Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguár má špičkový mobil

aktualizováno 
Podívejte se na jeden z nejdokonalejších autotelefonů, co kdy byl vyroben. Spolupracuje s ostatní elektronikou vozu, můžete ho ovládat hlasem nebo přes velký dotykový displej. Nejen vzhled vás může přesvědčit o značce nového vozu.

Divoká šelma na kapotě, elegantní design a poslední vymoženosti techniky jsou charakteristikami nejnovějších Jaguárů. Tento pojem mezi luxusními vozy prošel výraznou omlazovací kúrou, začal vyrábět vozy určené pro širší spektrum zákazníku, které získává nejen na renomé značky, ale především dokonalostí svých produktů. Mohli jsme se o tom přesvědčit u modelu X-Type, nejmenšího vozu z nabídky. Náročnou klientelu dokáže oslovit kromě samotných jízdních vlastností i nabízeným autotelefonem, jehož parametry vycházejí ze všech požadavků na bezpečnou jízdu, snadnost obsluhy a uživatelský komfort.

Jaguar X-type V6 3.0 sport Jaguar X-type V6 3.0 sport

Výrazné linie vozu, lehce agresivní přední maska i předpoklady pro rychlou jízdu naznačují, že X-Type míří především za mladšími řidiči. Od ostatních vozů ho bezpečně poznáte již na první pohled, ať usednete za volant či jen budete kolem projíždět. Množství praktických detailů totiž osloví úplně každého. Námi testovaná verze, vyvedená v elegantní stříbrné barvě svou výbavou sice patří k vrcholu nabídky, ale od základní varianty ji odlišuje především množství luxusních prvků. Hlavní charakteristiky jsou u všech X-Typů stejné. Jízda je zážitkem nejen pro řidiče. Třílitrový motor s výkonem 172 kW, maximální točivý moment 284 Nm a především náhon na všechna čtyři kola (40 % přední – 60 % zadní náprava) dávají řízení zcela jiný rozměr. Vůz drží na silnici doslova jako přilepený i ochotně zrychluje (0-100 km/h za sedm sekund).

Jaguar X-type V6 3.0 sportZaměřme se nyní na dominantní prvek palubní desky, velký barevný dotykový displej (úhlopříčka sedm palců!!!) umístěný na středové konzoli, kousek nad řadicí pákou. Sdružuje totiž všechny ovládací prvky vozu, které přímo nesouvisí s řízením. Prostřednictvím postranních tlačítek si vybíráte mezi obsluhou autorádia (CD měniče, kazety…), klimatizace, navigačního systému a především autotelefonu. Jaguár si pochopitelně nemohl dovolit jít cestou vlastního vývoje mobilu, proto z větší části vsadil na technologii Motoroly, která se již dříve osvědčila svou spolehlivostí.

Jaguar X-type V6 3.0 sportOdklopíte-li vrchní část loketní opěrky, ukáže se vám povědomé telefonní sluchátko s třířádkovým displejem, klávesnicí a čtečkou SIM karty. Jakmile do něj z boku zasunete svoji nebo ještě lépe kopii své SIM, tak už se o něj s největší pravděpodobností nebudete mnoho zajímat. Tedy pokud zrovna nebudete chtít vést soukromý hovor, jehož obsah by nemělo zbývající osazenstvo auta slyšet. Daleko přehlednější je totiž obsluha telefonu prostřednictvím zmiňovaného dotykového displeje. Všechny jeho prvky jsou totiž velmi snadno dostupné, dostatečně velké a navržené tak, že od řízení se „odtrhnete“ jen minimálně. Přitom všechny funkce mobilu máte k dispozici.

Jaguar V6 3.0 sportPřepnete-li se do režimu telefonu, auto vás nejprve požádá o zadání PIN kódu, máte-li ho zaktivovaný. Po správném zadání plochu displeje pokryje numerická klávesnice, ikonky dvou sluchátek pro vyzvednutí/zavěšení hovoru, vstup do menu a indikátor síly přijímaného signálu. Vzhledem k tomu, že Motorola své autotelefony standardně osazuje osmiwattovými vysílacími jednotkami (pásmo 900/1800 MHz), tedy s čtyřnásobkem výkonu používaného běžnými mobily, dovoláte se z daleko většího počtu lokalit. Především v odlehlých místech zjistíte, že zatímco z X-Typu budete moci hovořit naprosto s přehledem, běžný mobil stěží najde síť operátora.

Pokud si telefonní číslo nepamatujete z hlavy, máte k dispozici, kromě paměti SIM karty (až 200 pozic), dalších 100 paměťových míst přímo v telefonu. Nejednoho uživatele pak potěší způsoby zrychlující vyhledávání požadovaného kontaktu. Nejběžnější způsob je zadání prvních písmen z jména dotyčného. K tomu je určena plnohodnotná softwarová klávesnice (písmena řazena abecedně, nikoliv jako u počítače), kdy po potvrzení volby se na displeji zobrazí všechny odpovídající záznamy. U často volaných osob pak můžete využít několika jednodušších způsobů. Pro prvních deset pozic telefonního seznamu můžete využít přímou volbu, kdy delším podržením čísla zahájíte vytáčení. To je sice vcelku užitečné, ale při řízení bezpochyby daleko více oceníte hlasové vytáčení. Až 25 telefonním číslům totiž můžete nahrát příslušný povel. Pak už jen stačí na volantu stisknout multifunkční tlačítko a vyslovit jméno dotyčného.

