Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

INMARSAT

aktualizováno 
V tomto článku si uvedeme základní údaje o pravděpodobně nejstarším satelitním komunikačním sytému určenému pro veřejnost.

V tomto článku si uvedeme základní údaje o pravděpodobně nejstarším satelitním komunikačním sytému určenému pro veřejnost. Slovo vyšší se v nadpisu objevuje kvůli oběžné dráze INMARSATU - ta je 35 786 km (geostacionární oběžná dráha -GEO) naproti tomu výška Iridia je 780 km (nízká oběžná dráha -LEO)

Název INMARSAT je složen z počátečních písmen International Maritime Satellite Organization.

Už roce 1979 bylo možné využívat jeho služeb v námořní oblasti - možnost dovolání se pomoci , možnost řízení námořní dopravy atd. Do současnosti se pole jeho působnosti rozšířilo i na pozemní, mobilní a leteckou komunikaci.

 

Architektura systému INMARSAT

Systém INMARSAT tvoří čtyři základní části:

  • Kosmický segment - tvoří jej 4 satelity plus několik záložních, každý sleduje určitou oblast (viz obr.1) a má přiděleno tzv. směrové číslo

Společnost INMARSAT používá své vlastní satelity, které pokrývají Zemi s výjimkou pólů.

 

Oceánský Region

SATELIT

ZÁLOŽNÍ SATELITY

Kód regionu

Směrové číslo

Atlantský západní

Inmarsat-3 F4 (54W)

Inmarsat-2 F2 (98W)

Inmarsat-3 F2 (15,5W)

AOR-W

874

Atlantský východní

Inmarsat-3 F2

(15,5W)

Inmarsat-3 F5 (25E)

Inmarsat-3 F4 (54W)

AOR-E

871

Indický region

Inmarsat-3 F1 (64W)

Inmarsat-2 F3 (65E)

IOR

873

Tichomořský region

Inmarsat-3 F3 (178W)

Inmarsat-2 F1 (179E)

POR

872

Tab. 1 - rozdělení regionů

 

Obr1.gif (2569 bytes)

Obrázek A - družice INMARSAT

 

  • Stanice LES (Land Earth Station) - pevná pozemní stanice tvořící rozhraní s veřejnou telefonní a datovou sítí . LES též slouží k řízení a evidování provozu i jako energetická podpora.
  • Stanice MES (Mobile Earth Station) - pohyblivá pozemní stanice - to jen ten kufřík co si s sebou vozí K. Loprais na rallye Paříž-Dakar
  • Stanice koordinace provozu sítě NCS (Network Control Centre) - plní fci monitorování a kontroly funkcí sítě, řídí jednotlivá spojení. Spojení probíhá vždy přes LES, přes kterou se lze připojit do veřejných telefonních nebo datových sítí PSTN, PSDN nebo k jiné MES (k jinému kufříku :-)



Jak jste si v tabulce všimli, používají se dva druhy satelitů a to INMARSAT-2, vypouštěné v letech 1990-92.

  • každý z nich je schopen spojit 250 hovorů služby INMARSAT-A (viz dále)
  • startovní váha 1300 kg
  • jmenovitý výkon 1 200 W
  • efektivní isotropní vyzářený výkon EIRP 39 dBW
  • pracují v pásmu 1,6 ghz - uplink, 1,5 Ghz - downlik (L-pásmo) při komunikaci s LES v pásmu 6,4 GHz a 3,6 GHz (C-pásmo)


a INMARSAT-3, vypouštěné na oběžnou dráhu v letech1996-98

  • startovní váha 2066 kg
  • efektivní isotropní vyzářený výkon EIRP 46 dBW
  • komunikace také v L a C pásmu

Ohromnou výhodou INMARSATu-3 je jeho schopnost koncentrovat svůj výkon jen na určitou oblast v rámci svého pokrytí . Výsledné pokrytí vypadá tedy takto :

Ob2-pokr.gif (21463 bytes)

Obrázek B - pokrytí jednotlivými satelity

(světle modrá barva označuje pokrití služýbou Inmarsat mini-M, viz dále)

