Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


IDOS 2004 - jízdní řády v kapse (recenze)

aktualizováno 
Když jsme vloni v létě informovali o novém produktu jízdních řádů pro PocketPC zařízení, vzbudila zpráva mezi majiteli handheldů s PPC značný ohlas. Po loňském testování dal letos na trh dospělou verzi programu, který již šíří jako komerční produkt. My jsme pro vás tento program důkladně otestovali.

 

Výběr databází

Jízdní řády IDOS firmy Chaps pro PocketPC jsou jakousi obdobou známé aplikace pro PC, kterou řada z nás zná z desktopových počítačů. Program sestává z hlavní aplikace a datových modulů, které můžete nezávisle do handheldu přihrávat. Moduly spolu umějí kooperovat - nahrajete-li si třeba dálkové autobusy a jízdní řády Morava, najde vám program spoj z Prahy třeba do fiktivní Spodní Lhoty u Valašského Meziříčí....

Modulární koncept je výhodný i pro uživatele, kteří se potýkají s místem. Každý modul totiž zabere paměť hned dvakrát; poprvé jako zdrojová databáze v PDA a podruhé po spuštění aplikace, kdy je zaváděna do paměti. Právě proto je hned na vstupní obrazovce programu volba databází, v kterých chceme vyhledávat.

Ještě je dobré dodat, že databáze si můžete po zakoupení programu stáhnout na stránkách Chapsu - k dispozici jsou autobusové jízdní řády Čechy, Morava, Slovensko, dálkové a mezinárodní linky, vlaky, MHD vybraných měst ČR, letový řád ČSA a ČSL. Oproti desktopové verzi zde nenajdete mapy a tarifní databáze. 

Firma Chapos databáze průběžně aktualizuje, takže majitelé licencí mají ve svém PDA vždy aktuální jízdní řád!

  

 

Hledáme spoj

Nejdůležitější volbou v takovéto aplikaci je samozřejmě zadání trasy. Musíme samozřejmě vložit základní údaje ODKUD a KAM jedeme, aplikace nám umožní vložit i jedno průjezdní místo. Vstupní formulář upřesníme vložením předpokládaného data a času odjezdu a táhlem vpravo dole můžeme upřesnit, s kolika přestupy může aplikace počítat. Když dáte 0, program vyhledá jen přímé spoje, když 1, vyhledá přímé spoje a spoje s jedním přestupem a tak dále.

Důležitými tlačítky na této obrazovce jsou ještě Směr<>, kterým prohodíte Odkud a Kam. Tlačítkem Vymazat smažete všechny prvky ve formuláři a tlačítkem Vyhledat spustíte vyhledávání spoje. Tato velká tlačítka mají ekvivalenty ve spodní nástrojové liště, kde najdete ještě menu Informace se zobrazením oken O aplikaci a O datech.

Důležité je ovšem samotné vložení místa (Odkud, Kam, Přes). Po kliknutí na patřičné políčko se ocitnete v okně Volba stanice, kde nejdřív učíte kategorii (obec, místní část, název stanice/zastávky). Pak začnete psát požadované jméno, přičemž v dolním okně se vám zobrazují možnosti vyhovující již napsaným znakům. Pokud se mezi nimi objeví vámi požadovaná položka, jednoduše na ni klikněte,

   

 

Hledání spojení

Pokud jste řádně vyplnili vstupní formulář, můžete tlačítkem Vyhledat (či kliknutím na ikonku dalekohledu v liště) zahájit vyhledání spojení. Výsledkem je okno se zobrazením vyhledaných spojů, nebo varovná informace, že se spoj nepodařilo najít. Hlášení "spojení nebylo nalezeno" znamená, že se algoritmu nepodařilo sestavit vámi vyžadované spojení ze zdrojových databází. Na obrázku je příklad nenalezeného spoje mezi městy. Nechtělo se mi experimentovat, na jaké maximální prodlevy a teoretické spoje je program nastaven. Většina nenalezených spojů ale bude pramenit spíše z omezení počtu přestupů, takže pokud se s tímto problémem setkáte, zkuste zvýšit táhlem povolený počet přestupů.

Pokud jsme spojení nalezli (drtivá většina případů), hurá, ocitli jste se v obrazovce, kde je můžete prohlížet v detailu a rozšiřovat počet vyhledaných spojů.

  

 

Prohlížení nalezených spojů

Program vám po úspěšném vyhledávání nabídne nalezené spoje v obrazovce Spojení. Spoje jsou seřazeny hezky podle času odjezdu ve sloupečcích, jejichž šíři můžete měnit tažením za okraje. V dolním okně jsou podrobnosti o spoji. 
Zde by byla moje první výhrada k programu - přivítal bych možnost měnit font a lupu. A jako odkojený palmista mi přímo rve srdce marnotratné zacházení s místem. Když zužuji sloupec, aby byl co nejmenší (a mohlo se mi vejít víc údajů na displej), zobrazí se mi skoro přes celý sloupec tři tečky, i když by se tam údaje v pohodě vešly. Taky by bylo určitě dobré mít možnost tažením zvětšovat velikost spodního informačního okna - leckdy je tam dost užitečných informací!

