V tomto článku si uvedeme základní údaje o pravděpodobně nejstarším satelitním komunikačním sytému určenému pro veřejnost. Slovo vyšší se v nadpisu objevuje kvůli oběžné dráze INMARSATU - ta je 35 786 km (geostacionární oběžná dráha -GEO) naproti tomu výška Iridia je 780 km (nízká oběžná dráha -LEO)
Název INMARSAT je složen z počátečních písmen International Maritime Satellite Organization.
Už roce 1979 bylo možné využívat jeho služeb v námořní oblasti - možnost dovolání se pomoci , možnost řízení námořní dopravy atd. Do současnosti se pole jeho působnosti rozšířilo i na pozemní, mobilní a leteckou komunikaci.
Architektura systému INMARSAT
Systém INMARSAT tvoří čtyři základní části:
- Kosmický segment - tvoří jej 4 satelity plus několik záložních, každý sleduje určitou oblast (viz obr.1) a má přiděleno tzv. směrové číslo
Společnost INMARSAT používá své vlastní satelity, které pokrývají Zemi s výjimkou pólů.
Oceánský Region |
SATELIT |
ZÁLOŽNÍ SATELITY |
Kód regionu |
Směrové číslo |
Atlantský západní |
Inmarsat-3 F4 (54W) |
Inmarsat-2 F2 (98W) Inmarsat-3 F2 (15,5W) |
AOR-W |
874 |
Atlantský východní |
Inmarsat-3 F2 (15,5W) |
Inmarsat-3 F5 (25E) Inmarsat-3 F4 (54W) |
AOR-E |
871 |
Indický region |
Inmarsat-3 F1 (64W) |
Inmarsat-2 F3 (65E) |
IOR |
873 |
Tichomořský region |
Inmarsat-3 F3 (178W) |
Inmarsat-2 F1 (179E) |
POR |
872 |
Tab. 1 - rozdělení regionů
Obrázek A - družice INMARSAT
- Stanice LES (Land Earth Station) - pevná pozemní stanice tvořící rozhraní s veřejnou telefonní a datovou sítí . LES též slouží k řízení a evidování provozu i jako energetická podpora.
- Stanice MES (Mobile Earth Station) - pohyblivá pozemní stanice - to jen ten kufřík co si s sebou vozí K. Loprais na rallye Paříž-Dakar
- Stanice koordinace provozu sítě NCS (Network Control Centre) - plní fci monitorování a kontroly funkcí sítě, řídí jednotlivá spojení. Spojení probíhá vždy přes LES, přes kterou se lze připojit do veřejných telefonních nebo datových sítí PSTN, PSDN nebo k jiné MES (k jinému kufříku :-)
Jak jste si v tabulce všimli, používají se dva druhy satelitů a to INMARSAT-2, vypouštěné
v letech 1990-92.
- každý z nich je schopen spojit 250 hovorů služby INMARSAT-A (viz dále)
- startovní váha 1300 kg
- jmenovitý výkon 1 200 W
- efektivní isotropní vyzářený výkon EIRP 39 dBW
- pracují v pásmu 1,6 ghz - uplink, 1,5 Ghz - downlik (L-pásmo) při komunikaci s LES v pásmu 6,4 GHz a 3,6 GHz (C-pásmo)
a INMARSAT-3, vypouštěné na oběžnou dráhu v letech1996-98
- startovní váha 2066 kg
- efektivní isotropní vyzářený výkon EIRP 46 dBW
- komunikace také v L a C pásmu
Ohromnou výhodou INMARSATu-3 je jeho schopnost koncentrovat svůj výkon jen na určitou oblast v rámci svého pokrytí . Výsledné pokrytí vypadá tedy takto :
Obrázek B - pokrytí jednotlivými satelity
(světle modrá barva označuje pokrití služýbou Inmarsat mini-M, viz dále)
V současnosti je na světě přes 150 000 koncových zařízení využívajících systém Inmarsat. Tyto služby lze využívat přes nezávislé providery nabízející různých rozsah hlasových i datových služeb :
INMARSAT nabízí velké množství služeb pro pozemní, námořní nebo letecké účely. Mezi pozemní mobilní služby patří tyto :
IMARSAT-A
IMARSAT-B
IMARSAT-C
IMARSAT-M
IMARSAT mini-M
Zmíníme se i o službě INMARSAT-E, která je užitečná v případě že ztroskotáte
na moři ;-)
Začneme novinkou mezi pozemními mobilními službami v rámci INMARSATU a tím je INMARSAT mini-M
INMARSAT mini-M
je digitální technologie která začala nabízet své služby v roce 1997. Používá k funci satelity nové generace INMARSAT 3. Je možný přenos hlasu, dat, faxu a to při pokrytí 98 % pevniny s výjimkou pólů
Základní údaje o terminálu :
- frekvenční pásmo vysílače 1525.0 - 1559.0 MHz
- frekvenční pásmo přijímače 1626.5 - 1660.5 MHz.