Jaguar X-type V6 3.0 sportPřímo z věnce volantu můžete sice velmi snadno listovat v telefonním seznamu, přijímat hovory, měnit hlasitost i obsluhovat autorádio. Většina řidičů však stejně bude radši používat dotykového displeje. Díky barevnému rozlišení jednotlivých prvků totiž leckteré úkony zvládnete jen periferním viděním.

Naopak pokud vám do vozu někdo volá, nejprve se odpojí audio, uslyšíte zvonění a na displeji uvidíte velkou hlášku „Incoming call“ s telefonním číslem popřípadě jménem volajícího. Nedocenitelné jsou dvě velké, barevně odlišené ikonky pro odmítnutí respektive přijmutí hovoru. Nemusíte totiž nad obsluhou skoro vůbec uvažovat. Krátkým pohledem zhodnotíte volajícího a snadno určíte jeho další osud. Automatické zvedání je v tomto případě zcela zbytečné. Samozřejmě že odpovědět můžete také vyzvednutím sluchátka z držáku, ale musíte před tím odklopit středovou loketní opěrku, což už vaši koncentraci na řízení zatíží daleko více. Pokud tedy nevezete průmyslového špiona nebo žárlivou manželku, doporučoval bych používat hands-free, které se mimo jiné vyznačuje i velmi kvalitním přenosem zvuku. Důležité pasáže hovoru popřípadě své osobní poznámky si můžete kdykoliv nahrát do tříminutové paměti vestavěného záznamníku.

Jaguar X-type V6 3.0 sportKapitolou sama pro sebe je psaní textových zpráv. Jakmile přijde textovka, na displeji se ukáže typická obálka nejprve přes celou obrazovku, teprve pak indikaci zajistí menší symbol. Přestože řidiče, kteří čtou SMS při čekání na křižovatce můžeme považovat za vrahy, z této skupiny je nutno vyjmout majitele X-Typu. Několikrát vychvalovaný rozměrný displej totiž umožní došlou textovku přečíst během okamžiku, a stojíte-li například na červené, neohrozíte tím ničí bezpečnost. Na rozdíl od malinkého displeje běžného mobilu totiž obsah zprávy zjistíte do tří vteřin. Přirozené zvědavosti je tedy učiněno za dost a na další křižovatce nemusíte hledat způsob, jak si došlý vzkaz dočíst.

Jaguar X-type V6 3.0 sportPozornost si zaslouží i jejich psaní. Pochopitelně už musíte někde zastavit. Zmíněná plnohodnotná klávesnice s dostatečným odstupem jednotlivých písmen umožní textovou zprávu napsat ve velmi krátkém čase a mnohem snáze než u běžného mobilu. Máte-li v dosahu své auto, takřka se vyplatí s psaním počkat do chvíle, kdy do jaguára nasednete.

Jaguar V6 3.0 sportVšechny ostatní funkce, jako například blokování či přesměrování hovorů, už musíte nastavovat prostřednictvím menu sluchátka. V zájmu co nejsnazší obsluhy základních funkcí telefonu prostřednictvím centrálního displeje se totiž Jaguár zaměřil pouze na telefonování a psaní textových zpráv, které však dotáhl takřka k dokonalosti. Subjektivně mi však připadá, že po vložení SIM karty stejně většina řidičů po sluchátku ani nesáhne. Potřebné funkce jsou totiž snadno k dispozici prostřednictvím ikonek displeje.

Jaguar X-type V6 3.0 sport

Jaguár může být na svůj nejmenší model X-Type právem hrdý. Na silnici zaujme, mnohé oko potěší ladnými křivkami a řidič ocení jeho jízdní vlastnosti. Pravdou zůstává, že udržet sportovní ambice vozu v městském provozu není zrovna snadné, ale pokud si uvědomíte potenciál třílitrového motoru, nebude vám činit problémy ani předepsaná padesátka. Samotné provedení integrovaného telefonu patří mezi to nejlepší, co v současnosti vůbec existuje.

Děkujeme společnosti Jaguar Praha za spolupráci.

Autor:




Nejčtenější

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Další z rubriky

Hlasová asistentka Amazon Alexa na HTC U11
Na hraní je asistentka v mobilu dobrá, ale prakticky je k ničemu

HTC při představení špičkového modelu U11 slibovalo, že nabídne i různá řešení hlasových asistentů. A přímo slibovalo Alexu od Amazonu. Ta se teď s drobnou...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.