V nástrojové liště najdete dvě ikony dalekohledů, kterými se rozšiřuje hledání (časově dle šipek dopředu a dozadu). Vedle nich je modrý čtvereček, kterým vyvoláte okno Podrobnosti o spojení. Všechny tři ikony mají ekvivalent v menu Spojení.

 

Podrobnosti o spojení - itinerář cesty

Teprve okno Podrobnosti o spojení je ale skutečným itinerářem vaší cesty. Obsahuje položkový seznam všech spojů s časy přestupů (příjezd a odjezd) a číslem linky a spoje. V dolním okně jsou opět podrobnosti k vybranému spoji (aktivnímu spoji, na který jste klikl a který jste zbarvili modře). Nahoře se vám zobrazí ještě jízdní doba a počet kilometrů u této varianty spoje. K tomuto oknu platí všechny výhrady z minulého odstavce - tedy absence formátu fontu, nemůžete roztáhnout spodní informační okno, což zde mrzí ještě víc než u seznamu spojů.

Kliknutím na modré tlačítko "i" pak vyvoláte okno s podrobnou zastávkovou trasou spoje a časy příjezdů a odjezdů. Obsahuje i sloupec s kilometrovníkem. Nahoře vidíte číslo linky a spoje, případně číslo vlaku (a jeho název, má-li jej).

 

  

 

Ukázka z použití IDOS při hledání v MHD:

   

 

Suma sumárum

Málokterý program má v PDA tak smysluplné využití, zejména u lidí, kteří cestují. Za pár korun koupíte aplikaci, která vám bude průvodcem po celý rok, ve které můžete mít síť MHD ve vašem městě, autobusy, vlaky i leteckou dopravu.

A cena 350 Kč není dnes žádný velký peníz a za tištěné jízdní řády (vlaky, autobusy, dálkové linky, ČSA apod.) zaplatíme už dnes víc. A uživatelský komfort elektronické verze oproti tištěným je samozřejmě daleko vyšší. A další faktor, který je dobré vzít v úvahu, je aktualizace souborů, kterou máte po celý rok zdarma, zatímco u tištěných jízdních řádů si po pár měsících nemůžete být bohužel vůbec jistí, že váš spoj pojede.

 

IDOS

Jízdní řády 2003/2004

Autor: Chaps, spol.s r.o. / ODP Software spol. s r.o.
Verze: 2003/2004
Jazyk: česky
Podporované počítače: PocketPC. PocketPC 2002
Cena: 350 Kč (distribuce internetem)

Hodnocení Palmare.cz

+ 
Jízdní řády autobusů, vlaků, letadel i MHD v jednom programu
Intuitivní a přehledná práce s programem - hledání a prohlížení spojení
Rychlost i při rozsáhlých databázích
Vše česky
Rozumná cena
Aktualizace dat po celý rok

-  
Nelze nastavit písmo a zvětšit podokno s podrobnostmi o spoji.
Chybí nápověda

 
Užitná hodnota:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Zpracování a ovládání:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Rychlost a stabilita:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dokumentace a nápověda:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Poměr cena/výkon:   1 2 3 4 5 67 8 9 10
 
Celkové hodnocení


 

 

 

 





Nejčtenější

Nokia 3310
Nokia 3310 dostane rozumné připojení na internet, ale bude dražší

Jedním z nedostatků novodobé Nokie 3310 je podpora pouze GSM sítí. Pro řadu zájemců o obyčejný telefon to může být nedostatek, připojení k internetu je v tomto...  celý článek

S7 a S8 úvodní fotka
Takto vypadají vnitřnosti nejlepších samsungů. Je to úhledná práce

Viděli jste někdy „střeva“ telefonu? Během prohlídky servisního centra telefonů značky Samsung v rámci prodejny Alza v Holešovicích jsme měli možnost se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Apple odmítá odblokovat funkci iPhonu, která může zachránit životy

Ve výbavě smartphonů od Applu chybí speciální funkce, která dokáže s vysokou přesností určit místo, odkud člověk volá na pohotovostní linku. Upozornila na to...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Mobilní Messenger projde změnou, k nelibosti uživatelů v něm budou cílené...
Bez reklamy ani ránu. Bude už i na Facebook Messengeru v mobilu

Oblíbený mobilní kecálek se brzy promění. Facebook totiž do Messengeru po úspěšném testování implementuje cílené reklamy. Zobrazovat se budou na domovské...  celý článek

Nové parkovací automaty v Praze
Jak zaplatit za nové parkovací zóny v Praze? Mobil je téměř nutností

Nové zóny placeného stání startují dnes v pátém a šestém pražském obvodu. Zóny jsou rozděleny na tři typy a novinkou je placení za parkování mobilem. Aplikace...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.