- SIM karta ISO-7816 (jako GSM)
- váha cca 2kg
- až 2,5 h hovorového času
- 50 hodin v pohotovostním režimu
- 50 minut datových přenosů
- spotřeba v pohotovostním režimu 370 mW, při hovoru 8 W, při dat. přenosech 20 W
- data, fax 2,4kbit/s
- přesměrování hovorů
- identifikace příchozího hovoru
- možnost napájení z cigaretového napáječe
- pracovní rozsah teploty
Cena se pohybuje od 3000 $, je možné si koupit telefon i v provedení do vozidla nebo lodě. Minuta mezinárodního hovoru vyjde na cca 2.70 $
Obrázek C - terminál NERAâ WorldPhone pro Inmarsat mini-M
INMARSAT - A
je zatím nejrozšířenější službou v rámci INMARSATU. Je to analogový mobilní systém, jehož terminály pracují v L-pásmu.
Základní údaje o terminálu :
- frekvenční pásmo vysílače 1636.5 - 1645 MHz
- frekvenční pásmo přijímače 1535.0 - 1543.5 MHz
- obousměrná hlasová komunikace
- fax, telex, e-mail
- datová komunikace 9,6 kbit/s
- možnost služby HSD (High Speed Data) - 64 kbit/s
- vyhovuje požadavkům GMDSS (Globální námořní nouzový a bezpečnostní systém) - vysílání nouzového signálu, obsahujícího značku stanice a okamžitou polohu do záchranného koordinačního centra.
- pokrytí celosvětové s výjimkou pólů
- pracovní rozsah teploty -35°C 55°C
- spotřeba 100 W při vysílání , 70 W v pohotovostním režimu
- napájení 85 - 260 VAC, 47 - 440Hz, 12 nebo 24 VDC ,100 - 375 VDC
- částečná vodotěsnost (snese 10cm srážek za hodinu)
Systém INMARSAT-A obdržel certifikát od Mezinárodní námořní organizace (IMO) za splnění požadavků tzv. Globálního námořního nouzového a bezpečnostního systému (GMDSS)
Váha terminálu INMARSAT-A se pohybuje mezi 20-50kg (novější modely kolem 20 kg) a dá se přepravovat v jednom či dvou přenosných pouzdrech. Obsahuje parabolickou anténu o průměru cca 1m
Použití nachází INMARSAT-A zejména v námořnictví, nejdete ho
téměř na 18 000 lodí od velkých supertankerů až po malé rybářské bárky.
INMARSAT-A je též používán i na pevnině, hodně novináři, nebo jako zajištěni
komunikace při rallye Paříž-Dakar
Obrázek D - terminál Inmarsat-A
INMARSAT - B
spustil své služby v roce 1993 a je považován za nástupce velmi úspěšného ho systému INMARSAT-A. Na rozdíl od něj se již jedná o digitální technologii, lépe využívající vyzářený výkon satelitu a používanou šířku pásma.
Mobilní terminál INMARSAT-B poskytuje tyto druhy komunikace:
- hlasová komunikace
- faximilní služby, telex, e-mail
- datová komunikace 9,6 kbit/s, 56 kbit/s, 64 kbit/s
- vyhovuje požadavkům GMDSS
Terminál INMARSAT-B je jen o málo větší než videorekordér,
anténa má průměr 80cm .
Nabízené služby by měli být levnější než u INMARSAT-A. Použití nachází na
moři i na pevnině, používají jej např. mírové ozbrojené síly nebo novináři
INMARSAT - C
byl zpuštěný v roce 1991, jedná digitální systém poskytující obousměrnou datovou a textovou komunikaci určenou zejména pro námořní, kamionovou a leteckou dopravu po celém světě
poskytované služby a parametry terminálu:
- datová komunikace X.25
- posílání (příjem) zpráv maximální délky 32 kB
- přenosová rychlost 600 bit/s
- někteří poskytovatelé nabízejí E-mail
- vyhovuje požadavkům GMDSS
- telefonní dial-up modem
- potvrzení přijetí či nepřijetí zprávy
- fax z lodě na pevninu
- telexová komunikace
- vysílání v rozsahu 1626,5 - 1645,5 MHz
- příjem v rozsahu 1530 - 1545 MHz
Pomocí INMARSATu-C lze též získávat údaje o poloze pohybujícího se objektu (loď, letadlo, vozidlo), terminál může být integrován společně s navigačním systémem (GPS, ,Glonass, Decca, Loran-C) od kterého získává údaje o své poloze a ty potom vysílá na určené místo buď v pravidelných intervalech, nebo na vyžádání.