V současnosti je na světě přes 150 000 koncových zařízení využívajících systém Inmarsat. Tyto služby lze využívat přes nezávislé providery nabízející různých rozsah hlasových i datových služeb :

INMARSAT nabízí velké množství služeb pro pozemní, námořní nebo letecké účely. Mezi pozemní mobilní služby patří tyto :

IMARSAT-A
IMARSAT-B
IMARSAT-C
IMARSAT-M
IMARSAT mini-M
Zmíníme se i o službě INMARSAT-E, která je užitečná v případě že ztroskotáte na moři ;-)

Začneme novinkou mezi pozemními mobilními službami v rámci INMARSATU a tím je INMARSAT mini-M


INMARSAT mini-M

je digitální technologie která začala nabízet své služby v roce 1997. Používá k funci satelity nové generace INMARSAT 3. Je možný přenos hlasu, dat, faxu a to při pokrytí 98 % pevniny s výjimkou pólů

Základní údaje o terminálu :

  • frekvenční pásmo vysílače 1525.0 - 1559.0 MHz
  • frekvenční pásmo přijímače 1626.5 - 1660.5 MHz.
  • SIM karta ISO-7816 (jako GSM)
  • váha cca 2kg
  • až 2,5 h hovorového času
  • 50 hodin v pohotovostním režimu
  • 50 minut datových přenosů
  • spotřeba v pohotovostním režimu 370 mW, při hovoru 8 W, při dat. přenosech 20 W
  • data, fax 2,4kbit/s
  • přesměrování hovorů
  • identifikace příchozího hovoru
  • možnost napájení z cigaretového napáječe
  • pracovní rozsah teploty

 

Cena se pohybuje od 3000 $, je možné si koupit telefon i v provedení do vozidla nebo lodě. Minuta mezinárodního hovoru vyjde na cca 2.70 $

Ob3-mini.gif (6483 bytes)

Obrázek C - terminál NERAâ WorldPhone pro Inmarsat mini-M

 

INMARSAT - A

je zatím nejrozšířenější službou v rámci INMARSATU. Je to analogový mobilní systém, jehož terminály pracují v L-pásmu.

 

Základní údaje o terminálu :

  • frekvenční pásmo vysílače 1636.5 - 1645 MHz
  • frekvenční pásmo přijímače 1535.0 - 1543.5 MHz
  • obousměrná hlasová komunikace
  • fax, telex, e-mail
  • datová komunikace 9,6 kbit/s
  • možnost služby HSD (High Speed Data) - 64 kbit/s
  • vyhovuje požadavkům GMDSS (Globální námořní nouzový a bezpečnostní systém) - vysílání nouzového signálu, obsahujícího značku stanice a okamžitou polohu do záchranného koordinačního centra.
  • pokrytí celosvětové s výjimkou pólů
  • pracovní rozsah teploty -35°C 55°C
  • spotřeba 100 W při vysílání , 70 W v pohotovostním režimu
  • napájení 85 - 260 VAC, 47 - 440Hz, 12 nebo 24 VDC ,100 - 375 VDC
  • částečná vodotěsnost (snese 10cm srážek za hodinu)

 

Systém INMARSAT-A obdržel certifikát od Mezinárodní námořní organizace (IMO) za splnění požadavků tzv. Globálního námořního nouzového a bezpečnostního systému (GMDSS)

Váha terminálu INMARSAT-A se pohybuje mezi 20-50kg (novější modely kolem 20 kg) a dá se přepravovat v jednom či dvou přenosných pouzdrech. Obsahuje parabolickou anténu o průměru cca 1m

Použití nachází INMARSAT-A zejména v námořnictví, nejdete ho téměř na 18 000 lodí od velkých supertankerů až po malé rybářské bárky.
INMARSAT-A je též používán i na pevnině, hodně novináři, nebo jako zajištěni komunikace při rallye Paříž-Dakar

 

Obr4-a.gif (9302 bytes)

Obrázek D - terminál Inmarsat-A

 

INMARSAT - B

spustil své služby v roce 1993 a je považován za nástupce velmi úspěšného ho systému INMARSAT-A. Na rozdíl od něj se již jedná o digitální technologii, lépe využívající vyzářený výkon satelitu a používanou šířku pásma.

