Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tečka na konci věty působí nedůvěryhodně. Alespoň v SMS

  10:27aktualizováno  10:27
Pokud u vás často dochází k nedorozumění, když si s někým píšete, může být na vině dodržování pravidel pravopisu. K těmto závěrům došla studie z Birminghamské univerzity, která zjistila, že přítomnost tečky na konci zprávy působí neupřímně.

Takhle prý tedy ne. Odpověď „Jasně.“ je vnímána nedůvěryhodně, bez tečky je to lepší | foto: Celia Klin

Elektronická komunikace je dnes všudypřítomná a zejména mladí lidé ji již kolikrát využívají častěji než tu „běžnou“ - podle průzkumu z Pew Research Center z roku 2012 jsou hlavně SMS nejčastější formou udržování kontaktu s vrstevníky u amerických teenagerů. Zatímco pouze 35 % z nich uvedlo, že se stýká každodenně s kamarády mimo školu, textových zpráv využívá hned 63 %.

Čistě textová komunikace s sebou přitom přináší řadu úskalí. Zatímco tváří v tvář spoléháme na řadu vodítek, ať už se jedná o tón hlasu, mimiku nebo postoj těla, při psaní nám tyto informace chybí. Často pak můžeme být svědky nejrůznějších nedorozumění a problémů v komunikaci - zejména sarkastická poznámka se často třeba v internetových diskuzích nemusí setkat s pochopením.

Nicméně i zde existuje řada možností, kterými se dá upřesnit význam našeho sdělení. Kromě smajlíků či emoji, což jsou ty více zjevné způsoby, jak chybějící vodítka nahradit, vykazuje textová komunikace také velmi nenápadná pravidla, kdy i malá změna ve způsobu, jakým větu napíšeme, může změnit celkové vyznění. Výzkumníci zjistili, že pouhá přítomnost či absence tečky na konci zprávy ovlivní, jak ji člověk vnímá.

Studenti, kteří se výzkumu zúčastnili, totiž hodnotili ukázkové SMS jako méně upřímné, když končily tečkou. Jednalo se přitom o jednoslovné kladné odpovědi, ne tedy delší věty. Šlo například o otázku: „Dave mi dal lístky, co měl navíc. Půjdeš se mnou?“ Odpověď „Jasně.“ pak prý působila neupřímně, zatímco „Jasně“ na tom bylo lépe. Zajímavé přitom je, že když byly stejné zprávy vyobrazeny jako ručně napsané na papíru, žádný rozdíl v hodnocení se neprojevil.

Jedna z autorek Celie Klinová navíc v navazujícím výzkumu zjistila, že vykřičník působí opačně, sdělení pak působí jako upřímnější. „To není překvapivé, ale podporuje to naše tvrzení,“ myslí si. „Interpunkce je při psaní SMS využívána pro komunikaci emocí a jiných komplexních informací, a je tak i chápána příjemcem.“

Zdá se tedy, že chcete-li se vyhnout osočení z neupřímnosti či ze lži, bude lepší na poslední tečku v SMS příště zapomenout.



Témata: pravopis


Nejčtenější

Ilustrační snímek
Neberte nám SMS bránu, spílají zákazníci. Operátoři ji považují za přežitek

V minulosti zákazníkům ušetřily nemalé částky, v době neomezených tarifů ovšem pozbývají smysl - výhoda SMS bran spočívala v zasílání bezplatných textovek....  celý článek

Uživatelské rozhraní systému Fuchsia od Googlu
Tajemný systém Fuchsia od Googlu se poprvé ukazuje

Není tajemstvím, že Google již nějakou dobu pracuje na zcela novém operačním systému s označením Fuchsia. V minulých dnech se objevily první ukázky...  celý článek

Samsung Z4
Stane se Samsung novým Applem? Jeho systém Tizen má být celosvětový

Samsung se pomalými krůčky snaží prosadit vlastní systém Tizen i u chytrých telefonů. Podle nového vyjádření bychom se jich mohli dočkat v globálním měřítku.  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S8 už se prodalo přes pět milionu kusů. Na iPhony přesto nemá

Samsung Galaxy S8 se prodává dobře. Za necelý měsíc si už našel přes pět milionů zákazníků, ale na rekordní iPhony přesto nemá.   celý článek

HTC U Ultra Sapphire edition. Smartphone s tvrdším sklem přes displej nenajdete
HTC boduje. Displej safírového U Ultra jen tak nepoškrábete

Špičkové HTC U Ultra je k dostání i ve speciální verzi, u níž obří displej překrývá safírové sklo. Youtuber proslulý četnými crashtesty zjišťoval, zda je...  celý článek

Subaru Outback 2.0D WG TREND
Subaru Outback 2.0D WG TREND

r.v. 2009, naj. 170 000 km, diesel
199 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.