Terminály INMARSAT-C jsou schopny přijímat tzv. multiadresové zprávy, známé pod zkratkou EGC (Enhanced Group Calls). V praxi to znamená, že zpráva (např. varování) je opatřena záhlavím označujícím určitou oblast nebo jen jednotlivé terminály a na těchto místech je zpráva přijata. EGC lze posílat v různých jazycích a abecedách. Dva hlavní tipy EGC jsou následující:
- tzv. SafetyNET - obsahují bezpečnostní informace
- tzv. FleetNET - poskytující různé informace např. počasí, sport, stav silnic atd.
Váha terminálu se pohybuje mezi 3-4 kg, velikostí nepřesahuje běžný laptop, k dispozici je malá všesměrová anténa i větší směrová určená pro pevnou instalaci na vozidlo nebo plavidlo. Od roku 1997 jsou k dispozici menší a levnější terminály služby označované jako a INMARSAT-C3.
Existuje přes 100 různých modelů terminálů pro INMARSAT-C od celkem 40 výrobců, takže případný zájemce si určitě vybere.
Použití nachází INMARSAT-C všude tam, kde je zapotřebí posílání a příjem zpráv, tedy např. v mezinárodní dopravě kde lze takto vyměňovat informace mezi vozidlem a centrálou. INMARSAT-C je také používán pro dálkové monitorování a sběr dat (hladiny řek, kontrola ropovodů atd.) Většina terminálů má rozhraní k připojení s PC.
Obrázek E-sestava pro Inmarsat C
INMARSAT-M
předchůdce mini-M byl zaveden v roce 1993 a nabízí:
- digitální telefonování
- přenos dat 2,4kbit/s
- faximilní služby
Inmarsat-M není navržen pro začlenění do GMDSS.
Obrázek F - ukázka terminálu pro Inmarsat-M
A teď něco pro námořníky :-)
INMARSAT-E
Systém Inmarsat-E (E - Emergency - stav nouze) nabízí celosvětovou výstražnou službu určenou pro námořní dopravu.
Nouzový signál vyslaný z terminálu označovaného zkratkou EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) je přes satelity INMARSATU přijat v každém oceánském regionu dvěma (zálohování) pobřežními stanicemi nazývaných zkratkou CES (Coast Earth Station). Přijatá zpráva je okamžitě přesměrována pomocí protokolu X.25 do Námořního záchranného koordinačního centra MRCC které zahájí záchranou akci. Celý tento přenos trvá max. 5 minut, běžná však do kolem 2 minut.
EPIRB spolupracuje s GPS a jeho aktivace je možná 3 způsoby:
- dálkově
- ručně spínačem (nezapomenout vzít s sebou do záchranného člunu :-)
- automaticky při ponoření do vody
Od srpna 1993 je zařízení EPIRB požadováno Mezinárodní námořní organizací IMO pro plavidla o výtlaku větším než 300 tun a pro všechny lodě přepravující osoby. Instalace na menší plavidla záleží na dobré vůli majitele.
Po instalaci je vždy nutné nahlásit údaje o plavidle na kterém se EPIRB nachází společnosti INMARSAT
Váha zařízení se pohybuje kolem 5 kg, rozměry 50 x 70cm
Seznam poskytovatelů služeb INMARSATu
ZEMĚ |
OPERÁTOR |
jméno LES/ nabízené služby |
Kontakt na zákaznický servis |
Australie | Telstra | Perth A,B,C,m,M |
Tel: +61 7 5490 9090 Fax: +61 7 5490 9094 Telex: +71 22432 Email: CustSvc@QCIEMSR1.Telstra.com.au |
Brazílie | Embratel | Tangua A,C |
Mr Pedro Gama Tel: +55 21 519 8669 Fax: +55 21233 8572 Email: pgama@embratel.com.br |
Brunei | DST Communications | Brunei B,M |
Mr Poi Yin Foo Tel: +673 2 338 888 Fax: +673 2 338 371 Email: poidsti@brunet.bn |
Canada | Stratos Mobile Networks | Staten Island / Niles Canyon / Laurentides / Beijing A,B,C,M,m Gnangara A,B,E,m,M |
Tel: +1 709 748 4226 Fax: +1 709 748 4320 Telex: +21 0192 1524 Email: support@stratos.ca |
China | Beijing Marine | Tel: +86 10 6529 3692 Fax: +86 10 6421 3509 Telex: +85 22462 Email: mcninm@public.bta.net.cn |
