Jak si vedla Nokia ve druhém čtvrtletí 2004?

  • 2
Před několika měsíci otřásla telekomunikační světem zpráva, že tržní podíl Nokie klesl pod 30%. Firma se snažila během druhého čtvrtletí získat ztracené metály snížením svého provozního výnosu z prodeje. Povedlo se?

Nokia dosáhla za druhé čtvrtletí roku 2004 o 5% nižší příjmy ve srovnání se stejným obdobím roku 2003. Finský výrobce realizoval čisté tržby v hodnotě 6 640 milionů euro (7019 milonu euro v Q2 2003). Během stejného období vytvořila společnost provozní zisk 907 milionů euro (nárůst z 818 milionů v Q2 2003). 

Nokia obětovala část zisku z prodeje mobilních telefonů za účelem obnovení ztraceného tržního podílu. (viz článek Nokia – situace je vážná, nikoliv zoufalá). Přesto tvořil provozní zisk 13,7% z celkových tržeb. V roce 2002 přitom byl tento podíl o dvě procenta nižší.

Na celkovém růstu provozního zisku se ovšem divize mobilních telefonů nepodílela. Čisté tržby z prodeje mobilních telefonů klesly dokonce o 13% na 4167 milionů euro s provozním ziskem 797 milionů euro. Provozní marže u mobilních telefonů klesla z 27,2% v roce 2003 na 19,1%.

Pokles příjmů Nokia očekávala

Generální ředitel Nokie Jorma Ollila se k hospodářským výsledkům vyjádřil takto: “Podle našich předběžných průzkumů během druhého čtvrtletí 2004 pokračoval globální trh mobilních telefonů v růstu a dosáhl hranice 148 milionů prodaných kusů. S tím, jak se mobilní komunikace stávají přijatelnou variantou pro nové zákazníky, mnoho trhů jako Brazílie, Indie nebo Rusko zaznamenalo velký nárůst.“

„Nokia těžila z pozitivního rozvoje převážně na perspektivních trzích, ale na Evropu a v menší míře také US také nezapomínáme. Během druhého čtvrtletí jsme se rozhodli prodej některých produktů podpořit výhodnější cenou, abychom stabilizovali náš podíl na trhu mobilních zařízení. Naše cenová a obchodní strategie ovlivnila prodeje a provozní marže během druhého čtvrtletí.“

Nokia prodala během Q2 2004 45,4 milionu telefonů a podle průzkumů Nokie jí momentálně patří 31% mobilního trhu. Závěry společností se ovšem s průzkumy specializovaných agentur někdy rozcházejí.

„Díky důrazu na entry level (low-endové telefony – pozn. redakce) jsme upevnili svou vedoucí pozici v Latinské Americe a Číně. Do konce roku se náš tržní podíl začne stabilizovat na většině západní Evropy.“, řekl Jarmo Ollila a dodal: „Změny v cenách byly úspěšné pro stabilizaci našeho tržního podílu. Nadále budeme uplatňovat cenové strategie a naším cílem bude posílit konkurenceschopnost našeho produktového portfolia za účelem růstu marketingového podílu v oblasti kvalitních mobilních zařízení.“

Generální ředitel Nokie také předpokládá, že ziskovost společnosti se dostane během druhé poloviny roku pod další tlak.

 „Očekáváme, že dopad naší cenové strategie na zisky převáží vyšší marže, kterou dosáhneme z prodeje nových produktů ve chvíli, kdy budou tvořit většinu našich prodejů během zbytku roku.“

Konkurence nespí

Klesající tržní podíl Nokie vyděsil i investory, což se projevilo poklesem hodnoty jejich akcií. Kanceláře nejznámějších analytiků jako Morgen Stanley předpovídají, že výnos akcií Nokie bude v příštích třech letech mírně klesat.

