Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Malý iPhone může k Applu přilákat více androidistů než topmodel

  0:16aktualizováno  0:16
Čtyřpalcový iPhone SE může být pro Apple trefou do černého. Analýza prvních dnů předprodeje totiž poukázala na odlišné spotřebitelské chování, novinka je totiž pro uživatele telefonů s Androidem lákavější než špičkový iPhone 6s.

Srovnání podílů kupujících iPhonů (6s a SE) z pohledu dříve zakoupených telefonů | foto: Slice Intelligence

Dlouhé spekulace o příchodu malého iPhonu ukončil Apple v pondělí 21. března, kdy v kalifornském Cupertinu představil model SE (více zde). iPhone se čtyřpalcovým displejem uvádí na trh i navzdory současnému trendu smartphonů s pětipalcovými a většími displeji. Nicméně podle prosincového průzkumu společnosti Piper Jaffray pětina respondentů považuje právě čtyřpalcový displej za optimální.

Do karet pak Applu hraje i fakt, že novinka po hardwarové stránce ve srovnání se současnou špičkou nikterak nestrádá (více zde). Pro firmu tak může být malý iPhone trefou do černého. Naznačuje to i analýza společnosti Slice Intelligence, která dlouhodobě sleduje chování skupiny více než čtyř milionů on-line nakupujících. Analytici společnosti se tak zaměřili na předobjednávky iPhonu SE uskutečněné v USA mezi 24. a 27. březnem.

Fotogalerie

Zjistili například, že ve srovnání s iPhonem 6 je počet přijatých předobjednávek malého iPhonu doslova mizivý. Dosáhl totiž jen tří procent předobjednávek předloňského topmodelu, modelu 6s se ve srovnání s ním podařilo v předobjednávkách dostat na 54 procent.

Je však nutné zmínit, že iPhone 6 byl zcela novým modelem. Oproti předchozímu iPhonu 5s nepřinesl jen hardwarové změny, ale i nový vzhled. Za vysokým počtem předobjednávek pak stojí fakt, že mnozí uživatelé iPhonů s obměnou starších modelů vyčkávají právě na představení zcela nových modelů. Tedy těch bez přízviska „s“, které přinášejí spíše drobná vylepšení.

Srovnání aktuálních a dřívějších dat analytické společnosti tak poukázalo především na odlišné rozložení cílových skupin. Téměř polovinu všech kupujících (48,7 %) iPhonu SE totiž tvoří uživatelé, kteří v předchozích dvou letech neuskutečnili žádnou on-line objednávku nového telefonu. Čtyřpalcová novinka Applu tak oproti modelu 6s ve skupině uživatelů, kteří na změnu telefonu příliš nespěchají, dosáhla vyššího procentního podílu než v případě vrcholného iPhonu. V jeho případě činil její podíl na předobjednávkách jen 40,4 procenta.

Zajímavější pro Apple je však podíl kupujících z řad dosavadních uživatelů telefonů s konkurenčním systémem Android. Podíl jejich objednávek se totiž oproti špičkovému modelu 6s zvýšil. Zatímco v případě iPhonu 6s na přeběhlíky z konkurenčního systému připadalo jen zhruba deset procent všech on-line předobjednávek, tak u iPhonu SE jejich podíl narostl na 15,9 procenta.

Příliš zajímavá není novinka pro skupinu uživatelů, kteří v posledních dvou letech uskutečnili předobjednávku některého z iPhonů. Na tu totiž ze všech předobjednávek iPhonu SE připadá jen 35,4 %. V tomto ohledu tak Apple zaznamenal větší úspěch s iPhonem 6s, v jehož případě na stejnou skupinu kupujících připadala téměř polovina (49,3 %) předobjednávek.

