Systém IPS umožní navigaci uvnitř budov.

Systém IPS umožní navigaci uvnitř budov.

Přichází „vylepšovák“ GPS. Takzvané IPS usnadní orientaci v budovách

  • 17
Navigace GPS je dnes běžnou součástí našeho života a mnoho řidičů už si bez ní cestování neumí ani představit. Velmi zajímavou novinkou ve světě navigací je systém IPS, tedy navigace uvnitř budov. Umožňuje jednodušší orientaci ve velkých objektech, jako jsou například nákupní centra nebo letiště.

Vnitřní polohový systém (IPS) je novou generací navigace, která má využití v budovách, kde klasické systémy jako americký GPS nebo ruský Glonass nemají jednoduše signál. IPS navíc není jen o zjištění polohy, pokud jste v budově, ale především o orientaci v samotných budovách. Využití tak má zejména v rozlehlých komplexech jako jsou letiště, nákupní centra nebo například nemocnice.

Fungování systému pro zjištění aktuální polohy může být založeno na několika technologiích, nejčastěji se používá wi-fi nebo bluetooth připojení. Základem pro správné fungování navigace uvnitř budov je ale především získaní mapových podkladů, které nejsou součástí standardních navigací, jako jsou například plány podzemních parkovišť nebo půdorysy nákupních center.

Uvnitř objektů jsou pak zmapovány nejen komunikace jako chodby, schodiště nebo výtahy, ale především konkrétní body zájmu. V obchodních domech to mohou být obchody, na letištích pak například místo pro odbavení nebo úschovna zavazadel.

Právě v takto velkých objektech lidé často ztrácí orientaci. Kromě volného místa na parkování je občas problém najít například také výtah z podzemních garáží. A v tom by měl pomoct nový druh navigace, který již najdeme v nových Google mapách šesté generace, u Microsoftu nebo BMW. Například bavorská automobilka ukazuje možnosti navigace uvnitř budov na příkladu svého obřího zákaznického centra BMW Welt, které je v bavorské metropoli svou rozlohou jakýmsi malým městem ve městě.

V USA je v tuto chvíli pro Google mapy zmapováno několik významných letišť a také větší obchodní domy. Jedním z prvních byla například síť prodejen nábytku IKEA. V Japonsku jsou dokonce dostupné mapové podklady i pro první muzea a galerie. Vzhledem k tomu, že snadná navigace by mohla být především pro obchodníky značnou konkurenční výhodou, lze předpokládat, že se vnitřní navigace brzy rozšíří ve velkém i do Evropy.