Může ovšem dlouhodobě Nokia vůbec udržet svůj podíl nad hranicí třiceti procent? Od chvíle, kdy se telefony staly designovým doplňkem a výrobci se předhánějí v jejich výbavě, je konkurenčních telefonů na trhu stále víc. Jejich vlastnosti jsou podobné a zákazníci si mezi nimi prostě rádi vybírají, aby se odlišili od ostatních. Snaha o získání 40% podílu na světovém trhu se tak jeví jako marná. Zvlástě pokud v portfoliu Nokie bude nadále chybět neutrálně vypadající klasický telefon střední třídy.

Nokia 3220 Nokia 3220

Tuto mezeru se firma pokusí již brzy zaplnit pestrobarevným modelem 3220, který by měl být zároveň nejlevnějším telefonem s podporou EDGE (Nová Nokia 3220 - Bliká, svítí, píše ve vzduchu). Jak bude 3220 úspěšná teprve uvidíme. Jeji cena se bude pohybovat okolo 250 euro (asi 8000,-).

Podle vyjádření Jarma Ollily z minulého měsíce Nokia v letošním roce uvede na trh 35 nových modelů. Například asijský Samsung jich letos na svém domácím trhu představí celkem 50. Nokii se podařilo v minulém roce prodat pouze 6% telefonů vybavených fotoaparátem. Podle Strategy Analytics dosáhl tento podíl u Samsungu 18%. Sony Ericsson dokázal prodat dokonce 30% telefonů s digitálním fotoaparátem.

V Praze se 16.července konala tisková konference společnosti Sony Ericsson, na které byly představeny nové produkty. Výrobce se bude podle vyjádření svých zástupců soustředit hlavně na tvorbu zisku. Pokud ovšem porovnáte provozní marže obou společností tak zjistíte, že i po snížení profitu dosahuje Nokia 19,1%. Provozní marže Sony Ericssonu je přitom podle NordicWirelessWatch pouze 7,5%.

Co se Nokii opravdu daří?

Agentura Canalys před několika dny zveřejnila svou studii zaměřenou na rozšíření kapesních počítačů a chytrých telefonů pro oblast EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika). V tomto segmentu může Nokia hledat konkurenci pouze s lupou.

Výrobce odbyt Q2 2004 % podíl odbyt Q2 2003 % podíl meziroční růst %
Nokia 1351400 52,4 838650 49,5 61
HP 254300 9,9 154600 9,1 64
palmOne 200920 7,8 213700 12,6 -6
Sony Ericsson 149500 5,8 164750 9,7 -9
Medion 96150 3,7 47450 2,8 103
Ostatní 527190 20,4 276800 16,3 90
Všechny 2579460 100 1695950 100 52
Datově zaměřené
HP 254300 28,3 154600 24,6 64
palmOne 177790 19,8 211860 33,8 -16
Medion 96150 10,7 47450 7,6 103
Ostatní 370010 41,2 213610 34 73
Celkem 898250 100 627520 100 43
Hlasově zaměřené
Nokia 1351400 80,4 838650 78,5 61
Sony Ericsson 149500 8,9 164750 15,4 -9
Siemens 61490 3,7
Ostatní 118820 7,1 65030 6,1 83
Celkem 1681210 100 1068430 100 57
Zdroj:Canalys
 
Nokia ve srovnání se stejným obdobím roku 2003 značně posílila (nárůst o 61%). K tomuto úspěchu Nokii pomohlo snížení ceny 6600 a také uvedení 7610.
 
Telefonům založeným na OS Symbian věnuje Nokia hodně energie. Bývalý šéf Symbianu Colly Myers ovšem ve svém rozhovoru pro TheRegister řekl, že velkou budoucnost v chytré telefony, které dělají od všeho trochu, nevidí a podobně jako mnoho analytiků předpokládá větší komerční úspěch Javy v klasických telefonech.
 
Sám Colly Myers používá Nokii 6600, ale na otázku kolik symbianových programů mu v telefonu běží. Odpověděl: "Ani jeden."