobilních telefonů, nevěděli jsme, že některé údaje jsou od tohoto týdne neplatné - a bohužel to nevěděli operátoři CzechMATE linky, natož pak prodejny Teleset či trafiky. Proto zveřejňujeme tento souhrnný materiál, který již reflektuje změny - alespoň ty, které se podařilo odhalit. Buď jak buď, karta CzechMATE zůstává velmi zajímavou alternativou pro majitele mobilních telefonů volajících do pevné telefonní sítě!

Karta CzechMATE je předplacenou telefonní kartou českého telekomunikačního molochu STP Telecom. Funguje na podobných principech, jako jsou předplacené karty EuroTelu nebo RadioMobilu.Zakoupíte si kartu za 500, 750 nebo 1.000 Kč a můžete z libovolného telefonu telefonovat prostřednictvím volání na zelenou linku (0800). Upozorňuji, že karta neobsahuje žádný čip - jen 14ti místný kód. Tento kód je potřeba zadat tónovou volbou před každým telefonováním. Podobně jako u karet pro mobilní telefony, je i platnost této karty omezena - a sice na tři měsíce - na druhou stranu si můžete do rodiny či firmy koupit kartu jedinou a využívat ji dohromady, k čemuž stačí zapsání si přístupového 14ti místného kódu.

Tento týden také Telecom upravil vnitrostátní tarify pro volání z karty CzechMATE. Tarify jsou stejné ve špičce i mimo špičku, ale liší se, jestli cílová stanice je pevná linka nebo mobilní telefon. Hovor na pevnou linku stojí přibližně 2.50 za minutu, hovor na mobilní telefon stojí přibližně 12.50 minutu. Zajímavý je také způsob tarifikace - podle mých informací je hovor účtován po sekundách a zbývající částka je zaokrouhlována na celé koruny. Pokud vám tedy hovor zvedne záznamník a vy jej rychle ukončíte, přijdete pravděpodobně jen o 1 Kč.

Pro majitele mobilních telefonů je výsledek jasný - 2.50 je jeden z nejnižších tarifů, které je možné dosáhnout (nepočítaje hlasové schránky a hovory EuroTel-EuroTel). Pro majitele předplacených karet je tak hovor na pevnou sít nejlevnější ze všech.

Postup pro volání je tedy následující: vytočíte číslo 0800 160 168, zadáte čtrnáctimístný kód a cílové telefonní číslo. Automat vám nejprve sdělí zůstatek karty a odhad, na jak dlouhý hovor vám tato částka vystačí. Hovor můžete ukončit dvěma způsoby - tím, že zavěsíte vy a nebo opačná strana. Pokud zavěsí opačná strana, měl by vám automat sdělit zbývající zůstatek (což se mi jednou nepodařilo). Pokud zavěsíte vy, nedozvíte se pochopitelně nic - zůstatek se dozvíte až při dalším hovoru. Jak je vidět, zjišťování zůstatku na kartě je poněkud těžkopádné.

Je zajímavé, co touto cenovou politikou vlastně Telecom sleduje. Cena 2.50 Kč za minutu na pevnou síť je totiž spolehlivě nejnižší sazba, jakou je možné z mobilního telefonu dosáhnout. Je nesporné, že tato cena bude mobilním operátorem EuroTelu a Paegasu trnem v oku a je proto velkou otázkou, jak dlouho hodlá Telecom tuto cenu držet. Scénáře se nabízejí hned tři:

  1. Operátoři zablokují volání na zelené linky CzechMATE. Je však otázka, jestli by tento postup nebyl v rozporu s některými předpisy. Potom by mohl kdokoliv blokovat jakákoliv čísla, která se mu nelíbí.
  2. Operátoři zlevní hovory na pevnou síť na úroveň 5-6 Kč, což už odradí mnoho lidí od těžkopádného telefonování přes CzechMATE.
  3. Operátoři se budou snažit použít zákon o nekalé hospodářské soutěži jako páku proti SPT Telecom (jako už mnoho jiných dříve). Je totiž zřejmé, že cenu 2.50 těžko může nabídnou kdokoliv jiný. Nejsem ale právník, abych mohl posoudit průchodnost případných žalob.

Je také možné, že Telecom si vše uvědomí, zdraží sám a situace se vyřeší sama.

Pro notorické šťouraly také udávám, co dělá CLI při volání z karty CzechMATE. Hovory jsou signalizovány jako hovory z čísla +420222821111, což je značně matoucí - lepší by bylo v takovém případě CLI vypnout.

Sehnat výše uvedené informace nebylo dnes v žádném případě jednoduché. Na oficiální informační lince 0800 190 198 jsem se během dneška dozvěděl přehršel navzájem rozporuplných informací a množství získaných čísel by mi mohl závidět i Český statistický úřad. Ani vedoucí směny mi nebyla schopna poskytnou správné informace. Teprve nová vedou směny, která nastoupila po 15:00 byla schopna nabídnou čísla, která se shodovala s odzkoušenou realitou.

Buď jak buď, zatím CzechMATE pro uživatele mobilních telefonů dobrý způsob, jak si popovídat s pevnou sít. Pokud se rozhodnete tuto službu používat, nezapomeňte, že většina telefonů umožňuje vytočit telefonní číslo zároveň s "vyklepnutím" kódu tónovou volbou.