Mobilní terminál INMARSAT-B poskytuje tyto druhy komunikace:

  • hlasová komunikace
  • faximilní služby, telex, e-mail
  • datová komunikace 9,6 kbit/s, 56 kbit/s, 64 kbit/s
  • vyhovuje požadavkům GMDSS

Terminál INMARSAT-B je jen o málo větší než videorekordér, anténa má průměr 80cm .
Nabízené služby by měli být levnější než u INMARSAT-A. Použití nachází na moři i na pevnině, používají jej např. mírové ozbrojené síly nebo novináři

 

INMARSAT - C

byl zpuštěný v roce 1991, jedná digitální systém poskytující obousměrnou datovou a textovou komunikaci určenou zejména pro námořní, kamionovou a leteckou dopravu po celém světě

poskytované služby a parametry terminálu:

  • datová komunikace X.25
  • posílání (příjem) zpráv maximální délky 32 kB
  • přenosová rychlost 600 bit/s
  • někteří poskytovatelé nabízejí E-mail
  • vyhovuje požadavkům GMDSS
  • telefonní dial-up modem
  • potvrzení přijetí či nepřijetí zprávy
  • fax z lodě na pevninu
  • telexová komunikace
  • vysílání v rozsahu 1626,5 - 1645,5 MHz
  • příjem v rozsahu 1530 - 1545 MHz

Pomocí INMARSATu-C lze též získávat údaje o poloze pohybujícího se objektu (loď, letadlo, vozidlo), terminál může být integrován společně s navigačním systémem (GPS, ,Glonass, Decca, Loran-C) od kterého získává údaje o své poloze a ty potom vysílá na určené místo buď v pravidelných intervalech, nebo na vyžádání.

Terminály INMARSAT-C jsou schopny přijímat tzv. multiadresové zprávy, známé pod zkratkou EGC (Enhanced Group Calls). V praxi to znamená, že zpráva (např. varování) je opatřena záhlavím označujícím určitou oblast nebo jen jednotlivé terminály a na těchto místech je zpráva přijata. EGC lze posílat v různých jazycích a abecedách. Dva hlavní tipy EGC jsou následující:

  • tzv. SafetyNET - obsahují bezpečnostní informace
  • tzv. FleetNET - poskytující různé informace např. počasí, sport, stav silnic atd.

Váha terminálu se pohybuje mezi 3-4 kg, velikostí nepřesahuje běžný laptop, k dispozici je malá všesměrová anténa i větší směrová určená pro pevnou instalaci na vozidlo nebo plavidlo. Od roku 1997 jsou k dispozici menší a levnější terminály služby označované jako a INMARSAT-C3.

Existuje přes 100 různých modelů terminálů pro INMARSAT-C od celkem 40 výrobců, takže případný zájemce si určitě vybere.

Použití nachází INMARSAT-C všude tam, kde je zapotřebí posílání a příjem zpráv, tedy např. v mezinárodní dopravě kde lze takto vyměňovat informace mezi vozidlem a centrálou. INMARSAT-C je také používán pro dálkové monitorování a sběr dat (hladiny řek, kontrola ropovodů atd.) Většina terminálů má rozhraní k připojení s PC.

Obr5-c.gif (98431 bytes)

Obrázek E-sestava pro Inmarsat C

 

INMARSAT-M

předchůdce mini-M byl zaveden v roce 1993 a nabízí:

  • digitální telefonování
  • přenos dat 2,4kbit/s
  • faximilní služby

Inmarsat-M není navržen pro začlenění do GMDSS.

Obr6-m.gif (111717 bytes)

Obrázek F - ukázka terminálu pro Inmarsat-M

A teď něco pro námořníky :-)

INMARSAT-E

Systém Inmarsat-E (E - Emergency - stav nouze) nabízí celosvětovou výstražnou službu určenou pro námořní dopravu.

