Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Internet už má doma většina Čechů

  12:58aktualizováno  12:58
Podle údajů Sdružení pro internetový rozvoj a Českého statistického úřadu má internetové připojení 7,3 milionu Čechů starších deseti let. Za posledních deset let se počet českých domácností s přístupem k internetu více než zdvojnásobil. Přípojku má nyní 76 % domácností, ve firemním sektoru pak 98 % společností.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Rozvoj internetu v Česku pro koncové zákazníky zpočátku brzdila nízká rychlost a vysoká cena. Zlom přišel na přelomu tisíciletí, kdy tehdejší dominantní poskytovatel připojení SPT Telecom po nátlaku veřejnosti přišel s levnějším internetovým tarifem (více se dočtete zde), ceny za internetové připojení v roce 1999 si můžete připomenout například zde. Zhruba na přelomu tisíciletí se začalo rozvíjet také obchodování na síti.

Postupně začali internet poskytovat i alternativní telefonní operátoři, kabelové televize i provozovatelé mobilních sítí. Možností, jak se připojit k síti, je nyní celá řada, čemuž odpovídá rostoucí obec uživatelů. Většina Čechů (téměř sedm milionů) se v současnosti k internetu připojuje stále přes počítač, mobil jich pro přístup využívá 3,5 milionu a 1,6 milionu si prohlíží weby přes tablet.

Nejvyšší rychlost internetových přípojek pro koncové uživatele se za posledních 20 let zvýšila pěttisíckrát. Zatímco v roce 1998 nabízel SPT Telecom digitální přípojku euroISDN s rychlostí 64 Kbit/s (více o euroISDN se dočtete zde), tak nyní stejný operátor, ovšem dnes s názvem O2 Czech Republic, nabízí prostřednictvím technologie xDSL rychlost až 80 Mbit/s (více zde). Konkurenční kabelová firma UPC má v nabídce připojení o rychlosti až 400 Mbit/s.

V roce 2015 tvořil objem internetové ekonomiky 188 miliard korun, což bylo o 15 % více než v roce 2011. Na českém HDP se tak podílela 4,1 %. Největší část internetové ekonomiky tvořil sektor informačních a komunikačních technologií s přidanou hodnotou 175,3 miliardy korun, elektronické obchodování přispělo 11 miliardami a informační a mediální sektor 1,75 dodal miliardy korun. Loni internetové obchody utržily 98 miliard korun, což je meziroční růst o 21 procent.

Internetová služba World Wide Web vznikla původně jako prostředek ke sdílení vědeckých informací. Poté, co se v 90. letech internet více rozšířil i mimo akademickou sféru, dokázal zásadně změnit způsob, jakým pracují a baví se stovky milionů lidí po celém světě. První československá instituce, České vysoké učení technické, se k internetu oficiálně připojila před 25 lety, 13. února 1992.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Neberte nám SMS bránu, spílají zákazníci. Operátoři ji považují za přežitek

V minulosti zákazníkům ušetřily nemalé částky, v době neomezených tarifů ovšem pozbývají smysl - výhoda SMS bran spočívala v zasílání bezplatných textovek....  celý článek

Uživatelské rozhraní systému Fuchsia od Googlu
Tajemný systém Fuchsia od Googlu se poprvé ukazuje

Není tajemstvím, že Google již nějakou dobu pracuje na zcela novém operačním systému s označením Fuchsia. V minulých dnech se objevily první ukázky...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S8 už se prodalo přes pět milionu kusů. Na iPhony přesto nemá

Samsung Galaxy S8 se prodává dobře. Za necelý měsíc si už našel přes pět milionů zákazníků, ale na rekordní iPhony přesto nemá.   celý článek

Otevření značkového obchodu Huawei v Praze na Národní třídě
Huawei rozjíždí, co jiní vzdali. Otvírá vlastní prodejnu s mobily

Čínskému Huawei se v posledních letech daří a platí to i pro český trh. I proto firma rozšiřuje své aktivity a investuje, což se projevilo i otevřením první...  celý článek

Nokia 6
Nokia 6 pro Evropu bude mít menší paměť, zato pořídí lepší „selfíčka“

Jedním z klíčových modelů očekávaného návratu značky Nokia je model 6. Ten byl představen v rámci veletrhu MWC únoru a pro čínský trh už v lednu. Na evropské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.