Nokia dosáhla za druhé čtvrtletí roku 2004 o 5% nižší příjmy ve srovnání se stejným obdobím roku 2003. Finský výrobce realizoval čisté tržby v hodnotě 6 640 milionů euro (7019 milonu euro v Q2 2003). Během stejného období vytvořila společnost provozní zisk 907 milionů euro (nárůst z 818 milionů v Q2 2003).
Nokia obětovala část zisku z prodeje mobilních telefonů za účelem obnovení ztraceného tržního podílu. (viz článek Nokia – situace je vážná, nikoliv zoufalá). Přesto tvořil provozní zisk 13,7% z celkových tržeb. V roce 2002 přitom byl tento podíl o dvě procenta nižší.
Na celkovém růstu provozního zisku se ovšem divize mobilních telefonů nepodílela. Čisté tržby z prodeje mobilních telefonů klesly dokonce o 13% na 4167 milionů euro s provozním ziskem 797 milionů euro. Provozní marže u mobilních telefonů klesla z 27,2% v roce 2003 na 19,1%.
Pokles příjmů Nokia očekávala
Generální ředitel Nokie Jorma Ollila se k hospodářským výsledkům vyjádřil takto: “Podle našich předběžných průzkumů během druhého čtvrtletí 2004 pokračoval globální trh mobilních telefonů v růstu a dosáhl hranice 148 milionů prodaných kusů. S tím, jak se mobilní komunikace stávají přijatelnou variantou pro nové zákazníky, mnoho trhů jako Brazílie, Indie nebo Rusko zaznamenalo velký nárůst.“
„Nokia těžila z pozitivního rozvoje převážně na perspektivních trzích, ale na Evropu a v menší míře také US také nezapomínáme. Během druhého čtvrtletí jsme se rozhodli prodej některých produktů podpořit výhodnější cenou, abychom stabilizovali náš podíl na trhu mobilních zařízení. Naše cenová a obchodní strategie ovlivnila prodeje a provozní marže během druhého čtvrtletí.“
Nokia prodala během Q2 2004 45,4 milionu telefonů a podle průzkumů Nokie jí momentálně patří 31% mobilního trhu. Závěry společností se ovšem s průzkumy specializovaných agentur někdy rozcházejí.
„Díky důrazu na entry level (low-endové telefony – pozn. redakce) jsme upevnili svou vedoucí pozici v Latinské Americe a Číně. Do konce roku se náš tržní podíl začne stabilizovat na většině západní Evropy.“, řekl Jarmo Ollila a dodal: „Změny v cenách byly úspěšné pro stabilizaci našeho tržního podílu. Nadále budeme uplatňovat cenové strategie a naším cílem bude posílit konkurenceschopnost našeho produktového portfolia za účelem růstu marketingového podílu v oblasti kvalitních mobilních zařízení.“
Generální ředitel Nokie také předpokládá, že ziskovost společnosti se dostane během druhé poloviny roku pod další tlak.
„Očekáváme, že dopad naší cenové strategie na zisky převáží vyšší marže, kterou dosáhneme z prodeje nových produktů ve chvíli, kdy budou tvořit většinu našich prodejů během zbytku roku.“
Konkurence nespí
Klesající tržní podíl Nokie vyděsil i investory, což se projevilo poklesem hodnoty jejich akcií. Kanceláře nejznámějších analytiků jako Morgen Stanley předpovídají, že výnos akcií Nokie bude v příštích třech letech mírně klesat.
Může ovšem dlouhodobě Nokia vůbec udržet svůj podíl nad hranicí třiceti procent? Od chvíle, kdy se telefony staly designovým doplňkem a výrobci se předhánějí v jejich výbavě, je konkurenčních telefonů na trhu stále víc. Jejich vlastnosti jsou podobné a zákazníci si mezi nimi prostě rádi vybírají, aby se odlišili od ostatních. Snaha o získání 40% podílu na světovém trhu se tak jeví jako marná. Zvlástě pokud v portfoliu Nokie bude nadále chybět neutrálně vypadající klasický telefon střední třídy.
Tuto mezeru se firma pokusí již brzy zaplnit pestrobarevným modelem 3220, který by měl být zároveň nejlevnějším telefonem s podporou EDGE (Nová Nokia 3220 - Bliká, svítí, píše ve vzduchu). Jak bude 3220 úspěšná teprve uvidíme. Jeji cena se bude pohybovat okolo 250 euro (asi 8000,-).
Podle vyjádření Jarma Ollily z minulého měsíce Nokia v letošním roce uvede na trh 35 nových modelů. Například asijský Samsung jich letos na svém domácím trhu představí celkem 50. Nokii se podařilo v minulém roce prodat pouze 6% telefonů vybavených fotoaparátem. Podle Strategy Analytics dosáhl tento podíl u Samsungu 18%. Sony Ericsson dokázal prodat dokonce 30% telefonů s digitálním fotoaparátem.
V Praze se 16.července konala tisková konference společnosti Sony Ericsson, na které byly představeny nové produkty. Výrobce se bude podle vyjádření svých zástupců soustředit hlavně na tvorbu zisku. Pokud ovšem porovnáte provozní marže obou společností tak zjistíte, že i po snížení profitu dosahuje Nokia 19,1%. Provozní marže Sony Ericssonu je přitom podle NordicWirelessWatch pouze 7,5%.
Co se Nokii opravdu daří?
Agentura Canalys před několika dny zveřejnila svou studii zaměřenou na rozšíření kapesních počítačů a chytrých telefonů pro oblast EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika). V tomto segmentu může Nokia hledat konkurenci pouze s lupou.
Výrobce | odbyt Q2 2004 | % podíl | odbyt Q2 2003 | % podíl | meziroční růst % |
Nokia | 1351400 | 52,4 | 838650 | 49,5 | 61 |
HP | 254300 | 9,9 | 154600 | 9,1 | 64 |
palmOne | 200920 | 7,8 | 213700 | 12,6 | -6 |
Sony Ericsson | 149500 | 5,8 | 164750 | 9,7 | -9 |
Medion | 96150 | 3,7 | 47450 | 2,8 | 103 |
Ostatní | 527190 | 20,4 | 276800 | 16,3 | 90 |
Všechny | 2579460 | 100 | 1695950 | 100 | 52 |
Datově zaměřené | |||||
HP | 254300 | 28,3 | 154600 | 24,6 | 64 |
palmOne | 177790 | 19,8 | 211860 | 33,8 | -16 |
Medion | 96150 | 10,7 | 47450 | 7,6 | 103 |
Ostatní | 370010 | 41,2 | 213610 | 34 | 73 |
Celkem | 898250 | 100 | 627520 | 100 | 43 |
Hlasově zaměřené | |||||
Nokia | 1351400 | 80,4 | 838650 | 78,5 | 61 |
Sony Ericsson | 149500 | 8,9 | 164750 | 15,4 | -9 |
Siemens | 61490 | 3,7 | — | — | — |
Ostatní | 118820 | 7,1 | 65030 | 6,1 | 83 |
Celkem | 1681210 | 100 | 1068430 | 100 | 57 |