Nouzový signál vyslaný z terminálu označovaného zkratkou EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon) je přes satelity INMARSATU přijat v každém oceánském regionu dvěma (zálohování) pobřežními stanicemi nazývaných zkratkou CES (Coast Earth Station). Přijatá zpráva je okamžitě přesměrována pomocí protokolu X.25 do Námořního záchranného koordinačního centra MRCC které zahájí záchranou akci. Celý tento přenos trvá max. 5 minut, běžná však do kolem 2 minut.

EPIRB spolupracuje s GPS a jeho aktivace je možná 3 způsoby:

  • dálkově
  • ručně spínačem (nezapomenout vzít s sebou do záchranného člunu :-)
  • automaticky při ponoření do vody

Od srpna 1993 je zařízení EPIRB požadováno Mezinárodní námořní organizací IMO pro plavidla o výtlaku větším než 300 tun a pro všechny lodě přepravující osoby. Instalace na menší plavidla záleží na dobré vůli majitele.

Po instalaci je vždy nutné nahlásit údaje o plavidle na kterém se EPIRB nachází společnosti INMARSAT

Váha zařízení se pohybuje kolem 5 kg, rozměry 50 x 70cm

 Seznam poskytovatelů služeb INMARSATu

ZEMĚ

OPERÁTOR

jméno LES/ nabízené služby

Kontakt na zákaznický servis

Australie Telstra Perth
A,B,C,m,M
Tel: +61 7 5490 9090
Fax: +61 7 5490 9094
Telex: +71 22432
Email: CustSvc@QCIEMSR1.Telstra.com.au
Brazílie Embratel Tangua
A,C
Mr Pedro Gama
Tel: +55 21 519 8669
Fax: +55 21233 8572
Email: pgama@embratel.com.br
Brunei DST Communications Brunei
B,M
Mr Poi Yin Foo
Tel: +673 2 338 888
Fax: +673 2 338 371
Email: poidsti@brunet.bn
Canada Stratos Mobile Networks Staten Island /
Niles Canyon / Laurentides /
Beijing
A,B,C,M,m Gnangara A,B,E,m,M
Tel: +1 709 748 4226
Fax: +1 709 748 4320
Telex: +21 0192 1524
Email: support@stratos.ca
China Beijing Marine Tel: +86 10 6529 3692
Fax: +86 10 6421 3509
Telex: +85 22462
Email: mcninm@public.bta.net.cn
China Cable & Wireless HKT Cape D'Aguilar
A,B,M
Michael Fung
Tel: +852 2888 2939
Fax: +852 2366 0059
Telex: +802 83111
Email: michael.sl.fung@cwhkt.com
Egypt National Telecom Maadi
A
Tel: +202 777 566
Fax: +202 777 658
Telex: +91 92100
Email: maadies@idsc.gove.eg
France France Telecom Pleumeur Bodou /
Aussaguel
A,B,C,m,M
Tel: +33 5 56 22 32 21
Fax: +33 5 56 22 32 01
Telex: +42 560078
Email:arcachon.spinmarsat@francetelecom.fr
Germany T-Mobil Raisting
A,B,C,E,m,M
Tel: +49 228 936 6511
Fax: +49 228 936 6539
Telex: +41 885269 dtm d
Email: inmarsat@t-mobil.de
Greece OTE SA Thermopylae
A,B,C,m,M
Tel: +30 1 611 8100/7751
Fax: +30 1 682 6499 or +30 1 806 3999
Telex: +601 219797
Email: ap125480@ote.gr
India VSNL Arvi
A,B,C,m,M
Tel: +91 22 262 4020 x.2330
Fax: +91 22 261 9449
Telex: +81 1182429
Email: nsiva@bom2.vsnl.net.in
Indonesia Indosat Jatiluhur
B,m,M
Tel: +62 21 384 8310
Fax: +62 21 386 5651
Telex:+73 46274
Email: osb@indosat.co.id
Iran Telecom Co of Iran Boumehen