Malý iPhone zaujal starší a méně vzdělané uživatele

Podle společnosti Slice Intelligence pak menší iPhone oslovil více starších uživatelů, než je u Applu obvyklé. Více než pětina kupujících (20,9 %) je totiž ve věku 45 až 54 let, tedy o zhruba tři procentní body více než v případě vrcholného modelu. Ten oslovil naopak více uživatelů ve věku 35 až 44 let (22,4 % oproti 18,6 %).

Věková skupina 25 až 34 let vykazuje téměř stejné podíly - 28,1 % a 27 % ve prospěch iPhonu 6s. Uživatele ve věku 18 až 24 let pak více oslovila čerstvá novinka (8,6 % oproti 6,2 %).

Fotogalerie

Z pohledu dosaženého vzdělání dávají menšímu modelu přednost spíše uživatelé se středním a nižším vzděláním, lidé s vysokoškolským vzděláním upřednostňují naopak vrcholný model. I v tomto ohledu se tak novinka vzdaluje od obvyklého průměru Applu. Většina uživatelů, kteří uskutečnili předobjednávku některého z iPhonů, má pomaturitní či bakalářské vzdělání.

Většina kupujících je mužského pohlaví (69 %) a nic na tom nemění ani model SE s výrazně menším displejem, než je současný standard. I přes jeho pouze čtyřpalcovou úhlopříčku jsou za 77 procenty předobjednávek muži. To však neznamená, že stejné procento se stane i přímými uživateli. Některé iPhony SE, které předobjednají muži, totiž pravděpodobně skončí v rukou jejich manželek či přítelkyň.

Autor:




Nejčtenější

LeEco Le 2
Nejlepší poměr ceny a výkonu? Jen naoko. Rychlý test LeEco Le 2

Model LeEco Le 2 se snaží zaujmout nízkou cenou, ale zároveň se tváří jako hodně dobře vybavený smartphone. Zde ovšem najdete hlavně dobrý příklad toho, že...  celý článek

iPhony si žena přilepila na tělo a zakryla vrstvami oblečení.
Ve vedru měla tlustý svetr. Pašovala pod ním 102 iPhonů

Celkem 102 iPhonů a 15 hodinek Tissot se pokusila propašovat žena z Hongkongu do Číny. Přilepila si je okolo těla a zakryla oblečením, ale dopadli ji při celní...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S9 má mít stejný displej jako S8, ale s integrovanou čtečkou

Podle nových zpráv si příští generace špičkových samsungů ponechají displeje se stejným rozlišením a stejným tvarem jako u současných modelů.  celý článek

Ilustrační snímek
Někdo pašuje mobily do vězení. Vězni si fotí selfíčka na Facebook

Novozélandská vězeňská služba se snaží rozplést pro ni neobvyklý případ. Do věznice v Aucklandu totiž někdo i přes všechna obvyklá bezpečnostní opatření...  celý článek

iPhone 7
Dvě třetiny všech vyrobených iPhonů jsou stále v provozu

Do konce letošního března Apple za skoro 10 let vyrobil 1,163 miliardy iPhonů. Podle analytické společnosti Newzoo jich bylo v letošním dubnu stále v provozu...  celý článek

Další z rubriky

Apple získal patent na čtečku otisků prstů ve vypínacím tlačítku.
Apple si patentoval čtečku otisků ve vypínacím tlačítku, Sony už ji má

U chystaného iPhonu 8 (iPhonu X) se stále spekuluje o umístění čtečky otisků přímo do displeje. Senzor však možná najde místo jinde - ve vypínacím tlačítku.  celý článek

iPhone 7
Dvě třetiny všech vyrobených iPhonů jsou stále v provozu

Do konce letošního března Apple za skoro 10 let vyrobil 1,163 miliardy iPhonů. Podle analytické společnosti Newzoo jich bylo v letošním dubnu stále v provozu...  celý článek

iPhone
Měli jste první iPhone, který se v Česku neprodával?

Konkurence si z něj nedělala vrásky, výrobci si tehdy byli možná až příliš jistí svou tržní pozicí. iPhone, jehož prodej začal 29. 6. 2007 a letos se dočká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.