|
China | Cable & Wireless HKT | Cape D'Aguilar A,B,M |
Michael Fung Tel: +852 2888 2939 Fax: +852 2366 0059 Telex: +802 83111 Email: michael.sl.fung@cwhkt.com |
Egypt | National Telecom | Maadi A |
Tel: +202 777 566 Fax: +202 777 658 Telex: +91 92100 Email: maadies@idsc.gove.eg |
France | France Telecom | Pleumeur Bodou / Aussaguel A,B,C,m,M |
Tel: +33 5 56 22 32 21 Fax: +33 5 56 22 32 01 Telex: +42 560078 Email:arcachon.spinmarsat@francetelecom.fr |
Germany | T-Mobil | Raisting A,B,C,E,m,M |
Tel: +49 228 936 6511 Fax: +49 228 936 6539 Telex: +41 885269 dtm d Email: inmarsat@t-mobil.de |
Greece | OTE SA | Thermopylae A,B,C,m,M |
Tel: +30 1 611 8100/7751 Fax: +30 1 682 6499 or +30 1 806 3999 Telex: +601 219797 Email: ap125480@ote.gr |
India | VSNL | Arvi A,B,C,m,M |
Tel: +91 22 262 4020 x.2330 Fax: +91 22 261 9449 Telex: +81 1182429 Email: nsiva@bom2.vsnl.net.in |
Indonesia | Indosat | Jatiluhur B,m,M |
Tel: +62 21 384 8310 Fax: +62 21 386 5651 Telex:+73 46274 Email: osb@indosat.co.id |
Iran | Telecom Co of Iran | Boumehen A,C |
Tel: +98 21 869 095 Fax: +98 21 867020 |
Italy | Telecom Italia | Fucino A,B,C,m,M |
Tel: +39 06 3688 0397 Fax: +39 06 3687 2429 Email: stefano.malatesta@telecomitalia.it |
Japan | KDD | Yamaguchi A,B,C,m,M |
Tel: +81 3 3345 3116 Fax: +81 3 3275 4430 Email: inmarsat@kdd.co.jp |
Korea | KTA | Kumsan A,B,C,m,M | Tel: +82 342 727 1955 Fax: +82 342 727 1959 Email: yongju@kt.co.kr |
Malaysia | Telekom Malaysia | Kuantan A,B,m,M |
Tel: +60 3 731 7822 Fax: +60 3 731 7899 Email: Mobility@telekom.com.my |
Netherlands | Station 12 | Burum A,B,C,D,m,M |
Tel: +31 255 545 111 Fax: +31 255 545 100 Telex:+44 41400 Email: station12@wxs.nl |
Norway | Telenor Satellite Services (Eik Global Communications) |
Eik / Netley A,B,C,m,M |
Mr Ketil Sandvei Tel: +47 22 77 99 00 Fax: +47 22 77 71 78 Telex: +56 72666 Email: Customer-support@in.eik.com or mobiq@oslo.satellite.telenor.no |
Poland | Polish Telecom | Psary A,B,C,m,M |
Tel: +48 22 620 3887 Fax: +48 22 826 3665 Telex: |
Portugal | CP Radio Marconi | Sintra C |
Tel: +351 1 500 7650 Fax: +351 1 500 5897/5219 |
Russia | Far Eastern Shipping Company | Nakhodka A |
Tel: +7 4232 521137 Fax: +7 504 91 53336 Email: iscc@fesco.ru |
Russia | Morsviasputnik | B,m,M | Tel: +7 095 795 3209/3217 Fax: +7 095 967 1852/3001 |
Saudi Arabia | Ministry of PTT | Jeddah A |
Tel: +966 1 452 6809 Fax: +966 1 452 6552 |
Singapore | Singapore Telecom | Sentosa A,B,m,M |
Tel: +65 481 6231 Fax: +65 481 8050 Telex: +87 34842 Email: sentosa%imir%st@singtel.com |
Turkey | Turk Telekom | Ata A,C |
Tel: +90 312 313 1579 Fax: +90 312 3131597 Email: nilgun.cakimci@telekom.gov.tr |
Thailand | C.A.T. | Nonthaburi B,C,M |
Tel: +66 2 573 2828 Fax: +66 2 574 6053 Email: analyse@cat.or.th |
UK | British Telecom | Goonhilly / Netley A,B,C,m,M |
Tel: 01278 772 342 Fax: 01278 772 222 Email: customer.services@satmail.bt.com |
Ukraine | UKRSPACE | Odessa A |
Tel: +380 442 418 472 Fax: +380 442 418 473 Email: yuri@ukrspace.nsau.kiev.ua |
UAE | ETISALAT | Towi Al Saman B,M |
Tel: +971 6 822 566 Fax: +971 6 823 502 |
USA | COMSAT Mobile Communications |
Santa Paula / Southbury / Anatolia
/ COMSAT Eurasia A,B,C,m,M |
Tel: +1 301 214 3100 Fax: +1 301 214 7284 Telex: +232 29717 Email: cmc.customersupport@comsat.com |
Stav k 20. červnu 1999
Vysvětlivky:
A: Inmarsat-A
B: Inmarsat-B
C: Inmarsat-C
E: Inmarsat-E
M: Inmarsat-M
m: Inmarsat mini-M phone