A,C

Tel: +98 21 869 095 Fax: +98 21 867020
Italy Telecom Italia Fucino
A,B,C,m,M
Tel: +39 06 3688 0397
Fax: +39 06 3687 2429
Email: stefano.malatesta@telecomitalia.it
Japan KDD Yamaguchi
A,B,C,m,M
Tel: +81 3 3345 3116
Fax: +81 3 3275 4430
Email: inmarsat@kdd.co.jp
Korea KTA Kumsan A,B,C,m,M Tel: +82 342 727 1955
Fax: +82 342 727 1959
Email: yongju@kt.co.kr
Malaysia Telekom Malaysia Kuantan
A,B,m,M
Tel: +60 3 731 7822
Fax: +60 3 731 7899
Email: Mobility@telekom.com.my
Netherlands Station 12 Burum
A,B,C,D,m,M
Tel: +31 255 545 111
Fax: +31 255 545 100
Telex:+44 41400
Email: station12@wxs.nl
Norway Telenor Satellite Services

(Eik Global Communications)

Eik / Netley
A,B,C,m,M
Mr Ketil Sandvei
Tel: +47 22 77 99 00
Fax: +47 22 77 71 78
Telex: +56 72666
Email: Customer-support@in.eik.com
or mobiq@oslo.satellite.telenor.no
Poland Polish Telecom Psary
A,B,C,m,M
Tel: +48 22 620 3887
Fax: +48 22 826 3665 Telex:
Portugal CP Radio Marconi Sintra
C
Tel: +351 1 500 7650
Fax: +351 1 500 5897/5219
Russia Far Eastern Shipping Company Nakhodka
A
Tel: +7 4232 521137
Fax: +7 504 91 53336
Email: iscc@fesco.ru
Russia Morsviasputnik B,m,M Tel: +7 095 795 3209/3217
Fax: +7 095 967 1852/3001
Saudi Arabia Ministry of PTT Jeddah
A
Tel: +966 1 452 6809
Fax: +966 1 452 6552
Singapore Singapore Telecom Sentosa
A,B,m,M
Tel: +65 481 6231
Fax: +65 481 8050
Telex: +87 34842
Email: sentosa%imir%st@singtel.com
Turkey Turk Telekom Ata
A,C
Tel: +90 312 313 1579
Fax: +90 312 3131597
Email: nilgun.cakimci@telekom.gov.tr
Thailand C.A.T. Nonthaburi
B,C,M
Tel: +66 2 573 2828
Fax: +66 2 574 6053
Email: analyse@cat.or.th
UK British Telecom Goonhilly / Netley
A,B,C,m,M
Tel: 01278 772 342
Fax: 01278 772 222
Email: customer.services@satmail.bt.com
Ukraine UKRSPACE Odessa
A
Tel: +380 442 418 472
Fax: +380 442 418 473
Email: yuri@ukrspace.nsau.kiev.ua
UAE ETISALAT Towi Al Saman
B,M
Tel: +971 6 822 566
Fax: +971 6 823 502
USA COMSAT Mobile
Communications
Santa Paula / Southbury / Anatolia /
COMSAT Eurasia
A,B,C,m,M
Tel: +1 301 214 3100
Fax: +1 301 214 7284
Telex: +232 29717
Email: cmc.customersupport@comsat.com

Stav k 20. červnu 1999


Vysvětlivky:
A: Inmarsat-A
B: Inmarsat-B
C: Inmarsat-C
E: Inmarsat-E
M: Inmarsat-M
m: Inmarsat mini-M phone

 

Autor:




Nejčtenější

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Další z rubriky

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Nová Nokia získala patenty od Microsoftu. Původně patřily staré Nokii

Když před lety Microsoft spolkl finskou Nokii, součástí transakce byl i převod stovek hodnotných designových patentů. Server NokiaMob teď přišel s informací,...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Smartphony značky BLU podle společnosti Kryptowire odesílaly osobní data...
Smartphony s vestavěným špionem opět v prodeji. Jsou extra levné

Krátce poté, co vyšlo najevo, že smartphony BLU bez vědomí uživatele odesílají osobní data na čínské servery, zastavil Amazon jejich prodej. Pár dnů nato je...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.